Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Varför blir man våldtäktsman?

Varför blir man våldtäktsman?

Enligt våra tidningar i landet ökar våldtäkterna dramtiskt över hela landet, varför har det blivit så? Vad är det som sker? Har tjejerna blivit bättre att anmäla brotten eller har män blivit kåtare på senare år? Vad är det som driver fram en sådan här typ av brottsling?
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

karre:

Du har fel om brottsrubriceringen, läs BrB 6 kap. 1§ så vet du bättre. Jag klistrar in den nedan.

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom
hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller
till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med
hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är
jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst
två och högst sex år.


Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med
samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av
medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan,
sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med
hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst
tillstånd.


Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn
till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt,
döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.


Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som
grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och
högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall
särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt
allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller
på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen
med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild
hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).


Källa: SFS nr: 1962:700
Rob håller med dig till fullo, var och en skall få klä sig som han eller hon vill, men - nu kommer det förhatliga men-et - när överfallen är så många och gängvåldtäkterna ökar då måste kvinnorna tänka på att inte klä sig alltför utmanande. Tyvärr så bekräftar det även ROKS syn på mannen en organisation jag hatar ända in i märgen, men vissa män tar inte ansvar för sina lustar sen kan vi normala prata om värdighet hit eller dit.
Ja som du ser Rob så blandar jag även in karre av ren lathet.
Jag skall hålla politiken utanför och rikta in mig på det rent moraliska. När man läser lagtexten Love skickade så förstår man bättre varför våldtäkterna ökat genom att något samlag inte skall till för att det kan anses som våldtäkt.
Nåväl, en personlig refletion på hur kvinnor klär sig kan jämställas med att man skickar in ett barn i en godisaffär med dålig tillsyn. Barnet har god uppfostran, men när allt godis exponeras och det bara är att ta för sig då krävs det självbehärskning för att inte provsmaka.
Alltså, en som kommer från en kultur där de inte sett anklarna på en kvinna och hux flux kommer ut på gatorna i någon av våra storstäder då behöver man inte fundera länge på vad testostronstinna grabbar tänker och tyvärr också gör. Vi som är vana vid kvinnors exponering kan slå oss för bröstet och tala om värdighet och liknande. Ja minsann det är svårt när två så vitt skilda kulturer möts och dessutom måste samsas.
Måste inflika med en undran: tycker du Puttendolf att man kan gemföra ett barn i godisaffär med en våldtäcksman?
I så fall ska väl den vuxne kunna visa mer självbehärskning än ett barn, eller.
Jag tycker inte att kultur eller klädsel är en ursäkt för att begå brott.
Att klä sig utmanande fick man skylla sig själv hette det förr men nu för tiden är det varje tjejs/kvinnans rätt att klä sig som hon vill o för den delen även männen har den rätten.
För det händer faktist att män bli våldtagna oxå.
Annons
tozza kanske det inte är jämförbart testosteronstinna grabbar har nog svårare att hålla händerna i styr. Jag håller med att alla skall få gå klädda hur dom vill, men att det finns risker med det i dagens Sverige, tyvärr!
Puttendolf:

Jag föraktar dina två senaste inlägg. I alla kulturer är det förbjudet att våldta och mörda varandra. Det finns inga som helst belägg för att män skulle bli mer våldtäktsbenägna bara för att de sett väldigt lite kvinnlig hud.
Våldtäktsmän drivs av en önskan att förnedra kvinnor, inte av sexlust. Snacket om ”hon hade ju så kort kjol på sig” är en efterhandskonstruktion som de rapar upp i rätten för att urskulda sig och söka lägga ansvaret annorstädes än på sig själva. Mycket likt misshandelsåtalade som skyller på videovåld och liknande. Folk lär sig vad man ska säga om man vill fiska efter lägre eller inget straff.

Varför lagtexten likställer olika handlingar som att tvinga någon till oral, anal eller vaginal penetrering medelst t.ex. trädgren, näve eller penis beror på att förnedringen och uppsåtet att förnedra är likställt. Det är dessutom inte ovanligt att våldtäktsmän använder just händer och tillhyggen eftersom de ofta inte erhåller en erektion kraftig nog att användas.

Den enda stora skillnaden jämfört med tidigare lagstiftning är att det som tidigare skulle ha rubricerats som sexuellt utnyttjande numera rubriceras som våldtäkt. Som det såg ut förut kunde man alltså inte bli fälld till ansvar för våldtäkt om man tvingade sig på en tjej som var medvetslös av t.ex. alkohol som hon druckit själv.

Personligen hade jag hellre sett att man behållit lagstiftningen om våldtäkt som den var och istället utökat begreppet sexuellt utnyttjande, samt skärpt straffskalan för detta brott så att det fick precis samma påföljdsmöjligheter som våldtäkt.
Jovisst men är du hungrig och inte har mat då stjäl du för att äta dig mätt. Dessa gruppvåldtäkter är inte några sjuka individer utan som en kille sa till mig i Rosengård dom bjuder ju ut sig!
Alltså, i all kulturer är det förbjudet att stjäla ändå stjäl folk ifall de anser sig behöva det ena eller det andra. Våldtäktsmän som är sjuka anser psykiatrin vara obotliga, men stenkåta grabbar är något helt annat.
I övrigt håller jag med dig om lagtexten!
Rob:

Du skrev:

(Om en muslimsk man kommer hit och tror att det är fritt fram, Visar bara på hur vår integrationspolitik inte fungerar. Inför samma regler som holland så ordnar det sig nog. Deras regler är enkla anpasa dig eller stick.)

Inte undra på att många IS:are drar sig för såna kommentarer och inte skriver något!

Och snälla..håll gärna såna kommentarer borta från IS!

Puttendolf nu får du väl ta o skärpa dig.
"Dessa gruppvåldtäkter är inte några sjuka individer utan som en kille sa till mig i Rosengård dom bjuder ju ut sig! "
Klart som korvspad att det är sjuka individer.
Den killen ska hänga upp och pryglas.

Som gårdagens händelse. med 12åringen som blir våldtagen av 4 killar och 3 tjejer. Hade jag sett det så hade jag gladligen sparkat skiten ur var och en av de personerna som gjorde det. och när de ligger ned hoppat på dem lite extra. Och sedan ringt polisen och ta mitt straff och och gå ut i tidningar som ett föredömma för vad som skall göras med våltäksmän och kvinnor.

Det väcker sådant hat i mig så det finns inte.
Rob läs en gång till så ser du att vi är helt överens! Var du trött när du läste mitt inlägg som sagt var, skärp dig! Jag svarade på Loves inlägg.
Puttendolf:

Det finns inte ett enda belägg för att stenkåta grabbar våldtar tjejer när de inte klarar av att hålla emot kåtheten. Våldtäkter handlar om förnedring, inte om sex.
En man som överhuvudtaget på så vis kan skada en gråtande och protesterande tjej ÄR en fullständigt sjuk individ.

Killar som uttrycker sig som personen du nämner försöker för det första verka tuffa inför sina kompisar, och för det andra har de uppenbarligen en synnerligen dålig kvinnosyn i största allmänhet. Dylik kvinnosyn är inte begränsad till någon speciell kultur, jag har hört hur hockeygrabbarna och lumparkillarna snackar i bastun.

I fattiga länder utnyttjas fattiga flickor, utan något egentligt val, av män från alla länder och kulturer. Svenska män från alla samhällsklasser köper sig sex, både utomlands och hemma. Jag är inte negativ till sexköp av princip, men när viljan egentligen inte är ömsesidig är det oerhört kränkande för den utnyttjade - det antalet tjejer i hela världen som själva har valt ”yrket” och är nöjda och glada med det är lätt räknade.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem