Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sverige idag...

Sverige idag...

Sverige idag...

...många barn har inte lärt sig att läsa innan de går ut skolan.
...kriminaliteten bara ökar, äldre rånas och blir misshandlade.
...en skamligt dåligt vård, där äldre behandlas som boskap, och får mögelskador på kroppen.
...många kan inte skaffa barn för att dom helt enkelt inte har råd.
...landssjukdom: depression.
...oroliga och stressade barn.
...sjukskrivningarna bar...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Zacko: Kriminaliteten har ökat med 1,7%!? För det första tycker jag att det inte var en så uppseendeväckande stor ökning. För det andra undrar jag vad "ökning med 1,7%" betyder. Är det antalet anmälda brott vi pratar om eller?

Angånde fastighetsskatten så skulle jag vilja citera Stefan Carlén (förbundsekonom på Handelsanställdas förbund): "Om vi tänker oss den fattigaste fattigpensionären, med lägsta pension på 7.162 kr i månaden och att denna bor i ett hus med ett marknadsvärde på fyra miljoner kronor. Naturligtvis högst ovanligt, men det är bra att ta ett extremt exempel. Hur mycket betalar denna person i fastighetsskatt? Svaret är 266 kr i månaden. Det beror på att ingen behöver betala mer än 5 procent av den beskattningsbara hushållsinkomsten. Knappast driver den lilla summan någon från hus och hem, och var skulle personen i fråga i så fall hitta en billigare hyreslägenhet? Tänk vidare att kepsgubben i demonstrationståget är gift med en av kvinnorna med välfriserad hund, att de är ett rikt par med höga inkomster som bor på Lidingö i en villa värd 4 miljoner kronor. De tjänar så mycket att de inte kan få någon reduktion. I så fall betalar de 1.250 kr var i fastighetsskatt i månaden. Det är allt! Någon förmögenhetsskatt betalar de inte längre sedan fribeloppet höjdes.

Det finns så många avsiktligt spridda myter om fastighetsskatten. Jag är förundrad över att så många går på dem. Vem som helst kan med tio minuter och en miniräknare se att de inte är sanna. [...] Att Sverige faktiskt har en internationellt sett låg fastighetsskatt tror jag inte många vet om. I USA är den till exempel dubbelt så hög."

/Jocke
Jag håller på dig Jocke.Sverige är ett bra land,och vi skulle
bli glada om gnällspikarna flyttade.Inklusive Göcke.He,he

Tar man reda på sanningen,så är Sverige i topp i världen.
Varför vil så många flyktingar hit.????????
Dom tror det är julafton,varje dag.
Jocke
Jag förstår inte varför vi alltid ska jämföra allt med USA? Är USA ett föredömme, tycker du???

Leif, kom ut ur din glasburk!
Kan det bero på att andra europeiska länder stramar åt sin invandring... men inte Sverige? Vi hade, förra året, en flyktingkvot på drygt 1800. Vi tog emot över 50.000! Vilket land skulle du söka till om du var flykting? Danmark?

Kostnaderna för invandringen (över 200 miljarder kronor per år) håller på att slå ut våra sociala trygghetssystem. Inom sjukvården blir vårdköerna allt längre och inom flera landsting tvingas man att låta vissa sjukdomstillstånd bli obehandlade. Hälften av våra pensionärer har så låga pensioner att de ofta inte har råd att hämta ut sina mediciner från apoteket. Vi har inte råd att höja deras pensioner, men vi har råd att uppmuntra invandrarna att ta hit sina äldre anhöriga utan skyddsbehov genom att införa ett speciellt äldreförsörjningsstöd.
Och NI tycker att Sverige är fantastiskt... hm!
Det hade nog varit bättre att ni flyttade!

Annons
Zacko!!!

Det vill mycket till,innan jag lämnar Sverige.Har varit runt i
världen och sett eländet.Man tror inte det är sant.

Undrar om inte USA,var värsta upplevelsen.Framförallt
indianreservaten.Burr,burr
Zacko: Stefan Carlén som jag citerade jämförde med USA för att berätta att vi har en ganska låg fastighetsskatt i Sverige vid en internationell jämförelse. Att USA har en högre fastighetsskatt än Sverige innebär inte att han (eller jag för den delen) ser USA som ett föredöme. Jag förstår inte hur du kan förstå det så. Är du motståndare till alla former av internationella jämförelser?

För övrigt vet inte jag vad du får dina siffror ifrån Zacko. Enligt SCB var det 23 161 personer som sökte asyl i Sverige 2004, inte 50 000 personer. Vad menar du med att vi tog "emot över 50.000" personer?

Jag har aldrig skrivit att Sverige är fantastiskt som du verkar påstå Zacko. Jag har bara ifrågasatt vissa "fakta" som förts fram i denna tråd. Är det på grund av det du tycker att jag borde flytta Zacko?

/Jocke
Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR, kom det 50.452 flyktingar till Sverige de 4 kvartalen 2004 och det första 2005. Flyktingkvoten låg på 1.823.

Nä, du behöver inte flytta. Men eftersom Leif tyckte att vi "gnällspikar" skulle flytta tyckte jag att ni kunde flytta. Jag kom hit som ettåring, då mina föräldrar flydde från förföljelse och krig, och trivs alldeles förträffligt i Sverige, och jag har inga planer på att flytta. Vi barn var inte gamla när vår pappa kom och sa: "Idag ska vi gå och titta på när svenskarna dansar runt en midsommarstång. Det är en kultur vi måste lära oss" Mina föräldrar var, och är, stolta över att Sverige tog emot oss. Det är inte invandrarna idag (ska inta dra alla över en kam) Men vi måste se sanningen i vitögat. Vi kan inte ta emot flyktingar i den massan som kommer. Sverige är ett för litet land för att agera Moder Theresa. Jag tycker inte att det är svenskarna som gnäller. Det är invandrarna, och för att lätta upp stämningen i tråden ska jag ge er en liten vits som florerar bland min släkt.

"Invandrarna i Sverige tycker att det är för få
program som handlar om invandrare i TV.
Nu har TV3 beslutat att förlänga ”Efterlyst” med 2 timmar"

Ligger kanske något i det!

Vem kan avstå att kommentera i denna tråden, alla har väl en åsikt! Så även jag....

Sossarna, som har suttit vid rodret ett tag nu, har lyckats att skapa ett Sverige som bygger på bidrag. det är klart att det sociala till slut havererar när man fortsätter att "dela ut" pengarna till dom som egentligen skulle klara sig bättre med ett jobb!

Kontenta : Sänk skatten för arbetsgivarna, så att fler blir sysslersatta!

Att invandringen till Sverige är på TOK för stor har diskuterats förr, och för dom insatta så ser man ju klart att Skattepengarna nu håller på att ta slut, på grund av den otroligt dåliga migrationspolitik vi har idag.

Kontenta : Stäng gränsen tills dess vi har en fungerande migrationspolitik och resureser att utföra den! Sverige håller på att haverera pga. detta......

Sverige är Låååångt ifrån fantastiskt, men det skulle kunna vara det!

Sossarna har tyvärr skapat en helt ny samhällsklass med sitt daltande och velande, denna samhällsklass är en skara människor som i stort sett lever på bidrag.

Det är ju faktiskt politikerna som bestämmer om Karin 28 år och ensamstående förälder skall tvingas att gå till Socialen eller inte.... Allt som krävs är en fungerande politik så är Sverige snart på fötter igen, men knappast med dagens politikers hjälp, vilket börjar framgå av tonen hos allmänheten......

Dessutom så kan man ju starkt ifrågasätta begreppet hundskatt ?

Om det finns en hundskatt, borde det inte då finnas en båtskatt?

Vi i Sverige har i snitt 30 fina dagar om året, vilket är mindre än 10% av helåret, så det är läge att vara ute med båten. Detta gör en båt till en lyxvara i allra högsta grad.

Dessutom så är det en av dom absolut populäraste sätten att tvätta svarta pengar på! Det finns ju ingen register över vem som äger vad? Du kan köpa en båt för 5 miljoner kronor, utan att behöva berätta det för någon!!!!!!

Men om du tycker om ett sällskapsdjur, typ hund, så vill staten beskatta dig!!!!!!

Sjukt sjukt sjukt sjukt.....

//
Anhöriginvandringen är lika stor som beviljade uppehållstillstånd men redovisas inte. Siffran ca 50.000 år 2004 är därför helt korrekt. För varje beviljat uppehållstillstånd har vi en ofta ganska stor familj som kommer som ett brev på posten. Sveriges regler för anhöriginvandring är ganska unika och bidrar naturligtvis till valet av Sverige som resmål. Sociala förmåner långt över genomsnittet i västvärlden dämpar naturligtvis inte intresset.
Minion,

Kul att se ett vettigt inlägg från dig.
har du dåligt bedöme eller?`
vet du vad du menar själv.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem