Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Varför ungdomar tar Tradolan

Varför ungdomar tar Tradolan

Läser att ännu en tonåring dött av Tradolan.
Vad är det som gör att det hela tiden måste provas nya farliga piller i samband med festandet?
Varför inte kunna nöja sig med sprit? Tror inte dom är dumma så dom inte fattar hur farligt det är.

Jag använder Tradolan när mitt bäcken blir instabilt och lägger sig snett.
Det är den enda tabletten som gör att jag kan fungera någorlunda.
Jag klarar endast av 1/dag å den måste jag ta innan klockan 14 pga att annars finns inte en suck att jag kan sova.
Jag får som mardrömmar i vaket tillstånd. Kan uppleva sambons andning som väldigt skrämmande och det har hänt att jag tagit den för sent och jag har suttit och slagit efter råttor i sängen som inte finns.
Det är en vidrig tablett för mej, men ändå en räddning vid yttersta nödfall.
Jag vet att inte alla får dessa biverkningarna av dom , men väldigt vanligt är det.

Hur kan man då stoppa i sig dessa piller med dessutom massa sprit??
Hur kan man utsätta sig för dessa biverkningar frivilligt??

Blir så frustrerad på ungdomen som inte förstår sitt eget bästa längre.
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Fibblan !

Du pratar ju om morfin.Det ger ju en form av lyckokänsla samtidigt som
det är kraftigt smärtstillande.Varför en del ungdomar trycker i sig sådant
och till och med förstärker effekten med alkohol.Ja du Fibblan.Varför??

Tråkiga hemförhållanden.Fel umgänge.Mobbade.Självmordstankar.
Listan kan bli lång.Svaret får vi aldrig.

En del människor klarar livet.En del går under.Such is live.!!!
mm, jo du har nog rätt. Fast jag vet nog ingen som får ett lyckorus av dom tabletterna.
Det blir ju så att man lär känna fler i sin egen sits , därav att jag vet flera som äter Tradolanen.
Kanske det blir det med alkohol...vad vet jag.

Sorgligt är det ialla fall.
Fibblan!

Lyckorus,är inte rätta ordet.Kalla det orosdämpande och en känsla av
välbefinnande.Har vid ett par tillfällen efter olyckor fått morfinsprutor
och jag vill inte påstå att man blir ledsen precis.

Främst är det ju avsett som smärtlindrande.

Min erfarenhet av Tradolon är 0,så det jag vet står på Google.

Alla läkemedel är bra när dom brukas.Men när dom missbrukas blir det
bekymmer.
Annons
Ofta är det så att man inte vet varför man mår dåligt men man medicinerar sig själv med olika saker. Det kan vara droger eller lika gärna prylar eller sex. Man försöker fylla sin inre tomhet. Jakt på livet, livet som man hela tiden skjuter framför sig. Man jagar hela tiden det där "sedan". Bara jag får den drogen så blir allt bra. Eller bara jag får den prylen så blir jag lycklig. När man sedan testat t ex alkohol och upptäckte att lyckan inte fanns där så testar man med lite medicin i alkoholen och upptäcker ett nytt rus och tror att lyckan bor i det ruset man ännu inte testat. Därav jakten på nya stimulantia hela tiden. Under ruset så fylls tomheten åtm för stunden. Lite bomull runt hjärnan.
Tompaxox : Bra funderingar du har, njuta av livet som erbjuds är svårt för vissa. Sorgligt och det är bara att hoppas att dom hittar tryggheten dom söker någon gång.
Ja varför drogar ungdomar sig, det kan man undra. Kompistryck, coolt, dumdristighet... Är efter ruset, kicken... Är osäkra, inget självförtroende, självkänsla ja listan kan göras lång. Hade vi vetat ja då hade vi vuxna kunnat hjälpa oxå.
Håller med dig Fibblan det är sorgligt fruktansvärt att dem tar piller ihop med alkohol el vad det nu är dem tar.
tozza !

Du verkar insatt i det hela.Du har helt rätt.Allt bottnar i livsleda och
osäkerhet.Jag vet kompisar som var så blyga och osäkra att dom inte
vågade bjuda upp en flicka till dans utan att vara drogade.Men vad blev det av det.Ingenting.Dom kunde ju inte stå på benen.Jag tog själv en styrketår
för att bättre på självförtroendet.Men jag insåg tidigt att för mycket
stjälper allt.Lagom var bäst.He,he
Nja, tozza, jag förstår vad du vill känna. Men så är det nog inte. Jag citerar dig: ”Hade vi vetat ja då hade vi vuxna kunnat hjälpa också” Ta t.ex. mobbing (som är på tapeten nu) När jag gick i skolan för 41 år sedan fanns mobbing i bred utsträckning. Har vi vuxna gjort något år det? NEJ!!! Och det är trots att vi vet att mobbing existerar. Barn/ungdomar tar t.om livet av sig för att fly från sina plågoandar. Vi vuxna vet, men ingetting görs. Vi bara beklagar när något tragiskt inträffar… tyvärr! Men som sagt, jag förstår vad känner. Jag känner likadant!
Zacko!

Mot mobbing finns nog inget att göra.Det ligger i våra gener.Jag vet att
du kan mycket om djur och där förekommer det ju enormt.

Kolla rangordningen hos flockdjur.
Zacko, vad jag menar är att hade vi vetat orsaken till varför dem drogar sig så hade de vuxna som vill o kan hjälpa dessa ungdomar haft större möjligheter.

Mobbing är fruktansvärt oavsett vilken ålder den mobbade befinner sig i, dem har inte själv valt att bli mobbade som de som drogar sig har. Där är en stor skillnad tycker jag. Men att vi vuxna inte gör något åt mobbing i skolor är sorgligt o att det har fått en sådant stort perspektiv att självmord begås, ja jag har inte ord för vad jag tycker, hemskt.

Information o åter information tillsammans med MOD hos vuxna i skolorna o fritiden framför allt föräldrarna är vad som behövs, att vi vågar lägga oss i när vi upptäcker mobbing, droger mm hos våra ungdomar o barn för det försekommer ganska långt ner i åldrarna, tyvärr.

Leiake, du hade tur som insåg detta men det är inte alla som gör det i tid, därav förekommer det missbruk o idag är det inte bara en styrketår som tas utan tyngre saker o längre ner i åldrarna.
Förr var det som du säger för att skaffa sig lite mod o självförtroende inför dansen el att våga prata med det motsatta könet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem