Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Varför ungdomar tar Tradolan

Varför ungdomar tar Tradolan

Läser att ännu en tonåring dött av Tradolan.
Vad är det som gör att det hela tiden måste provas nya farliga piller i samband med festandet?
Varför inte kunna nöja sig med sprit? Tror inte dom är dumma så dom inte fattar hur farligt det är.

Jag använder Tradolan när mitt bäcken blir instabilt och lägger sig snett.
Det är den enda tabletten som gör att jag kan fungera någorlunda.
Jag ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

tozza:
Jag tror att det är för få vuxna som känner som du och jag... tyvärr! Jag kan ha fel, men jag tror att ansvaret för ett barn läggs alldeles för tidigt på ett barn. Titta på ett 7-årigt barn, som precis börjat skolan, vad har hon/han runt halsen? Jo, ett snöre med en dörrnyckel. Ingen förälder som är hemma när barnet kommer hem. Ingen tröst efter en jobbig skoldag, ingen vuxen att prata med. Här tror jag problemen börjar... som leiake är inne på. Det skapas otrygghet och då är det lätt att ty sig till "tuffare" kompisar för att bevisa att man själv är lika tuff. Sedan rullar det igång med en jä... fart.

leiake:
Visst vill vi människor "tro" att det förekommer mobbing bland djur, men i själva verket handlar det om något helt annat. En utstött lejonhona t.ex blir inte mobbad för mobbandes skull. Hon blir utstött för dåliga gener, eller bär på en sjukdom, eller helt enkelt blivit för gammal. Där handlar det om överlevnad och artens framtid. Ingenting annat.
Rangordning (som du nämner) har vi människor lika med djuren. Pappan (oftast) bestämmer i familjen, storebror besrämmer över lillebror o.s.v.
Vem känner inte igen sig i det
Moderatorinlägg:

Jag har fått in rapporter om att denna tråd kan behandla ett olämpligt ämne. Att diskutera mediciner och tabletter hör inte hemma här. Ungdomar kan bli nyfikna när de läser om olika stimulantia och bäst är därför att inte ha med sådana medicinska trådar alls.

Vad ska jag nu göra när jag meddelat detta?

De flesta (?) kanske tycker att det bara är att köra på men kanske är det lämpligast att bara sätta punkt och gå vidare? Kan vi göra ett test case av detta där ni återkopplar med lite förslag till hantering (gärna konkret)? För senare blir det inte praktiskt att diskutera en moderatoråtgärd vid varje insats utan min förhoppning är att vi kan komma fram till något konkret.

Förslag på åtgärder:
1. Bara varna i tråden och lägga tid på att hålla koll på trådens utveckling. (tidskrävande och omständigt med risk för att det ändå leder till förslag 2 eller 3)
2. Meddela anledningen som jag gjorde ovan och sen låsa tråden och sätta punkt. (smidigt men risk för missnöjesdiskussioner bakom kulliserna)
3. Meddela anledningen, låsa tråden och efter några dagar ta bort tråden helt så att den inte blir sökbar för andra om det är olämpligt innehåll att ligga publikt. (kan vara nödvändigt i vissa fall men risk för att ämnen försvinner som skribenter lagt tid på att skriva i)

Ledsen att jag tar över detta i denna tråd men jag hoppas vi kan komma till en lösning här.
Hej Daniel. Nu tycker i alla fall jag att det börjar likna något. Mediciner läkemedel med mera tycker jag definitivt inte är något som skall diskuteras här, det finns andra Forum såsom Fråga Doktorn, där man kan få hjälp med medicinska frågor, diskuterar vi sådant här, är risken att det hela urartar, alla har vi våra ideer om vad som är bra och dåligt, men nu är det faktiskt så att medicinering är väldigt individuell, och vad som är bra för den ene, kan vara direkt livsfarlig för en annan, vissa mediciner skall man inte ta om man har någon viss sjukdom, eller tillsammans med någon annan medicin.

Så till dina förslag.

1. Bara varna i ett sådant sammanhang tycker jag du gjort hela helgen, men trådarna har fortsatt likväl, dessutom tycker jag inte sådant som kan lda till skada för läsarna skall finnas kvar.

2. Mycket bra att du går ut och talar om varför du reagerar på en tråd, men att bara sätta stopp för ett ämne räcker inte om det som nämnts kan vålla skada för någon, att det sedan pratas i kulisserna är väl lättare att acceptera, än vetskapen att man kanske vållat någon skada obehag eller värre.

3. Med ledning av föregående så tycker jag att det riktiga i detta fall är att plöcka bort tråden för tid och evighet.

Jättebra att du tar tag i detta Daniel, vad jag har skrivit här är min åsikt, och den står jag för till 100%. Hoppas nu att alla ni som haft synpunkter i den senaste veckans debatt, också bidrar med ere synpunkter, är nu Daniel villig att göra som vi bett honom, så är vi alla skyldiga att hjälpa till!!
Annons
Daniel:
Bra med förklaringen!

Min åsikt angående dina förslag är i detta fall att tråden omgående låses, för att sedan åtminstone visas något dygn så alla aktiva i tråden har en rimlig chans att se förklaringen innan tråden tas bort. Efter denna period kanske alla inlägg, om det är en tråd med klart olämpligt innehåll, kan raderas så att det bara finns ett inlägg i tråden som innehåller moderatorns förklaring. Detta för att, som du skriver, förhindra t.ex. ungdomar från att bli nyfikna härifrån.

Är det en tråd som inte har "skadligt" innehåll eller som till en början är hyfsad men som senare spårar ur eller t.ex. börjar få ett väldigt politiskt innehåll. Då tycker jag inte att det skulle vara så bra att radera inläggen, utan då är det bättre att sätta kommentar och sedan låsa.

Tror det skulle vara bättre än en lista över modererade trådar dit man kan gå för att läsa om orsaker till varför trådar tas bort som jag föreslog i en annan tråd. Den skulle bli för lång till slut och skulle nog inte tillföra något positivt, snarare tvärtom...

Hur som helst så tror jag att det viktigaste är att ni som moderatorer är öppna med varför ni gör som ni gör, och att ni förklarar när allvarliga åtgärder som att låsa eller radera en tråd utförs. Gärna med hänvisning till regelverket. I det läget finns det ju inget mer att snacka om.

Tack för mig, over and out
Ja vad ska man säga..... Bra att du Daniel skriver förklaring på ett sådant sätt. Du försöker verkligen. Jag menar det.......men

Är jag dum, eller jag förstår inte ???

Okej, vi får inte skriva om piller här inne för ungdomar kan bli nyfikna....
Får vi skriva om hur man limmar en helteckningsmatta?....utan att dom kan bli nyfikna att sniffa lim?
Kan man skriva om att det är roligt att köra bil?.......blir dom inte sugna på att köra bil då?
Är det bra att skriva om pelletsbrännare......tänk om dom får för sig att installera en sådan och hela huset brinner ner!!

Åter igen inte meningen att vara ironisk eller elak men det får väl finnas gränser......eller?

Jag känner att jag tappar sugen helt här inne.

Ett gott råd: Ha fasta trådar som vi får diskutera då ,så behöver vi inte bli besvikna . Då behöver vi inte känna att det finns lite inspiration till ett nytt samtalsämne.

Detta forum kommer ju dö ut.....

Ja det var min besvikna ledsamma åsikt tyvärr.

Tror någon på fullt allvar att om det står i en tråd här på forumet att ungdomar dör av läkemedel intaget i berusningssyfte så springer andra ungdomar ut och provar det ? Det är sorgligt. De som vill missbruka droger etc gör det oavsett vad som står på detta forum. Men det är så typiskt svenskt att vara samvete åt andra. Varför ska en del alltid tala om för andra vad som är bra eller inte bra för dem. Vi hade lite av det på tråden om snus innan. Konstigt att den inte blev anmäld då det t o m stod om tobaksodling i den...
Daniel!

Andreas har ju lösningen på några rader vilka jag här citerar.

"Hur som helst så tror jag att det viktigaste är att ni som moderatorer är öppna med varför ni gör som ni gör, och att ni förklarar när allvarliga åtgärder som att låsa eller radera en tråd utförs. Gärna med hänvisning till regelverket. I det läget finns det ju inget mer att snacka om."


Angående trådar med tabletter finns inget i regelverket ,så bara kör på.
Det är ju recept med speciell EAN-kod för att hålla koll på missbruk.

Regelverket är din lagbok.Följ den så kan du aldrig lastas för någonting.

Men givetvis dyker det upp oförutsedda händelser.Framförallt missförstånd
som gårdagen gav bevis på.Men dom får tacklas när dom dyker upp
Tjenare,, Kort och Gott Det är bara Föräldrar som kan stoppa en sådan utveckling, och en total förändring utav vårt sammanlagda levnadssätt!!
Jag säger som jag sa nyligen i en annan tråd......Vi e väl vuxna människor, man måste väl kunna prata om saker och ting även allvarliga utan att tro att några ungdomar ska kopiera oss och testa. Jag tror att det e väldigt viktigt att vara öppen om saker och ting och inte smyga och hymmla med allt för då blir det mera spännande att testa mm. Det har iaf jag fått lära mejunder min senaste utbildning!
Var inte så rädda för allt......världen ser ut som den gör men det innebär ju inte att man måste sluta ventilera allvarliga saker för det!!

Tänk om!! Ska dettta forum överleva så måste det till en radikal ändring på "tänket"
Tintin , som e kvinna vuxen och tänker inte va tyst för att inte ungdommarna ska höra!
Jag undrar en sak- om det inte hade stått läkemedlets namn utan tabletter el droger hade det varit okey då med denna tråd, för det var ju det som menades, tror jag i alla fall?

Jag tror nog att ungdomar vet vilka droger som kan användas utan att de lär sig det här, dem har säkert någon i sin kompiskrets som vet. Det dem vill veta tar de reda på.
Se det från den ljusa sidan ungdomarna kan ju faktiskt lära sig någor vettigt oxå, varför ska vi ta för givet att de tar efter det dåliga o inte det som är bra!

Om det nu är så att en tråd tar upp fel saker el spårar ur vore det bra om det gavs en förklaring o ev låses men att den fick stå kvar några dagar för att sen tas bort men är det en urspårning av tråden behöver den inte tas bort.
Tycker det är jättesvårt, det beror lite på vad den handlar om o hur mycket den spårar ur.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem