Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hårdare straff?

Hårdare straff?

Tycker ni att Sveriges straff är för låga?

Själv kan jag i vissa fall tycka detta, t.ex när våldtäktsmän och liknande åker fast. och får "bara" några år...
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Finns det någon här som kan komma på vad som är ett lämpligt straff för t.ex. en sådan där som Ulf Ohlsson? Inte jag i alla fall. Nu blev han väl dömd till vård va? Hur vårdar man en sån, men å andra sidan hur straffar man en sån? Huvudsaken i hans fall är väl att få bort honom från vanligt folk. Jag vet inte. Jag är ju emot dödsstraff så då återstår det väl bara att låsa in sådana som han, och slänga nyckeln.

Det knepiga med folk som t.ex. ger sig på barn, eller mördar på sadistiskt vis är att de skall genomgå psykiska undersökningar. Själva handlingen i sig talar väl för att det inte står riktigt rätt till?
Jag tycker att alla form av mord är vedervärdiga. Men man måste ju fråga sig varför människor väljer att spränga sig själva och andra i bitar? Jag tror inte att det hjälper att försöka utplåna själva terroristerna för att det handlar inte om dem det handlar om andra saker. Irak är i dag en grogrund för terrorist rekrytering, varför? Jo för att människorna där har tappat all framtidstro. Hur kommer det sig då att fyra "britter" spränger sig själva, en anledning kan vara att de också saknar framtidstro. Strukturell diskriminering och ett utanförskap i samhället är orsakerna till terror. Du kan höja straffen hur mycket du vill men om människor är så förtvivlade att de väljer att spränga sig själva spelar ju detta ingen roll.
Många av dem spränger sig själva i luften för att de blivit itutade att de då hamnar i paradiset. Jag såg några sådana där Mullor på tv en gång som skrattande berättade om det.
"De tror att de skall få obegränsad tillgång till en massa oskulder, ha, ha, ha!", sade de och skakade glatt sina huvuden.
I ljuset av det så ter sig kanske inte handlingen som så uppoffrande, eller?
Dessa Mullor trodde uppenbarligen inte så mycket på det de själva förkunnat. Det är kanske det som jag avskyr mest med arabvärlden. Hyckleriet, förljugenheten, dubbelmoral och lögn. Hela deras samhälle verkar bygga på sådant, och vågar någon uttrycka det så utfärdas en Fatva, eller vad det nu heter. Nä fy fan vad arg man blir!
Annons
Hej Nu har ni kommit ifrån ämnet igen.

frågan löd
Tycker ni att Sveriges straff är för låga?

Då ställer man sig ju en följd fråga vilka straff har vi idag pch vilka kan ändras.

Alltså håll er till frågan och inget annat sidospår

Mvh // göcke moderator IS
Hakim:
Jag tror du har fel när det gäller rekrytering av självmordsbombare. De fyra männen i London var inte ställda utanför samhället och utan framtid. Dom hade jobb och familj och var väl ansedda i samhället (utom en som tydligen ansågs väldigt obehaglig av sina skolkamrater). Inte heller tror jag att rekryteringen av terrorister i Irak sker bland dom som förlorat tron på framtiden.

Dessa män har av olika anledningar kommit i kontakt med fanatiska islamister och hjärntvättats. Några av dem har rest till Pakistan och gått i sk 'religiösa' skolor. Där har dom bl.a. fått lära sig att hata allt västerländskt och att dom kommer till paradiset om dom utför sina gärningar. För självmordsbombare i mellanöstern betalar vissa krafter pengar till familjerna. Dom har indoktrinerats med en perverterad version av islam. Det är de ansvariga bakom självmördarna man måste komma åt.

En annan vanlig uppfattning är att rekryteringen av terrorister tog fart i och med invasionen i Irak - då har man kanske glömt att tillväxten av terrorapparaten ägde rum under hela 90-talet i Afganistan där talibanerna härskade och skyddade Bin Laden. Invasionen av Afganistan och Irak var en reaktion på terristernas tillväxt och aktivitet. Under den tid som terrorismen odlades i bl.a. Afganistan ingrep USA och Europa i flera tillfällen till skydd mot muslimska befolkningar, t.ex. i Bosnien och Kosovo.

Förlåt, Göcke, jag uppdaterade inte innan det sista gick iväg. Det är riktigt att diskussionen började avvika från urspungsfrågan.

Beträffande just denna fråga skulle jag vilja kommentera att problemet enligt min uppfattning inte framför allt är att straffen är för låga. I vissa fall är dom säkert det men det finns en rad andra problem. Övervakningen av en del farliga fångar är för släpphänt vilket leder till farliga och kostsamma pådrag för polisen. Förviringen är total när det gäller avvägningen mellan straf och rättspsykiatrisk vård. Kontrollen på antalterna är för dålig, med tillgång på mobiltelefoner och narkotika - på ett åtminstone för mig oförklarligt sätt.

Diskussionen om dödsstraff är grotesk. Det finns inget som stöder att dödsstraff skulle ha någon gynnsam effekt, det bara brutaliserar samhället. Lyckligtvis är dödsstraff något som utrensats ur hela Europa. Deprimerande mog är det långt kvar till ett sådant steg i USA.

Kommer det in ett enda svar till som behandlar terrorism och andra sidospår så stänger jag tråden

Frågan är för viktig att ställas utan att ni sprider ut er i andra grenar.

Svenska lagar är svenska lagar och inget annat.
det finns hur mycket som hellst att diskutera här.
Ni har sjansen så sumpa inte den nu.

Mvh // göcke moderator IS
Ska sverige ha hårdare straff? Ja, absolut, punkt slut!

Ur Expressen idag, om mannen som misstänks ha kört ihjäl en motorcyklist och sedan smitit från platsen:

"Sammanlagt är mannen dömd för 142 olovliga körningar, sju rattfyllerier, två smitningar, narkotikabrott, misshandel och våldtäkt. Nu kan han ha dödat en kvinna."

Hur i h-vete har han haft möjlighet att genomföra allt detta utan att ha blivit inspärrad på obestämd tid?
Har han fått vård istället? Isådana fall bortkastat. Jag undrar om det inte sitter i generna på vissa...


Dödsstraff bör införas på sådana personer. Oavsätt hur mannen har mått innan, av personliga skäl så är det ej någon ursäkt längre. Folk som skadar vårat samhälle bör likvideras för att ej utgöra något hot för oss.
Sedan kan man ju fråga sig hur det ser ut på våra fängelser idag, eftersom det finns personer som begår brott här för att få sitta av tiden här i sverige.

Det ser antagligen ut så här: matchande mysdressar samt gemensam fruktstund.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem