Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Kramp i benen

Kramp i benen

Jag är en gammal gubbe som inte förstått att ta det lugnt på gamla dagar. Min stora passion är att cykla, f.n c:a 25 mil i veckan, men jag har ett stort problem.
När jag cyklar en längre sträcka sträcka 15 mil eller mer, så drabbas jag av svåra kramper i benen, på vätternrundan i år var de så svåra så att jag fick gå de sista 4 kilometerna.
Jag har provat allt av näringstillägg, uppladdning och träningsmetoder, men ingenting tycks hjälpa.
Finns det någon på Forumet som har erfarenhet av sådant här, så är jag mycket mottaglig och tacksam för alla råd jag får.

Jag är 67 år gammal och cyklar normalt Vätternrundan på 12 timmar, om det nu kan vara en ledtråd.

MVH
Micke
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Man ska tydligen äta mycket JÄRN!

Kolla upp dina värden!!!

LYCKA TILL!!!
Micke, det var strongt, själv cyklade (försökte fick gå lite) jag 300meter för ett par år sedan och jag trodde att hjärtat skulle hoppa ur kroppen och benen var som gele ett bra tag.
Hade du inte varit 67 så hade jag gissat på saltbrist. Men med tanke på din ålder (ursäkta ) så har du med största sannolikhet drabbats av en viss förkalkning i dina kärl.

Förkalkningen gör att blodgenomströmningen blir sämre och musklerna inte får tillräckligt med syre - därav krampkänningarna.

EZ
Annons
Tack för dina synpunkter EZ, det låter ju som en möjlig förklaring, vet du om man kan motverka det på något sätt?

Mickaek
Tyvärr går det inte att ta bort helt. En viss förbättring går att uppnå med blodförtunnande medel, t ex Trombyl (receptbelagt).

EZ
EZ, Dom blodförtunnande kan man byta ut mot ett receptfritt altevativ (magnecyl) en halv sådan har samma funktion.
Min svärmor fick det förslaget av en sköterska när hon hade slut på blodförtunnande.
Micke 03!

Jag brukar råka ut för kramper ibland och då beror det sig ofta på vätskebrist.

Det EZ ger tips om kan nog ofta stämma och det finn blodförtunnande receptfria medel med salsalicylsyra i, fråga på apoteket dom kan ge förslag!
Problemet med de receptfria medicinerna som innehållerr acetylsalicylsyra (t ex Magnecyl) är att de i större omfattning har negativa biverkningar.

Äter du Magnecyl eller Aspirin tillräckligt länge så får du problem med mag/tarm. En Trombyl har inte samma negativa effekt på din "belly"

EZ
Själv har jag myrkrypningar i benen om nätyerna och det skall tydligen bero på järnbrist???

Who gives..????

Jag äter mina multi12 och är glad i alla fall...

Men mycket sömn blir det INTE!!
Multi 12 kan förebygga vissa insuffienser men inte alla.

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem