Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Varför blir man våldtäktsman?

Varför blir man våldtäktsman?

Enligt våra tidningar i landet ökar våldtäkterna dramtiskt över hela landet, varför har det blivit så? Vad är det som sker? Har tjejerna blivit bättre att anmäla brotten eller har män blivit kåtare på senare år? Vad är det som driver fram en sådan här typ av brottsling?
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5

karre:

Det är en vantolkning. Gränsen för vad som anses vara hjälplöst tillstånd har inte sänkts. En tjej skall vara nästintill medvetslös för att anses vara i hjälplöst tillstånd. Dessutom måste man alltid ta hänsyn till uppsåtsrekvisitet och bevisa att den misstänkte insett, eller borde insett, att ett sådant tillstånd förelegat och valt att strunta i det.
Love:

Det räcker med att jag t.ex. ligger bredvid en tjejkompis och hon är halvvaken medans jag berör hennes kön med mitt för att det enligt den nya utformingen och tolkningen för vad som anses vara våldtäkt är tillämplig.

Jag håller med dig i den delen om att man måste bevisa vad den misstänkte borde ha insett det är alldeles självklart.
MEN den nya formuleringen om vad den misstänkte borde ha insett måste anses fått en utökning jämfört med den tidigare lydelsen.
Om jag varit ute o partat och vaknar dagen efter med ont i röven och har en stor hårig karl brevid mig i sängen - nog e det våldtäckt alltid. Om jag går på stan i schorts o t-shirt e det då mitt fel om jag blir indragen i en gränd o blir påsatt? har jag varit utmanande klädd? om jag e på stan o festar, träffar en trevlig muskelbyggare, tar med honom hem för att snacka o kanske ta en öl, skall jag då skylla mig själv om han, efter att jag sagt att jag inte vill det han vil, blir påsatt?
Det är, som flera här har skrivit, våldtäckt är inte sexuellt, utan ett sätt att visa makt, förnedra etc - tror jag i alla fall

Sida:
« 3 4 5


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem