Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Män och kvinnor

Män och kvinnor

Nu sticker jag ut hakan!
Jag undrar varför vi kvinnor alltid ska se till att det finns lagad mat, mjölk, fil, lök, potatis m m, d v s grunden för olika maträtter i skafferiet, att det är städat, tvättat, struket o s v, barnen hämtade från dagis och att "vara kärleksfull" när helst Din partner vill det.

Känner Du igen Dig? Eller har Du lyckats med att få Din partner att vara delaktig i hemarbetet.

Det är nu 2007 och för mig känns det som om inget hänt sedan jag var ung, kär och galen på 60-talet. Och det är ju mycket, mycket länge sedan.
Hör av Er, berätta hur det är i dag, är det jämlikt eller?
Givetvis är jag intresserad av åsikter även från Er "jämnåriga".
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

När jag var gift arbetade vi båda och hade delat upp sysslorna
i hemmet ,jag stod för matlagning och disk.
När det gällde att vara kärleksfull brukade vi samarbeta
Poppo!

Det börjar ju med att kvinnan vill ta hand om sin nya kärlek. Så han inte går
ifrån henne. Sen kommer lilla babyn. Vem tar ansvaret för den. Naturligtvis
kvinnan. Sen växer lilla pojken. Mamma bäddar och lagar mat. Skulle
pappa säga något uppfostrande till den lille gossen så säger mamma
genast. " Måste du vara så hård". Han är så känslig, vår lilla son.

Så kommer det att hålla på tills Grönlandsisen har smält ner totalt och
havsnivån har höjts 10 meter. I evigheter tror jag. Naturen är sådan.

Det är kvinnan som skämmer bort sina små gossar. Så är det bara! He,he
Vargo!

Den får du medalj för. I guld. Ha,ha "Brukade samarbeta "
Annons
Oftast brukar det fungera skapligt, jag brukar fräsa till ibland å göra honom uppmärksammad på att det börjar likna pannkaka. Då funkar det ett "varv" till:)
När man kommer till den kärleksfulla biten fattas det aldrig vilja att samarbeta....men det är klart, inte lika upphetsande att diska.
leiake...det märks ganska tydligt att Du inte är en man av idag....det är andra takter som gäller numera.

Våra barn...min blivande ex-frus och mina, har inte varit hos mamma mer än 5-6 dagar sen våra stigar divergerade i början av December.

När barnen var riktigt små stämmer det att hon tog huvudansvaret då jag hade ganska svårt att amma dem....men allt eftersom de blivit äldre har jag tagit över mer och mer, gått upp och fått lillan på toa, väcka dom på morgnarna och ta dom till Dagis likafullt som att lägga dom på kvällen, göra välling och allt det där.
Och nu när vi bor för oss själva...trots min urusla matlagningskonst har dom överlevt...
Blivande ex-frugan har däremot skött tvätten av våra kläder då hon har egen tvättmaskin...får väl ta den delen också när jag hittat ett vettigt boende för oss....med egen tvättmaskin alltså !

Veckans fråga om jämlikhet har jag inte svarat på än, för jag vet inte riktigt vad jag ska markera.
Visst är vi jämlika i form av rösträtt och sånt, men ojämlika i annat.
Visst är det så att männen generellt sett tjänar mer och oftare är chefen på jobbet, men bortsett från det tycker jag att det verkligen stinker att vara man i dagens Sverige.
Man på nåt sätt föreställer sig mannen som en ondskefull karaktär medan kvinnan är den rent änglalika varelsen...och det här sýnsättet genomsyrar så mycket i samhället....och det är inte det minsta jämlikt !

Gonatt på Er allihop...nu är det dags att

//Breeze
Måste hålla med Leiake till en viss del. Visst attan skämmer vi bort våra "gossar" och får skylla oss lite själva att dom tar för givet att allt bara blir gjort av någon konstig anledning.
Men man kan ju ändra sej och sätta lite pli på dom.
Här hemma är det sambon som ser till att allt blir hemhandlat och att det inte fattas något i skåpen, angående matlagning så är det väl 75% som faller på mej. Städning, tänk att män har så svårt att se när det behöver dammsugas, oftast tycker dom, äsch det behövs inte.
Av någon konstig anledning har min sambo blivit väldigt glömsk och fått dålig syn när det gäller soppåsar och gräsklippning!!! Fast jag misstänker att han spelar. Satte honom på fönsterputsning en gång, herre gud, det gör jag aldrig om, fönstrena var värre än innan "den" putsen!
Disken har jag alltid skött, fick för mej att jag behövde ingen ny diskmaskin efter att den gamla hade pajat. När jag sen efter ett par år tyckte att vi kunde dela på handdisken, då hände nåt konstigt, som genom ett trollslag så stod där en ny diskmaskin!! Nu jäklar diskar han varje gång han är ledig från jobbet.

Fast annars är jag inte så noga med att marktjänsten är uppdelat så exakt som några vill ha del. Det är så annat mycket runt om som är minst lika viktigt. Jag skulle aldrig falla för en man som är snål och resonerar att - det är mina pengar och du har dina pengar. När det gäller vem som ska betala så är det ytterst sällan jag FÅR betala! Det kan vi faktiskt småbråka om ibland.
Mitt EX tyckte att -är man gift så ska man inte behöva att göra en massa saker hemma!! Fast vi jobbade heltid bägge två, jag jobbade tvåskift. Köpte han hem en flaska vin till helgen så jäklar var det hans flaska, ville jag ha lite vin till lördagsmyset så fick jag minsann köpa vinet själv för egna pengar. Jag slängde ut honom efter 25 år.

Efter drygt ett år av ensamhet så började jag umgås med en kollega, bara som vänner. Det dröjde inte länge förrän han kom dragades med smutskläder, och sa -när du ändå tvättar så....Droppen var när den vännen kom med mjöl, jäst och jag vet inte vad, och säger -när du ändå bakar kan du väl baka till min dotter!!!!!!!!!!!! Han åkte ut med mjöl och jäst! Så visst finns skitstövlar.

Här delar vi en inne och en som gör allt ute.Natuligtvis
är det jag som gör det mesta inne. Men bor man i hus
med stor tomt pool 2 bilar så är det en del ute.Jag har aldrig jobbat heltid det kom vi överens om när barnen
var små.
För egen del kan jag säga att jag gör det som behöver göras MEN när JAG tycker det behöver göras. Tror att det är där många konflikter uppstår. Vi har olika trösklar för saker och ting.
En annan sak är nog att kvinnor ofta gör saker för att då blir de gjorda på deras vis. När vi män gör något på vårt vis är det nog ofta så att det inte "duger" ur kvinnans synvinkel och därför hellre gör det själva.

Jag tror att vi måste tillåta varandra att vara olika. Men självklart inte på bekostnad av att ena parten gör allt i hemmet. Man är två (eller fler) individer som lever ihop, det kräver kompromisser. Men man måste prata om det och vara införstådd med att det krävs kompromisser och vara villig att kompromissa. Gör man inte det så respekterar man inte sin partner och utan ömsesidig respekt finns inget att bygga ett förhållande på.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem