Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mohammed bilderna

Mohammed bilderna

Känsligt ämne, jag vet, men jag tänkte att eftersom jag inte förstår, så måste jag ju be någon förklara för mig så att jag förstår? Det verkar ju rimligt...

Varför är muslimerna så arga för vad jag uppfattar som ganska så blida bilder på deras profet Mohammed ?

Varför är dom så arga nu? Dessa bilder publicerades ju förra året ?

Varför får man int...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Hmm?

Undrar hur USA sett ut idag om inte vi europeer dragit oss ditåt..

Love..vet att indianstammarna var ofta i luven på varandra..orsaken var nog mest strid om jaktmarkerna och inte religionen...
Mig veterligt hade indianerna samma religion..eller tro.
Kanske med lite skillnader..som protestanter och katoliker ungefär..
fast..vad vet jag ?
Detta har i och för sig inget med bilderna att göra men ändå.
Läste en artikel idag i tidningen om muslimer som tillhör Tuff en radikal grupp. Dem vill införa sharialag här och predikar att det är fel att ha kristna eller judiska vänner. Då undrar jag- varför åker man då inte tillbaka till sitt hemland och lever efter den lagen där istället om nu inte kan rätta sig efter svenska lagar och regler. Vi får inte vara rasistiska eller mobba men dessa får helt öppet både vara rasistiska och mobba, varför?
Kom inte och säg att det är religon för det köper jag inte.

Annons
Jag tror att det har i sig med religionen (Islam) att göra. Andra religioner godtar andras existens och andra människors oliktänkande och verkar för samexistens.
Jag har läst lite grann om Islam och Koranen här om dagen. Där rättfärdigar man sig och endast sig själv och förnekar andra och där kräver man blint att andra ska rätta sig efter en. Där påstår man att andra religioner härstammar från Islam, men i förfalskade former.
Om jag har förstått det rätt, så är det, tror jag, själva problemet.
Om man har Knutby drama i baktanken, så förstår man säkert hur svårt och omottaglig det kan vara för en människa som har blivit hjärntvättad av en religion, oavsett vilken.
För mig, är, i grova drag, religion = kommunism = nazism. Alla vill ha makt och kontroll, tar till våld om nödvändigt.
Bilderna i sig var ganska vidriga och förde tankarna till de nidbilder nasisterna spred om judarna.
Kroknästa med buskiga ögonbryn.
Här i Sverige så är frågan om de inte skulle falla under hets mot folkgrupp.
Men i det främlingsfientliga Danmark kan man det tydligen.
Därför är det svårt att försvara dem.

Men en sak är solklar och det är att vi måste värna om vår yttrandefrihet!
Vi kan inte ta hänsyn till religösa skäl att inte publicera bilder.
Att nu börja dra in skolböcker där man har upptäckt att det finns en bild som föreställer profeten Muhammed är så typiskt svenskt och dumt undfallande att man spyr!

Här under är fyra bilder...

Om jag påstår att en av dem föreställer profeten Muhammed kommer Säpo att stänga denna webbsida då?
Kommer terroristerna att mordhota mig?

Tycker att alla länder bör publicera bilder på Muhammed men det behöver ju inte vara nidbilder.
Egil:

OM det nu står i koranen att Profeten inte får avbildas, varför ska vi, i väst, då avbilda honom? Är det för att ytterligare bevisa att vi sätter oss över islamistiska länder? Det är väl när vi kan respektera varandras lagar och religioner det kan bli ”någorlunda” lugnt i världen.
Visa ömsesidig respekt för varandras religioner, istället för att kränka 1, 3 miljarder människor och sedan gömma sig bakom yttrandefriheten. Då har vi en chans att få stabilitet i världen.
Vad som förvånar mig,är att man kan avbilda någon,och samtidigt göra en karikatyr,av en profet,som ingen i hela världen
vet hur han ser,eller har sett ut.
Hasselbladskameran,är gammal,men inte så gammal,som denne
profet.Hur gammal är han?Någon som vet,exakt.Nix,man tror,och
tror,och tror igen.

Zacko! Vore det inte,lättare om vi hade samma trosuppfattning,
om vi nu behöver sådant.Då blir det kanske stabilare
i alla fall.Önskedröm förstås.
leiake:
Nja, jag vet inte om det hade räckt, att ha samma trosuppfattning. Extremisterna hade säkert hittat något ändå där dom kunde ställa till det. ”Normala” muslimer har ju bara reagerat över bilderna (vilket dom hade all rätt att göra) och försökt att, på diplomatisk nivå, framföra sina synpunkter. Detta misslyckades p.g.a. Danmarks kaxiga inställning i början. Det var det jag menade med ”att visa varandra respekt”.
Zacko!

Om alla länder/tidningar som står för yttrandefrihet publicerar bilder på Muhammed så kan ju inte de extrema fundamentalisterna börja hata hela världen och starta uppror mot alla länder.
De kommer då att stå där som fåntrattar och inse att världen har ändrats sedan medeltiden och klockan går inte att vrida tillbaka.

De religösa mörkermännen ska inte respekteras, de ska bekämpas med yttrandefrihet och upplysning.
De ska inte kunna hjärntvätta generation efter generation till hatiska fanatiker som rekryteras till terorrister och självmordsbombare.
Blod och järn, det är vad det kommer att handla om - som vanligt.

Egil:

Har du ens sett bilderna? Det var typ EN som med lite fantasi kunde påminna om nazi bilderna. Vissa muslimer VILL ha en konflikt, varför tror du att världen är i uppror så många månader efter den ursprungliga publiceringen? Ingen brydde sig förrän vissa "ledare" piskade upp hatstämningar.

Zacko:

Om de får hugga händerna av tjuvar och välta murar över homosexuella utan att vi får lägga oss i deras "suveränitet" så ska de så fan inte lägga sig i vilka bilder som tidningar i våra länder publicerar.
Dessutom förstår jag inte vad du menar med Danmarks kaxiga inställning? För att deras statsminister inte ville lägga sig i danska massmedias yttrandefrihetsrätt? Tycker du att det är bättre om ledande politiker dikterar vad som får stå i tidningen? Det verkar ju inte fungera så jätte bra i Putins Ryssland.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem