Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Trängselavgifter

Trängselavgifter

Införsel på prov av trängselskatt i Sth. kostar 3,8 miljarder kronor. Ett pris som Göran Perssons glatt betalar för att behålla regiringsmakten med stöd av miljöpartiet.
Genom att införa en skatt i stället för avgift, får hela landet vara med att att betala detta idiotiska projekt.
Varför inte satsa pengarna på en bättre infrastruktur i stället.?

Före senaste valet lovade dessutom socialdemokrater...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Det var inte alls du som gnällde på detta Björn. Jag håller också med om att det är vansinne att kasta bort pengar på den typen av experiment. Jag tycker att vi ska lägga mer pengar på skola, barnomsorg och äldreomsorg istället. Det var andras gnäll över att alla i Sverige skulle få betala som retade mig, det är en vanlig klagosång, även när det gäller bra saker som händer i storstadsregionerna.
wicked: kan bero på att vi i glesbygd ofta får stå tillbaka när det gäller byggen av bättre vägar och annat fastän det tagits beslut på vissa jobb som ska utföras men innan jobben påbörjas är det nåt annat som är viktigare t.ex nån tunnel eller renovering av nån motorväg och därmed läggs våra behövliga slantar på det istället.
Ja, det är ju ett av de problem man har i glesbygd. Självklart ska man prioritera de vägar o.s.v som är mest trafikerade. När man väljer att bo bortom ära och redighet har man ju gjort ett medvetet val och kan inte förvänta sig samma service som man får om man bor i storstadsregion.

Annons
ib

Franz Kafka var/är en suverän författare och samhällskritiker.

Kafka's short story
The Judgement
.. is a nightmare story he composed in one night, the eve of
Yom Kippur.
He usually obsessed over completing stories.

Kafka “In the first half of the story he obsesses whether to inform his friend in Russia about his engagement to Frieda.
He then enters into his widowed father's room.
His father is old, dirty and in a darkened room.
He opens his father's window shade and consults him about telling his friend. His father says you don't have a friend in Russia. Then his father tells him he has already told his friend. The story ends with the Father saying to his son
‘I sentence you to death by drowning’. The son obeys his father. As he jumps from the bridge he says.
‘Dear Parents, I have always loved you, all the same’.”

When Kafka read this to his friends he ‘had tears in his eyes’. Who but his real father had such irresistible power to determine his life or death?
The last verse of the story is as extraordinary or more so than the penultimate.

Kafka “At this moment an unending stream of traffic was just going over the bridge.”

från kafkas bok: the judgment

mvh/*fröken kafka (kafka betyder KRÅKA)
Förstår också de du menar men det är snöpligt att vi blir lovad bättring i tid och otid, kan ta ett ex.: ett antal vägar vi har är under all kritik och i våras skulle det bli bättring på flera av dom men i slutet på sommaren så fanns inga pengar kvar och inga jobb utförts och det framkom senare att dom hade gått till andra projekt nån annanstans och inte nog med det "pust" det finns inga planer på dom projekt vi hade i våras inom dom närmsta åren och då är det i stor utsträckning tung trafik som nyttjar vägarna (skogs/flis trp.)
Kör själv skogs trp. och kan lova att det är ingen fröjd att åka på ett flertal av våra vägar i dagsläget, men nu kommer snön och kylan och då brukar det bli jämnare vägkropp och hårdare vägkanter.
Jag har svårt att se sambandet mellan Kafkas text och frågan om biltullar i Stockholm, kan du ytterligare belysa hur det hänger ihop m0zQit0z? Om du kan ursäkta en trög tjej.
wicked

ja, du har nog rätt!
*skrattar*

kom att tänka på det nu..
den enda faktiska trovärdighet jag kan ge,
är att politiken styr över oss,
som ett maskineri i en labyrint, vi aldrig hittar ut ifrån.
m0zQit0z

Mycket intressant resonemang. Vad tror du Kafkas Josef K hade sagt om han kommit körandes i en Volvo på väg från Flemingsberg in till centrum?
Jag kan tänka sig att efter att ha registrerats ett flertal gånger, kört runt ett tag och sen registrerats vid utfarten skulle sagt:
"Ta mig fan, trodde sovjetunionens kontrollsystem upphörde
för femton år sen!
Storebror ser dig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem