Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ditt favoritrödvin?

Ditt favoritrödvin?

Hej, finns det någon som har förslag på ett bra, inte för dyrt rödvin (ej baginbox) som passar till lite tyngre rätter, som t ex grillat och stekt nötkött/fläsk eller mustiga grytor?

De sorter jag provat tidigare är: Mauro Primitivo (rätt bra), Vina Maipo (hyffsat), Chenet (sådär), Gato Negro (sådär),
Lambrusco Reggiano (bra), Oltina (lite för sött, annars bra till mat), Parador (glöm den), Ruffino Chianti (tvärtom här, surt och äckligt), Vino Tinto (glöm denna med) samt Åkesson på TetraPak (inte så dumt med tanke på priset och förpackningen).

Tacksam för hjälp inför helgen

EZ
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Jag vet inte hur det stavas på franska - men på svenska låter det så här: Bosholää.
Lagom tempererat är detta rödvin oslagbart till en god bit kött - tycker jag.
Du menar med största säkerhet Beaujolaise. Brukar vara en stor begivenhet när deras Noveau kommer ut varje november.

Tyvärr skriver du inte vilken Beaujolaise du menar. Att enbart säga Beaujolaise är som att säga "ljus lager" när man pratar öl. Vet du möjligtvis märket?

I övrigt, tack för inlägget!

EZ
Här är lite roliga fakta gällande Beaujolaise Nouveau:

http://www.intowine.com/beaujolaisnouveaufacts.html

EZ
Annons
Roodeberg, 83 kr. En av mina absoluta favoriter; ett mycket gott vin som jag tror kan passa till de rätter du beskriver.

"Mycket vin för pengarna. Komplext och smakrikt med väl avvägd fatkaraktär. Strävheten är påtaglig, syran pigg och smaken påminner om plommon, färska fikon och rök. Läder och tobak finns också med. Mycket gott att dricka tillsammans med grillat kött, gärna lamm och nöt.
"...Roodeberg har rönt stor framgång på den svenska marknaden. Ett vin bestående av cabernet sauvignon, merlot och shiraz vars proportioner är hemliga och ändras år från år. Roodeberg lagras på ekfat i 12 månader och är gjort i klassisk, rustik stil."
Det låter onekligen smaskigt AD!! För 83:- verkar det vara rena "rånet" .

Skall genast kolla Systembolagets hemsida.

EZ
Så här står det:
"RÖDA VINER, Fruktiga & Smakrika

Ordinarie sortiment

Roodeberg (nr 7451)
Western Cape (KWV), Sydafrika

Doft: Aningen kryddig doft med ton av mörka bär, fat och timjan.

Smak: Aningen rökig smak med inslag av fat, plommon och svarta vinbär.

Användning: Serveras vid cirka 16-18°C till rätter av lamm- eller nötkött, gärna grillat."


Låter onekligen intressant!

EZ




Amarone,Brunello,Barolo mmmm gott :q
@EZ: Ja, det är ju inte det billigaste vinet i sortimentet, men jag tycker det är väl värt pengarna. Andra hyfsade viner finns ju för mellan 60-70 kr men då tycker jag det är värt att lägga den där extra tian och få ett riktigt gott (och prisvärt)vin.
Förstår AD, inga problem. Henke jag har kollat in dina viner. De är lite utanför mina budgetramar, tyvärr.

EZ
Hej
Här kommer ett tips på ett toppenvin som passar till precis allt!
McPherson Shiraz (nr 16476)
Kram
Mimmi

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem