Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Trängselavgifter

Trängselavgifter

Införsel på prov av trängselskatt i Sth. kostar 3,8 miljarder kronor. Ett pris som Göran Perssons glatt betalar för att behålla regiringsmakten med stöd av miljöpartiet.
Genom att införa en skatt i stället för avgift, får hela landet vara med att att betala detta idiotiska projekt.
Varför inte satsa pengarna på en bättre infrastruktur i stället.?

Före senaste valet lovade dessutom socialdemokrater...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Detta "7månaders experiment" kan väl kanske våra politiker förlänga till tex 1år, 2år...osv eller?

Om inte så är de tvungna att följa en folkomröstning och de vet ju att det kommer att röstas NEJ, Då kommer projektet att läggas ner med miljard förlust.

Så för att slippa en folkomröstning så förlänger de Provtiden.....visst?

Tillfälligheterna gör tjuven!
Momsen som på den tiden kallades omsättningsskatt infördes om jag minns rätt 1959/1960.
Tillfällig var den oxå......!!!
Visst kan det vara bra med några bilfria gågator , men inte skulle det behövas 3800.000000:- sek för att genoföra det
i sju månader. Några gatuskyltar skylle duga bra!
Annons
Håller med Björn. Skyltar hade räckt! Alldeles åt helsicke mycket pengar slösas bort i detta land på politiska överenskommelser, och som vanligt folk ändå inte bryr sig om. Mer personlig frihet och mindre "social ingenjörskonst".
Ska bli intressant att följa (70 mil ifrån) experimentet med trängselskatt.
Frågor jag ställer mig:
Kan man den hårda vägen (via skatt) lösa problemet med trängsel?
Varför kan inte 08-orna ta ett större ansvar själva?
Men det är väl som vanligt- inget funkar normalt i Sthlm. Jag såg tendens till det för 27 år sedan när jag bodde i området. Jag tyckte kollektivtrafiken fungerade fantastisk men det verkar som om många är allergiska mot andra 08-or så de måste sitta en och en bakom en ratt.
Folk som bor norr om stan och jobbar söder om kör bil - de som bor söder om och jobbar norr om kör bil. Samma sak gäller för övrigt med väster/öster.
Effekten måste ju bli ett kaos/trängsel.
Att byta bostad/byta jobb/försöka slippa trängsel - nä det funkar inte häller.
Jag ska inte säga att jag avundas er. Men den fria marknaden ser inte ut att klara att lösa trängselproblemet.
Birger:

Jodå, vänta bara tills jag och m0zQit0z bestämmer i den här stan, då kommer du se lyckliga Stockholmare promenera och cykla, åka inlines och sånna där rullskidor överallt! Det kommer finnas små butiker och små kaféer och pittoreska restauranger lite här och var, mötet mellan människor kommer bli personligare och gladare.

Självklart kommer en del taxi och färdtjänstbilar samt varuleveranser och dylikt puttra fram här och var i 20km/h, i miljöbilar naturligtvis.

Själv kommer jag åka förbi på en Segway och vinka till dig!
Läste idag att G8-länderna, världens rikaste länder, hade beslutat att satsa 3,5 miljarder för AIDS-bekämpning i U- länderna. Mindre än kostnaderna för att införa trängselavgift i Sth. Kriget i Irak kostar en halv miljard pr dag. Var finns
proptionerna. Är beslutsfattarna blinda?
Tack Los Lovos för ordet Segway. Segway Human Transporter (http://www.segway.com/) är en eldriven miniscooter eller sparkcykel som första gången visades 3 dec 2001 på TV-kanalen ABC News morgonprogram "Good Morning America", efter att ha varit mycket omtalat under kodnamnen "Ginger" och "IT" (DET). Uppfinnaren heter Dean Kamen.
Nu fick jag lära mig det.
Annars tolkar jag ditt inlägg ironiskt. Det är närmast en Utopi du beskriver. Kommer aldrig att slå igenom p g a Marknadskrafterna. Det du beskriver är nog Sigtuna som jag besökte i somras. I varje fall det där med kaféer och restauranger.
Du överlever nog trängselskatten är min bedömning men alla andra som inte fattar nåt om behovet?
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,740863,00.html

Haha, man kanske skulle plagiera och använda sig av dom ansvariga politikernas reggskyltar genom vägtullarna, då skulle det nog bli ändring fort som f*n.

Fast iof, politeker har ju för vana att mygla, så dom kan nog mygla bort sig ansvaret för att deras bilar passerat en vägtull också.
http://www.snointeminskylt.nu/


Ett sätt att slippa bli av med sina plåtar!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem