Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ditt favoritrödvin?

Ditt favoritrödvin?

Hej, finns det någon som har förslag på ett bra, inte för dyrt rödvin (ej baginbox) som passar till lite tyngre rätter, som t ex grillat och stekt nötkött/fläsk eller mustiga grytor?

De sorter jag provat tidigare är: Mauro Primitivo (rätt bra), Vina Maipo (hyffsat), Chenet (sådär), Gato Negro (sådär),
Lambrusco Reggiano (bra), Oltina (lite för sött, annars bra till mat), Parador (glöm den), Ruffino Chianti (tvärtom här, surt och äckligt), Vino Tinto (glöm denna med) samt Åkesson på TetraPak (inte så dumt med tanke på priset och förpackningen).

Tacksam för hjälp inför helgen

EZ
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Efter en flaska T-Röd.
Då kan man äta vad f_n som helst
McPherson Shiraz (nr 16476)
Murray Darling (McPherson Wines), Australien

Färg: Röd färg.

Doft: Fruktig doft med inslag av mörka bär och mintchoklad.

Smak: Fruktig smak med inslag av mörka bär och vanilj.

Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av kyckling eller gris.


Hm, tack Mimmi, verkar också väldigt intressant!

Kram tillbaka

Ha ha ha, ja Donne, det kan man säkert göra. I alla fall en gång

EZ
Annons
Kolla sydsvenskan.se där finns en dagsfärsk recension av röda viner. Har kollat tidigare tester och har full respekt för skribentens smaklökar och omdömen.

Lycka till !
Ok, skall ske Beolth! Tack.

EZ
gör så här:

för att få fram en god smak när du (steker eller gör köttgryta)
är att använda ett gott rött vin till köttet (valfritt)
stek först köttet i olivolja el annan olja, fräs!
häll måttligt med vin, låt puttra lätt, så får köttet den där härliga
konsistensen!
grädde är ett måste!
kryddor : timjan, grovmalen svartpeppar, havs salt.

och det vin du skall ha till detta lilla enkla underverk är RIOJA,
gärna lite äldre sort.

avnjut med färsk sparris... (slurp)

mvh/salt'n'pepa
Snålvattnet rinner, sluta. Har inte ätit middag än!!

Ja, Rioja viner brukar vara OK. Men är du helt säker på att man skall steka i olivolja? Vad jag hört så tål den inte höga temperaturer och villl gärna ändra smakkarraktär (får en konstig bismak). De flesta rekommenderar en neutral olja till stekning såsom raps- eller majsolja. Ibland också solrosolja.

De andra ingredienserna brukar jag också köra med med gott resultat . Förutom timjan brukar jag också slänga i rosmarin, lagerblad och enbär. Det blir lite viltsmak över det.

EZ
Jo det kanske inte är dom billigaste ... men det är värt att lägga lite slantar på vid speciella tillfällen ... =)
with peace and love
Henke :P
Finns inget vin som passar till allt. Omöjligt.

Allt går i vågor och perioder men just nu har jag blivit väldigt förtjust i Zinfandel. Tyvärr måste jag säga att bolagets sortiment på den druvan inte imponerar. Men Ravenswood och Turning Leaf finns representerade på bolaget. De tycker jag du borde smaka.
Om den hade fått vara dyrare hade jag rekommenderat Faustino I från 1994. Kan vara svår att få tag på i sverige men det är otroligt god.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem