Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Varför ungdomar tar Tradolan

Varför ungdomar tar Tradolan

Läser att ännu en tonåring dött av Tradolan.
Vad är det som gör att det hela tiden måste provas nya farliga piller i samband med festandet?
Varför inte kunna nöja sig med sprit? Tror inte dom är dumma så dom inte fattar hur farligt det är.

Jag använder Tradolan när mitt bäcken blir instabilt och lägger sig snett.
Det är den enda tabletten som gör att jag kan fungera någorlunda.
Jag ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Nu e jag sur!

Kollade i FASS och hittade INTE något som varnade för tradolan i samband med alkohol TROTS att det är ett morfinliknande preparat!

Borde det inte stå i FASS en STOR röd varningstriangel???

I min ungdom var det allmänt sett att om man blandar tabletter och alkohol var den personen direkt stämplad som "Junkie" och det var INTE tufft eller coolt!
men jösses, säg ETT läkemedel som är bra att blanda med alkohol....
Tompaxox:

INGET läkemedel är bra att blanda med alkohol!

Men ska inte föräldrar hålla såna läkemedel inlåsta i ett skåp och gömma nyckeln?

Det stog bara i FASS att kombinationen alkohol och Tradolan ska undvikas.

Det ska nog vara HÅRDARE regler tycker jag!
Annons
Man kan inte hålla på att förbjuda, kontrollera allt minutiöst och belägga allting med extrema restriktioner.

Upplys, upplys och upplys igen så att även en 3 åring begriper att det här är inget bra utan det finns annat som inte bara är mer spännade utan också oskadligt.

Ju hårdare regler man sätter ju coolare är det att fixa fram det förbjudna.
Nu säger jag inte att man ska tillåta narkotika, men mediciner som faktiskt gör nytta för den sjuke ska inte vara närmst omöjlig att erhålla på ett besvärsfritt sätt.
De skarpare medicinerna ligger redan på Rx och de riktigt kraftiga eller starkt vanebildande har vi redan på s.k knarkRx.
Det är tillräcklig kontroll tycker jag...t.o.m tycker jag att speciella Rx är att ta i i överkant...det bara försvårar att ha olika sorters recept.

// Breeze
Herre Gud! Ska all information till barn/ungdomar komma från samhället?? Var har föräldrarnas ansvar tagit vägen?
Det finns många medel att blanda med alkohol.Det beror ju på vad man är ute efter.Att många människor tar till droger för att lugna ner sig är ju
allmänt känt.Men att man kan blanda all möjlig "skit" och chansa på att
man överlever är mig en gåta.Dessutom bli så flummig att man hoppar ut
genom fönster när det finns hiss.

Jag tror att dessa människor är så ur balans att det är hopplösa fall.Sen får
dom säga vad dom vill på dessa instutioner om att rehabilitera.Det är nog
en hopplös uppgift.Tro mig jag har många exempel!

Zacko vill du maila mig,då jag raderade ditt engelskklingande namn av
misstag,tyvärr.
Nu ska vi nog inte vara så kategoriska att säga att dessa är hopplösa fall. Hopplösa för ofta, på så vis att "institutionerna" inte fixar det. Det finns i princip ETT fungerande sätt för narkomaner/alkoholister att sluta som bevisligen fungerar: NA/AA, 12-stegsprogrammet är det sätt som idag har isärklass bäst resultat på att hålla folk drogfria. Hopplösa fall tror jag inte finns. Jag har tämligen goda insikter i 12-stegsprogrammet och vet vad jag talar om.
För att en beroende människa ska börja ta sina första steg mot ett drogfritt liv krävs två saker först och främst.

1. att användandet får sådana konsekvenser att det är omöjligt att överleva om man fortsätter.
2. att vederbörande inser ovanstående och är villig att göra allt för att inte fortsätta.

Varför man drogar sig finns inget enda rätt svar på. Det som är den största orsaken är faktiskt föräldrar. Barn som för tidigt måste ta ansvar och ibland t o m vara föräldrar åt sina egna föräldrar och som därigenom inte får/kan vara barn utan kväver det barn som finns inom sig löper oerhört stor risk att hamna i missbruk av olika slag men framför allt droger. För den som vill förkovra sig i ämnet kan jag rekommendera ett par böcker:
Tommy Hellsten, Flodhästen i vardagsrummet,
James Frey, Tusen små bitar,
som på varsitt sätt speglar missbruket från olika vinklar.
Ja, Fibblan varför... som flera andra skriver finns det säkert flera anledningar. Jag kan en. fyra pojkar gick för att köpa svartsprit, den var slut så de blev erbjudna en partydrog istället. En av dem är idag tung narkoman, en är på väg ut ur missbruket, två är helt vanliga grabbar på 23 år. Det som hände, hände för åtta år sedan. Det finns inget som man kan säga leder till det ena eller andra. Även om ni är de bäst Tommy&Annika-Föräldrar så finns fällorna där för alla barn. De barn som har stora känslor är oftast mest utsatta för riskerna. den enda tröst är väl att det går bra för nästan alla. Visserligen är varje tappad ungdom en oersättlig förlust, men det är massor av barn som "testar" men få som fastnar.

Tror precis som någon annan som skrev här att det är omnämnandet av läkemedelsnamn som föranleder Daniels agerande. Jag tycker det är mycket bra. Det går utmärkt att disskutera drogproblematik utan att nämna läkemedelsnamn.

Daniels förslag tycker jag är bra.

/Claes
Håller med Claes!
Förbjud alla läkemedelsnamn på paketen, omnämnande i media och i FASS. Då vet inte ungdomarna vad läkemedlen heter… och så har vi ett drogfritt samhälle?!
Ja du Zacko tänk om det var så lätt att få ett drogfritt samhälle

Det är väl ganska märkligt att den ene ramlar dit men inte den andra när båda testar samma drog. Kan det ha att göra med substanser i hjärnan hur vi reagerar på olika saker som vi intar?
Varför blir en alkolist el narkoman o inte en annan? Ja det tvistar de lärde om.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem