Söndag 24 november 2024 vecka 47
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kritik av islam orsakar mord.

Kritik av islam orsakar mord.

Vad är det för en religion som inte tål kritik ?
Inte bara Salman Rushdi är utsatt för döshot av islamister.
I november 2004 mördades filmaren Theo van Gogh, fäst vid hans bröst med en kniv fanns ett dödshot mot Aayan Hirsi Ali, som skrivit manus till filmen "Underkastelse" som van Gogh filmade. Filmen ifrågasatte förtrycket av kvinnor som legitimeras av islams lagar och regler.
I vår kristna bibel står m&#...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 52
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Det är alldeles riktigt, Per. Att få stopp på självmordsbombare och annan terrorism, kan bara komma från deras egen religion. Inget västerländskt land kommer att lyckas, bara ge extra eld åt dem. Det är märkligt att en sådan stor religion inte tar sitt ansvar, och får stopp på denna lilla klick av fanatiska människor som hädar sin egen religion!
Per: Väldigt bra fokusering av frågan:
Moderata muslimer har ju i flera sammahang, bl.a. i London nyligen, tagit avstånd från islamistisk fundamentalism. Det behövs mycket mer av det. Religiösa ledare, politiker, opinionsledare måste ta den frågan mycket mer på allvar.
Jag tycker att det är något som vi bör förvänta oss och återkomma till när vi talar med ledande muslimer. En nära vän till mig som är muslim tror att de ännu ganska svaga uttalandena beror på att ingen känner sig riktigt som talesman för alla muslimer. Då tror jag man får sluta sig samman i någon organisation, tex muslimer mot fundamentalism eller liknande. Jag tror att kraftfulla sådana uttalanden är avögrande för att bryta trenden mot ökande anti-islamism i Europa.
Religiösa friskolor är också ytterst tveksamma. Jag tror i likhet med en ledande folkpartist nyligen att skolutbildningen bör vara sekulariserad. Vill föräldrarna förmedla kunskaper om religion får man göra det på fritiden.
Zacko: Visst är det viktigt för att stoppa terrorister att de som idag utbildar självmordsbombare slutar med det.
Men självklart måste ju vi utanför den muslimska världen göra vad vi kan för att stoppa terroristerna. Det är ju helt stolligt att säga att om vi gör något blir situationen värre. Menar du att Londonpolisen inte skulle ha gripit den andra vågen av terrorister som dom lyckades med?
Självklart måste våra samhällen försvara sig. Vi kan inte vänta på att någon annan ska fatta galoppen.

Annons
Ramon:
Jo, självklart ska vi försvara oss mot terroristerna... tok vore det väl annars. Men jag tror inte att vi i västvärlden kan få dem att upphöra med sina fanatiska handlingar. Vi får dem bara att öka. Det är nog bara deras egen religion som kan få dem att inse vad de håller på med. Framförallt att få dessa själar att förstå att de INTE blir martyrer bara för att de offrar sig själva... men det är bara min teori! Västvärlden jagar dessa terrorister med blåslampa, men de minskar inte.. tvärtom! Och det är ingen teori!
Jag har läst en översatt version av koranen och fått kalla kårar av dess formuleringar gentemot icke troende.
sedan gör det inte saken bättre att som någon nämnde ,att imamerna gör detta för att behålla någon slags uråldrig maktposition gentemot sin församling.
jag menar,har man blivit itutad skiten rätt ner i halsen sedan barnsben så ÄR man hjärntvättad för alltid.
du blir lovad ett evigt liv i paradiset och sjutton jungfruar om du blir "martyr", och enligt detta sjuka synsätt bilr du det genom att t.ex bli självmordsbombare.Visste ni förresten att staten Iran annonserar öppet via en hemsida efter självmordsbombare.
johnny boy:

Till ditt inlägg angående vad du läst i en översatt koran svarar jag "BS".
Till ditt påstående att staten Iran annonserar öppet efter självmordsbombare via en hemsida svarar jag yeah right, visa mig den sidan.

F.ö. så tycker jag att folk spårar ur när de hela tiden skyller krig eller terrorism på islam eller annan religion. Korstågen kom i princip till för att kungarna var rädda för adelns makt och tyckte det var trevligt att skicka iväg dem för att dö långtbortistan. Den arabiska terrorismen har kommit till som ett missnöjt svar på västvärldens imperialism. Jag försvarar inte företeelsen, men om cheferna där nere inte hade kunnat ta islam till sin hjälp så kan ni hoppa upp och sätta er på att de hade hittat andra verktyg. Makt och pengar är allt vad det handlar om, som vanligt.
Los Lovos:
Om det är mig du syftar på, så skyller inte jag terrorismen på någon religion. Däremot på dessa fundamentalister, och fanatiker som utför handlingarna i Guds, eller i Allahs namn… och därmed gömmer sig bakom sin religion.

Våldsuppmaningar finns det, särskilt nedtecknade under den tid som Mohammed befann sig i strid med beduinstammar, tex i 2:a Suran 187 versen, 'Döden dem varhelst I påträffen dem... Så varder de otrognas lön...' Detta i Zetterstens översättning från 1917 Wahlströms och Widstrands förlag.

Kristendomen har ju inte heller varit nådig genom historien, så våldsuppmaningar är inte unikt för Islam.

Det som man ofta inte tänker på är att terrorismen är det yttersta uttrycket för en ideologisk kamp, där demokratin i väst står mot en antidemokratisk teokrati, dvs prästerna ska styra (som dom gör i Iran) på Guds vägnar - det är bara de som kan tolka Guds vilja rätt - och Gud regerar allt även politiken. Det finns enligt detta synsätt inget behov av demokrati.

Teokratin är hotad, det är drför vi har terrorismen. Zacko gör en felbedömning - och det är han sannerligen inte ensam om - att västvärlden orsakar terrorismen genom att försöka motverka den.

När islamisterna låter 350 bomber explodera i Bangladesh är det inte för att protestera mot väst utan för att stärka det fundamentalistiska prästerskapets makt gentemot den relativa demokratin i landet och införa sharialagar och präststyre.

Neville Chamberlain, Storbritanniens premiärminister 1938 kom överens med Hitler om ett fredsavtal, fred i vår tid. Han tyckte att det var fel väg att motverka nazisterna, det skulle bara bli värre. Lägg ner vapen och kom överens istället, tyckte han. Vi vet hur det gick. Nazisterna hade aldrig för avsikt att följa någon hedersöverenskommelse. Det är precis samma sak med dagens terrorister.

Orsakerna till terrorism? Ja så länge som saudiarabiska skolor, och palestinska skolor har systematiskt hjärntvättat sina elever med hatisk antivästlig propaganda så är det inte så konstigt att det går att rekrytera terrorister. Ett stopp för detta är kanske på väg. Den nye saudiske kungen har tagit steg i den riktningen, liskom den nye palestinske ledaren. Men dom går en farlig balansgång.
Ramon:
Det är möjligt att jag gör en felbedömning, men mig veterligen har varken självmordsattentaten minskat eller upphört. Däremot har attentaten ökat! Felbedömning, eller inte!
Jo dom har ju alldeles klart ökat. Väldigt intensivt i Irak, fr.a. Och varför, Zacko, i Irak. Jo därför att demokratin där utgör ett hot, dom försöker med alla medel att stoppa utvecklingen mot demokrati.
Det blir inte färre terroristattentat för att vi slutar att jaga terrorister. Terroristerna byggde upp sina resurser under 90 -talet i Afganistan för att använda dom vid rätt tillfälle. Innan 11 september, innan War on terror, samtidigt som USA försvarade muslimer på Balkan. Dom är inte en reaktion på war on terror.
Om vi i väst med våra demokratiska värderingar skulle backa ur den konfrontationen blir saken värre, inte bättre. Tror du att islamisterna och teokraterna plötsligt tycker att dom har gjort fel om väst slutar att bekämpa dom!

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem