Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ditt favoritrödvin?

Ditt favoritrödvin?

Hej, finns det någon som har förslag på ett bra, inte för dyrt rödvin (ej baginbox) som passar till lite tyngre rätter, som t ex grillat och stekt nötkött/fläsk eller mustiga grytor?

De sorter jag provat tidigare är: Mauro Primitivo (rätt bra), Vina Maipo (hyffsat), Chenet (sådär), Gato Negro (sådär),
Lambrusco Reggiano (bra), Oltina (lite för sött, annars bra till mat), Parador (glöm den), Ruffino Chianti (tvärtom här, surt och äckligt), Vino Tinto (glöm denna med) samt Åkesson på TetraPak (inte så dumt med tanke på priset och förpackningen).

Tacksam för hjälp inför helgen

EZ
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

*Hmmm* Intressant ämne, smaken är som dom flesta vet... delad..

Men mitt bidrag till denna tråd torde bli följande :

MASI Valpolicella

finns i lite olika tappningar, allt från förra årets skörd, till lite mer exklusiva tappningar.

Utmärkt till en god köttbit!

Vill även flika in ett vitt alternativ som är riktigt uppfriskande!

Verdicchio di Castelli di Jesi.

* Italienska viner är som ni förstår min typ av vin......

// Xenix ( Minion IT )
Har nyligen köpt ett australiskt vin med en söt liten känguru på dekalen. Mycket bra vin som passar till en bit köttbit.

EZ
På systembolaget står en fin dam,och undrar vilket vin som passar till rådjurssadel.Detta tar tid och kön växer.Äntligen
bestämmer sig damen,och nästa herre,som är kraftigt röd om näsan,lutar sig fram mot expediten,och frågar om hon tror att
Explorer passar bra till stekt falukorv.
Annons
ha ha ha. Ja den passar nog bra. Frågan är var den rödnosige skall få tag i korven...

EZ
Du vill inte ha lådvin...men testa ändå detta: Santa Helena.
Eftersom jag är nykterist så har jag inget tips på vin EZ...
Men ICA:s hallonsaft går till det mesta..
Valpoliciella Classico från vinhuset Senato. 100 bagis och värt varenda spänn.

Bra till krävande mustiga välkryddade rätter.

mvh

AOx
OK, tack för tipsen Kat och aox. Skall genast testas

EZ
Nå...kan man få et utlåtande? *S
Hej, förlåt, såg inte att du hade skrivit Kat. Jo, jag har testat Valpolicellan hittills och det var väl ganska bra. Jag drack den till just en kryddig gryta (gulasch) och den passade bra till den.

S:t Helenan har jag inte provat än. Dessutom har jag inhandlat (åstergigen) det australiska vinet "Down Under". Ett utmärkt bordsvin gjort på Cabernet Sauvignon druvan.

Skål,
EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem