Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Kramp i benen

Kramp i benen

Jag är en gammal gubbe som inte förstått att ta det lugnt på gamla dagar. Min stora passion är att cykla, f.n c:a 25 mil i veckan, men jag har ett stort problem.
När jag cyklar en längre sträcka sträcka 15 mil eller mer, så drabbas jag av svåra kramper i benen, på vätternrundan i år var de så svåra så att jag fick gå de sista 4 kilometerna.
Jag har provat allt av näringstillägg, uppladdning och träningsmetoder, men ingenting tycks hjälpa.
Finns det någon på Forumet som har erfarenhet av sådant här, så är jag mycket mottaglig och tacksam för alla råd jag får.

Jag är 67 år gammal och cyklar normalt Vätternrundan på 12 timmar, om det nu kan vara en ledtråd.

MVH
Micke
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: «1 2 3 4

bubblan, det är något helt annat.

EZ
ElectricZombie!
Hoppas du är i goda händer och att dina blodfetter är OK. Det du skriver om negativ stress (mental stress) är en mkt underskattad riskfaktor för att insjukna i kranskärlsjukdom. Under senare år så har man bl a från svenskt håll visat att det är en betydande riskfaktor och att stressbearbetning (kurs under lång tid) leder till ett längre liv och mindre risk för återinsjuknande ( Gunilla Burell Umeå)
En mkt intressant hjärtläkare, Dean Ornish i USA, har skrivit mkt om detta ämna....läs gärna http://members.aol.com/annullas/ornish.htm
Tack för länken PonGot! Mycket intressant läsning och många roliga frågor i FAQ. Jag har inte mätt mina blodfetter på ett tag nu men senast jag var på sjukhuset (Östra) så såg det bra ut. Jag äter Simvastatin för det. I övrigt: Metoprolol, Triatec och Trombyl.

Hur viktigt anser du att det är att bearbeta stress också efter en hjärtinfarkt? Jag menar, det är naturligt att bli rejält uppstressad pga själva sjukdomen.

Förlåt Micke03, det var inte meningen att hijacka din tråd!! Hoppas att det löser sig för dig också!

EZ
Annons
Du är så välkommen EZ, har min tråd varit nyttig för mer än mig själv, så känns det ännu mer meningsfullt!

Lycka Till
ElectricZombie!
Det är efter infarkten som det stora arbetet med att förändra sin livsstil börjar. Stressbearbetninskurs finns inte på alla sjukhus i Sverige men som det är upplagt eller var upplagt i Uppsala o Umeå rör det sig om ca 6 månaders kurs och sedan repetioner och självstudier.
Själv gick jag kurs i Uppsala under 5 månader då jag arbetade på Akademiska Sjukhuset, sedan flyttade familjen till Nyköping. Efter kursen höll jag budskapet igång under minst 5 år (liten lathund i fickan) och i våras var jag på repetionskurs 4 dagar. Att förändra ett beteende tar mkt lång tid och jag tänker mig för även 16 år efter "förändringen startade".
I Göteborg finns Peter Währborg som jag tror har kurser eller i varje fall känner till om det finns några. Din sekundärprofylax är OK men det är viktigt att uppnå målvärden för blodfetterna. Det onda kolesterolet (LDL) skall vara < 3 mmol/L
Tack för det utmärkta svaret PonGot. Har jag tolkat det rätt att också du haft vissa problem med "pumpen"? Skall försöka att kontakta Peter Währborg.

Vet idag inte riktigt hur högt mitt LDL är. Kanske något att trycka på i samband med nästa ÅB.

~Paul~
Tack för alla goda råd m.m jag fick på denna tråd. Gick som jag tillråddes till läkare, och tog en massa blodprover, resultaten fick jag idag, och det visade sig att jag inte har några medicinska problem alls, kondition som en 40 åring, perfekt blodtryck, perfekta blodvärden. Enda påpekandet jag fick var som jag visste ett något lågt B 12 värde. Så mina kramper har inga medicinska orsaker enligt läkaren, däremot höll han med om att det kunde vara bra att tillföra kroppen magnesium, något som flera av er rekommenderade!
Micke03 !

Det hade varit konstigt om det hade varit något fel på dig.Cykla 15 mil
och få lite kramp vid 67 bast.Jag får kramp utan att cykla. He,he
Din erinran om magnesium nappar jag på.Verkar bra!Jag promenerar
en timma om dagen,så jag är inte helt slut.Bifogar länk i vanlig ordning!

www.recip.se/index.php?id=176 - 82k

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem