Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

justitiemord

justitiemord

Just nu går reprisen av uppdrag gransknings reportage där två män blivit oskyldigt dömda för massa sexbrott. När jag ser det här så blir jag så jävla förbannad.
Det som är så otroligt skrämmande är att vi har så inkompetenta männiksor inom åklagarmyndigheten och polisen. Men värst är nog att unga männiksor som blir omhändertagna kan hamna på såna behandlingsinstitutioner som Ekbacken där det dels verkar finnas rent elaka männiksor dels människor som bara vill tjäna pengar på andras olycka. Var finns kontrollen här?

Nej, jag tycker den ansvarige åklagaren och de utredande poliserna ska granskas och åtalas och den där psykologen som inte var en psykolog, han borde låsas in och aldrig släppas ut.
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Så tänk efter nu, vems fel är det egentligen att Thomas och Teet inte kunnat leva normala liv efter den frikännande domen?
Om inte mediadrevet hade hetsat som galna hundar i allt kring denna dom, så hade nog allt sett mycket annorlunda ut.
Ramon:

Det var många ord och litet innehåll. Du brukar skriva bra inlägg här på IS, men citat som "Den extremfeministiska opinionens tryck mot domstolar som friar där bevisen är otillräckliga är ett jämförbart hot.", förefaller under din värdighet. Lämna slikt till Putte Gun.
Los Lovos: Jag är medveten om att kritik av urspårad feminism är belastad av tidigare inlägg på detta Forum, men det jag skriver har trots detta stöd i verkligheten, tyvärr. För att distansera mig mot tidigare inlägg vill jag framhålla att jag ser likhet mellan könen som en fullkomlig självklarhet. Jag är också uppväxt i en miljö där jag inte upplever någon som helst skillnad mellan män och kvinnor i rättigheter och möjligheter. Jag har haft kvinnliga chefer utan att jag ett ögonblick har reflekterat över att det ska vara något konstigt.

Jag är däremot allergisk mot -ismer som försöker motivera sina positioner inte med intellektuella argument utan med fördömanden av avvikande åsikter. Den gamla tokvänstern är ett exempel, och det jag kallar extremfeminismen ett annat. Det finns tyvärr en urartad feminism, som talar om något som man kallar könsmaktsordning som inte definieras utan som 'upplevs' och som man inte får ifrågasätta. Det är också den typen av feminism som ser varje man som en potentiell våldtäktsman och som systematiskt och målmedvetet lobbar mot politiska makthavare för att t.ex. sänka beviskrav för misstänkta brott mot kvinnor.

Det finns naturligtvis en bevekelsegrund för effektivare åtgärder mot brott riktade mot kvinnor. Vissa mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem. Släpphäntheten mot män som återfaller i förföljelser av 'sina' kvinnor är ofta förfärande. Men det är absolut fel väg att gå att sänka beviskrav. Då hamnar man till slut i den situation som den här tråden tar upp och som illustreras av det sk styckmordsfallet.

Svaret på din fråga om vilka som är ansvariga för att läkarna har hamnat där de nu befinner sig är förstås media. Vilka lobbygrupper har påverkat media i den riktningen? Du kanske känner till en bok som skrevs i ämnet (jag tror inte IS reglerna medger att jag skriver namnet) och som satte in 'styckmordet' i ett 'könsmaktsperspektiv'. Där tilldelades läkarna roller som passade in i ett mönster och varje argument som ifrågasatte deras skuld räknades som ett angrepp mot ett 'medvetet' synsätt när det gäller mäns våld mot kvinnor.

Det är detta jag avser när jag talar om hot mot rättssäkerheten. Det aktuella fallet i TV, liksom ett antal andra fall av sannolikt felaktiga domar är ett exempel på detta.
Annons
Batting: Ja, det finns inga hållbara bevis för att de två läkarna skulle vara skyldiga till styckningen av kroppen. Vittnesmål från allmänläkarens hustru går ut på att hon (själv på egen hand) intervjuat sin dotter som lär ha varit två år när mordet inträffade och som innebar att dottern hade deltagit i styckningen.

En av nämndemännen i tingsrätten har berättat att man förde en diskussion om domslutet när man kom fram till den friande domen (för mordet) och som för att balansera en del tvivel om att man dömt rätt på ett sent stadium förde fram tanken på att man skulle skriva in att läkarna iallafall var bundna till styckningen. Som Los Lovos anger ovan så medförde detta i praktiken att man blev dömd i allmänhetens ögon utan att kunna överpröva domen. Det medförde också senare att de förlorade sina läkarlegitimationer.Obducenten försökte ta sitt liv, överlevde men med en permament grav hörselskada. Allmänläkaren skyddades några år av sin pappa som gav honom jobb på ett laboratorium, men nu är han ställd utanför samhället.

Jag hörde just på nyheterna om att en domstol i Texas dömt läkemedelsföretaget Merck att betala en änka 250 miljoner dollar för att hennes man dog i hjärtinfarkt efter att ha intagit Vioxx (som påvisats öka risken för hjärtinfarkt). Vilken ersättning kommer de två läkarna få när det så småningom kommer att allmänt erkännas att de utsatts för ett justitiemord? Eller andra fall bla det som Simon tar upp inledningsvis?
De var väl också ganska kända bland prostituerade som vidriga kunder? Men det är klart att det är ju inte heller något bevis för mord. La Costa hade väl snackat om dem med sina kolegor, sagt att de skrämde henne å så, men som sagt det är iofs inga bevis.
Batting: Allmänläkaren har inget record i det avseendet. Han var 'bara' en vanlig läkare som slet som vanligt och hade fru och dotter. Han träffade obducenten under kursen i rättsmedicin och hade honom en kort tid som ett slags handledare. Allmänläkaren och hans fru blev hembjudna på en middag som inte blev något särkilt och som inte ledde till ytterligare bekantskap. När sedan hustrun hade börjat utveckla sina tankar på att Allmänläkaren begått öergrepp mot sin dotter (som kunde avskrivas efter undersökning) och sedan läste om styckmordet så kopplade hon ihop maken med obducenten. Snacka om att halka in på ett bananskal... Sedan var det en då ung barnpsykiater som i sin brist på erfarenhet hamnade alldeles fel och uttalade sig om saker som han inte hade täckning för.

Obducenten påstods ju ha haft kontakter med prostituerade. Om detta är sant vet jag inte. Där kanske man kan åberopa PerAsk ovan och tvivla på sånt som media påstår. Det innebär ju iallafall inte att man är skyldig till mord eller till att ha styckat någon.
Nä att obducenten varit vidrig mot prostituerade gör honom inte skyldig till mord, men det underlättar i alla fall för mig att acceptera taskig behandling av honom i rättssak. Däremot så blir man ju lite orolig när det gäller allmänläkaren.
Ramon:

Eftersom de blev frikända blir det svårt att argumentera justitiemord. Däremot borde de få fett skadestånd av framförallt kvällstidningarna.
Jag vill passa på att understryka att mitt citat "Däremot borde de få fett skadestånd av framförallt kvällstidningarna.", är en åsikt som inte alls är juridiskt grundad. Jag kan inte ens tänka mig att någon skulle döma kvällstidningarna att betala skadestånd. Min poäng är helt enkelt att så vitt jag kan se så har kvällstidningarna åsamkat dessa två herrar enormt mycket mer skada än rättssamhället har.
Los Lovos: Det kan naturligtvis bli svårt. Jag vet inte om du har möjlighet att ta fram artikeln i Dagens Nyheter lördagen den 4 juni skriven av allmänläkarens far, Lars-Göran Allgén. I så fall läs den. Artikeln är stram, bitter och uppgiven och slutar: 'Det finns ingen rättssäkerhet i Sverige. Det är det bistra besked som styckningsmålet kan sammanfattas till. Domstolar har låtit sig påverkas av lynchstämningar i samhället och vägrar att inse och ompröva misstag som har begåtts. Rättsväsendets prestige och politisk korrekthet är viktigare än den enskildes rättssäkerhet.'

Det kanske är en slutsats som skullé kunna gälla även det fall som togs upp från början i detta inlägg.

Det viktigaste för de två läkarna är naturligtvis upprättelse. DNA-testet som gjordes från hårstrån som hittades vid den döda kroppen kanske kan påvisa en verklig gärningsman. Skulle brottet till slut klaras upp är det kanske mer betydelsefullt än någon ekonomisk ersättning. Plus att de naturligtvis får tillbaka sina läkarlegitimationer.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem