Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mohammed bilderna

Mohammed bilderna

Känsligt ämne, jag vet, men jag tänkte att eftersom jag inte förstår, så måste jag ju be någon förklara för mig så att jag förstår? Det verkar ju rimligt...

Varför är muslimerna så arga för vad jag uppfattar som ganska så blida bilder på deras profet Mohammed ?

Varför är dom så arga nu? Dessa bilder publicerades ju förra året ?

Varför får man int...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag är inte muslim.
Dock tror jag säkert att man får avbilda Mohammed, men inte göra provokativa och fördummande avbildningar av honom.
Muslimerna ser sin profet större än sin pappa, om jag får uttrycka det så.
Verona:

Nej, enligt muslimerna själva får man inte avbilda profeten, vare sig man gör nidbilder eller "idolbilder".
Man får egentligen inte alls avbilda Allahs verk öht, men det sär inte så allvarligt så länge man inte utför ett direkt helgerån.
Förmodligen en tolkningsfråga.

Bildförbudet utan stöd i Koranen
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11771827.asp
Annons
Undrar bara lite stillsamt vad som skulle hända om det gjordes en film om Muhammed liknande "Life of Brian"....eller möjligen " Passion of the Christ" Hemska tanke....
Mycket bra artikel.
Som författarna nämner så har alltså ett generellt avbildningsförbud funnits länge inom delar av islam. Ett förbud som numera alltså är ganska urvattnat men som jag tolkar artikeln, fortfarande är i effekt i stora delar av den muslimska världen - förbehållet profeten.

För övrigt är det mycket inom Islam som saknar direkt stöd i koranen, precis som det är mycket inom de olika kristna trosuppfattningarna som saknar direkt stöd i bibeln.
Precis som artikelförfattarna fastslå så finner mycket av den teologiska uppfattningen inom en religion stöd, förutom i sin religiösa kärna, även i den doktrin som förts genom århundradena; detta är påfallande inom alla större religioner.

Undrar om det säljs några kameror i de muslimska länderna?
Ähh, det bästa vore om varenda tidning världen över publicerade bilderna på Mohammed. Då kan dom ju inte gå på bara Danmark, hehe.. :P
På tal om religion, tror jag att buddishmen är världens största religion som har åsamkat människorna och mänskigheten minsta skada. Jag kan vara lite ironisk, men har jag rätt?
Indianernas religion med den store anden över bergen och prärien har väl inte heller skadat nån...däremot blev indiankulturen rejält skadad av oss..(de vita) ..fast det är väl ett annat ämne..
Zitech:

Indianernas olika stammar krigade med varandra för fullt innan den Europeiska kolonisationen av Amerika. Om de hade religiösa motiv vet jag dock inte.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem