Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hårdare straff?

Hårdare straff?

Tycker ni att Sveriges straff är för låga?

Själv kan jag i vissa fall tycka detta, t.ex när våldtäktsmän och liknande åker fast. och får "bara" några år...
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Ibland är straffen helt klart för låga, det är dessutom fånigt att man får "straffrabatt" bara för att man är under 21 t.ex.
Men det stora problemet är väll att det preventiva arbetet verkar ha nästan försvunnit .. vad hände med alla fritidsgårdar??
Jag tror på hårdare straff mindre brott
Brotten speglar samhället i övrigt. Brotten har blivit fler och grövre men klimatet i samhället är ju oxå hårdare nu än förr. Något luktar ruttet i Sverige, kan det vara politiken? Brottslingar skapar inget samhälle, det är samhället som skapar dem.
Annons
Jag hittade ett diagram pa google som visade att .... alla brott i Sverige gors av ...
Vad kan detta bero pa?



RED: Tommie detta inlägg har inte med om straffpåföjden är hård eller slapp, kort eller lång. [delar av den är raderade]

Man kan ju förvänta sig att du tar ut statistik om man får kortare och lindrigare straff om man är rik eller fattig osv.
men då skall du visa på källan i en länk så vi ser vad som kan
vara fel i beräkningarna också. inte bara ett påstående att du sett
något på google.
Alltså saklighet och följ trådes rubrik här. det gäller för alla

mvh // göcke
Tommie nu beträder du farlig mark. I sverige ges inte utrymme att diskutera detta. Sorry, för här finns mycket att säga och frågan är klart berättigad enligt min mening.
Agge:
Om Kina hade sänkt straffen, hade då brottsligheten legat på samma nivå, tror du?
En 18-åring åker fast första resan.Han får samhällstjänst
Efter ett tag är han fast igen,han får 4 månader.
Han kommer ut.Pengarana slut.Ny grej.Torsken.1 år.

Nu måste jag skärpa mig,22 år.Söker jobb.Menigslöst,när man
suttit inne.Ut i kriminella igen,måste ha stålar.Torsken igen.
4 år.Bekantsakapskretsen är intagna kriminella.

Det blir ut och in,resten av livet.

Därför har jag ett förslag,som är grymt och omänskligt.Men det
finns inget annat.Tyvärr.Döden.Då reduceras i alla fall
klientelet,och ynglar inte av sig.Detta är realitet i en snar framtid.
Jag är övertygad.
Inför nolltolerans redan i unga år..att man redan som 10 åring får veta att man inte kan spotta på läraren eller sparka någon annan och detta straffas direkt...Sedan när jag var yngre visste slla vart åldersgränsen gick för straff, och när det blev ajabaja från sociala...

Jag tycker även att man skall publicera namn och bild på grova brottslingar, Man gör det ju på alla offentliga personer typ Persbrandt och detta tom innan han blev dömd!!, Låt dom falla, sedan publicering och inga undantag med hänsyn till framtida karriär etc.

brottslingen kan få rätt att efter avtjänat straff lätta sitt sinne i massmedia och börja om på ny kula..

Undrar hur länge det skulle ha tagit innan Kicki Danielsson hade kört ihjäl någon om hon inte blivit publicerad i tidningar och börjat tänka till!

USA har ett av världens hårdaste straffsystem. Ändå kan man se att brottsligheten ökar lavinartat varje år där. Alltså: Hårda straff är inte lika med mindre brottslighet.
Åke det låter så enkelt det där med att publicera någon med namn och bild och det kan väl vara okey i vissa fall. Dom jag tänker på är barnen som skall gå till skolan och med vetskapen om att alla vet att deras farsa är våldtäktsman eller mördare. Publiceringen måste ske med omtanke och inte urskiljningslöst.
Nu kanske någon tycker jag talar mot mig själv eftersom jag anser att alla offentliga personer skall hängas ut som begått brott oavsett vilket. Dock finns det en logik i detta. Offentliga personer kan alltid mildra skadan med hjälp av kontakter och pengar. Dessutom är offentliga personer stilbildare och samhällets förebilder. Däremot, den familj som hamnat på samhällets bakgård är helt utelämnad.
Dödsstraff är jag emot därför att det bara är en direktimpuls som relaterar till hämd och dessutom gör två grova felsteg inte ett enda rätt. Läs Chessmans bok Genom skärselden, så förstår ni varför jag är emot. Chessman hade gjort sig skyldig till många grova brott, men det han dömdes för nekade han till in till sista andetaget. Nu vet man att många dödsdömda i USA sitter och väntar på slutet trots att dom är oskyldiga. Prestigen gör att de får sona med sina liv bara därför att överheten inte vill erkänna att dom gjort fel.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem