Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Siba

Siba

Köpte för en vecka sen en dvd-spelare i siba, jag var nöjd med både bild o ljud så jag slängde kartongen som den legat i. Som vanligt med den otur jag besitter med, så går den ju givetvis sönder och jag beger mig till siba för att klaga. Jag ville inte ha den dvd:n som hade gått sönder så jag ville hellre ha en samsung som kostade en tusenlapp mera, vilket jag var villig att betala. Försäljaren sade att öppet kö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 39
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Los: Jag undrar hur du hade reagerat om du köpt något för lite över tusenlappen som inte går att installera. Skulle du bara rycka på axlarna och ställa undan skiten? Skulle inte tro det. extragarantin har väl inget med servicen att göra. Den där extragarantin är först och främst till för att göra pengar. Personalen har en mycket god provition på de där försäkringarna. Vad Siba hade kunnat göra var ju att ge mig råd per telefon, eller möjligen begära extra betalt för sina tjänster, men nu fick de i stället tillbaka skräpet. Det var väl inte någon lyckad affär för dem?
Det är ingen extragaranti.Det är en försäkring,som försäljaren
har extra provision på.Inte bedrägeri,men omoraliskt.
Gör som Loan tänkt.Gå till den lokala handlaren,och må gott,än
att reta sig på dessa .............Jag vågar inte.

Tror till och med att hemförsäkringen kan åberopas,om en TV
pajar på grund av åska eller något annat.Men är inte säker.
.
Du kan alltså betala tre gånger för samma försäkringsskydd.
Los: vidare så tror jag säkert att det finns kunder som klagat på skadat pankakspulver, och detta hör och häpna(!), utan att köpt någon försäkring. Var det du som hade studerat?
Annons
Har ni rätt hemförsäkring så behövs inte någon tilläggsförsäkring.

Dessa är rena vinsten för ON/OFF-Siba som har gemensamt
försäkringsbolag för detta.
Det är förmodligen också denna sidotjänst som administrerar garranti reparationerna. Förmodligen så köper de loss sina garrantier från tillverkarna.
Därav strulet som en del råkar ut för. kan inte säljaren köplagen
så råkar oftast kunden illa ut.

Annars bör man lämna in den för rep så snabbt det går och även spara embalaget.

Osaken till att embalaget skall sparas , det underlättar transport
och sedan så går det att ställa ut dem på hyllan igen efter reparation. om varan har bytits ut
Los Lovos!

Jag ringde ICA,om ditt omtalade pannkakspulver.Det "bidde"
inga pannkakor.
-Viken värme har du på spisen,frågades.
-Jaså.måste man sätta på spisen,också.
Batting:

För det första är det skillnad på om en produkt går sönder eller om användaren bara inte får den att fungera. Produktförsäkringarna finns för att om man drullar till det rejält så sitter man säkert. Så är INTE alltid fallet när det gäller hemförsäkringen. Mitt hemförsäkringsbolag ersätter t.ex. inte mobiltelefoner öht, stulna eller trasiga.

När det gäller användarproblem så förutsätter man att folk som köper en bil eller en skanner eller en dator eller makaroner eller en dvd film - vet hur man använder produkten. Det är ingen rättighet att alltid få gratis hjälp och support av säljaren av aktuell produkt.

Vidare syftade jag inte primärt på pannkakspulver, utan på ingredienser, men vist om du vill prata pannkakspulver så absolut. Jag tvivlar starkt på att särskilt mycket pannkakspulver är skadat, och jag tror inte att det är en rättighet att få pengarna tillbaka för att man försökte koka pannkakor istället för att steka dem.
Det var du som absolut INTE har studerat va?
Okej vi var tre personer som försökte installera scannern. Ingen lyckades. Då ger man väl försäljaren en chans, men den tog han inte p.g.a. att jag inte köpt en tilläggsförsäkring. Vilket hans arbetskamrater tydligen också tyckte var konstigt. Men inte du? Det finns tydligen saker som man måste vara expert för att inte förstå.
Det är klart att man får lämna tillbaka saker det är fel på. Du är ett bevis på att jag gjorde rätt som hoppade av skolan.
Har man gott om pengar så kan man oxå gå o köpa en ny dvd-spelare, samma märke o modell, trycka in den som de nyss lagat i den nya kartongen, och lämna tillbaka den på öppet köp och få pengarna tillbaka.... he he!
Här är det ju solklart, jag förstår inte varför Ioan klagar.
I och med att du vill byta apparat, är det regeln om öppet köp som träder i kraft. Där har man regeln att kartongen ska med vid återlämningen. Detta för att man ska kunna sälja produkten igen fast till reducerat pris. Om du istället nöjt dig med att lämna in dvd-n för repaation, är det leverantören som bestämmer då det är de som får stå för kostnaderna. Leverantören vill ju naturligtvis ha en kontroll på sina utgifter. Det går väl inte då att ha säljare som godtyckligt lämnar ut en ny produkt för varje gång det blir ett fel, som kanske är lätt att åtgärda.
Ioan:

Det skulle jag inte rekommendera. Det kallas bedrägligt beteende och är straffbelagt. Dessutom lätt att upptäcka eftersom S/N finns både på maskin och kartong och skall överensstämma.

Magge:

Öppet köp är en tjänst gentemot kunden så att man kan se om man är nöjd med produktens funktioner, design, mm. Väljer man att lämna tillbaka en produkt på öppet köp så är det en förutsättning att produkten och emballaget är i exakt samma skick som när man köpte. De säljs f.ö. inte till reducerat pris utan till samma pris.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem