Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Varför ungdomar tar Tradolan

Varför ungdomar tar Tradolan

Läser att ännu en tonåring dött av Tradolan.
Vad är det som gör att det hela tiden måste provas nya farliga piller i samband med festandet?
Varför inte kunna nöja sig med sprit? Tror inte dom är dumma så dom inte fattar hur farligt det är.

Jag använder Tradolan när mitt bäcken blir instabilt och lägger sig snett.
Det är den enda tabletten som gör att jag kan fungera någorlunda.
Jag ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

OK...så här ser jag det.
Det kan ju finnas både trådar som förespråkar och trådar som fördömer.
Jag läste ju inte något som kan förespråka medicinintag eller än värre blanda medicin och alkohol utan tråden handlade mest om det negativa och var i stora drag fördömande.
Visst är det en "känsligt" ämne, men även känsliga saker bör man diskutera för om det är för mycket hysch-hysch om en sak så blir den bara än mer intressant.
Den nu aktuella tråden...håll kontroll på innehållet och om den skulle svänga om från att ha en anti-ton till att vara pro-drog skulle den omedelbart låsas och tas bort.
Just nu upplever jag den som mer informativ och nyttig än "farlig"

Som en jämförelse kan jag nämna att min filosofi är att inte dölja något för mina barn....allt hemligt blir ju bara än mer intressant att prova på när pappa eller mamma inte är hemma.
Min son var inte mer än 6 år gammal när han kunde plocka ner en hagelautomat i sina beståndsdelar för att sen sätta ihop ett fullt fungerande vapen igen....men nu när han kan allting om pappas bössor så är dom inte ett spår intressanta för honom längre.

Kalla mig galen...men det fungerar ypperligt.

Just mediciner har jag ganska stor erfarenhet av (Som brukare) då jag har en rygg som är lite krånglig. Jag håller samma attityd där gentemot barnen...dom vet att det är min medicin och vad den är bra till och att det gör friska människor sjuka att äta den.
Vi har inte haft ett enda "tillbud" med någon typ av medicin hemma, barnen vet att det är medicin och varför man har den hemma.

Som ni förstår så är jag öppen för att det mesta ska kunna diskuteras... bara trådarna håller sig till "det moraliskt riktiga" i sin natur. Det är bättre att unga informeras än drivs av sin nyfikenhet att prova på själv.
Kunskap är makt.....

//Breeze
Breeze: Delar helt din åsikt .
Hej igen allihop,

Först och främst tack för alla återkopplingar! Jag måste säga att jag blev imponerad av den konkreta input ni gav med goda och hållbara argument för båda läger. Det blev en intressant läsning och gör det inte helt lätt att avgöra vad som är ska göras. Båda sidor har sina för och nackdelar. Jag uppskattar att ni tog er tid och delade med er av era tankar kring ett ämne som inte är så enkelt.

Utifrån den input ni gav känner jag mig bekväm med inställningen att hellre fria än fälla. Jag är själv av den åsikt att öppenhet är det bästa till att driva saker framåt. Med detta sagt föreslår jag följande hantering av gränsfall:

1. Att med ett moderatorsmärkt inlägg utlysa en varning i tråden med en förklaring till varför. Denna varning behöver inte vara superformulerad och ska inte diskuteras. Tråden ska fortsätta som innan men med respekt för varningen i framtida inlägg. Obs det är jätteviktigt att varningen inte hamnar i fokus för då slutar det med att vi varenda gång måste ta samma gränsfallsdiskussion som vi har haft nu. Det vill vi inte. Varningen är bara en varning och är inte riktad till någon specifik skribent. Det kommer alltid att finnas argument för båda läger men låt oss inte gå dit. Forsätter tråden att pressa gränserna efter varningen så anmäl tråden igen. Visar det sig uppenbart att ingen hänsyn har tagits till varningen eller rent av gått för långt låses tråden med en förklaring och hänvisning till den första varningen. Är det en specifik skribent som framhäver sig som gränspressare riktar vi en personlig varning direkt till dem som de måste rätta sig efter annars stängs de av.

Känner ni er bekväma med detta hanteringsförslag?
Ni som inte gör det, meddela det gärna här direkt. Kom ihåg att vår målsättning är att vara reserverade med varningar utan ovan beskrivning åskådliggör för hur vi kan hantera det.

I de fall en tråd eller inlägg direkt strider mot forumsreglerna är dock ovan alternativ inte aktuellt utan tråden markeras och låses alternativt raderas direkt. Detta rör tex spaminlägg, dubbletter eller uppsåtliga reklamlänkar (inte att förväxla med allmänna länktips). Dessa är inga gränsfall som exemplet ovan utan dessa kan raderas direkt samt där skribenten vid behov varnas/stängs av.

Mvh Daniel
Annons
Låter helt OK i mina lurar, Daniel...

Undrar bara en sak...vad är att spamma ett forum ? Har hört uttrycket förut, men inte riktigt fattat mig på det. Spam är ju skräp-post... vad har det med ett forum att göra ?

//Breeze
Ja spam är den generella benämningen på spam mail men kan också användas för definition på upprepade inlägg efter varandra med samma/liknande innehåll. Detta kan även kallas för spam eller flooding.

Exempel "Sluta spamma" / "Sluta flooda" där flooda kan liknas med att "svämma över chatten".
Ahaa...man postar ju sina inlägg och hålla på att trada om samma sak igen och igen...
Här himma i Skaune säger vi att man e gagged...rätt irriterande drag...

Ha en god natt för nu är det dags att gå och nanna sig...

//Breeze
Daniel, det verkar vara ett genomtänkt beslut, bra att du tog dig tid så snabbt, nu vet jag vad som gäller!
Tycker det är ett alldeles utmärkt förslag. Skulle bara vilja göra ett tillägg. Att enstaka olämpliga inlägg i en tråd kan tas bort i en tråd för att på så vis kunna fortsätta en bra diskussion utan att ha ihjäl tråden.
Jag tycker det låter väldigt bra Daniel.
Tack för att du lyssnade
Tompaxox !

Kunde inte sagt det bättre själv.Nu har ju Daniel så mycket kött på
benen att vi kan moderera oss själva ,nästan.

Men tro inte att allt är frid och fröjd med denna genomgång av Forumets
skötsel.Rätt som det är så dyker något oförutsett upp.Such is live.

Bra gjort Daniel att rätta till dom svåra kurvorna på ett ödmjukt och
demokratiskt sätt. 10 poäng utan prut.Ser på din tidsangivelse att det
är inget 9-5 jobb du har haft.Sen har vi ju babyn på toppen.Livet kan bli
körigt ibland.Men nu blir det lugnt fram till jul för då är alla människor snälla.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem