Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Män och kvinnor

Män och kvinnor

Nu sticker jag ut hakan!
Jag undrar varför vi kvinnor alltid ska se till att det finns lagad mat, mjölk, fil, lök, potatis m m, d v s grunden för olika maträtter i skafferiet, att det är städat, tvättat, struket o s v, barnen hämtade från dagis och att "vara kärleksfull" när helst Din partner vill det.

Känner Du igen Dig? Eller har Du lyckats med att få Din partner att vara delaktig i hemarbetet.

Det är nu 2007 och för mig känns det som om inget hänt sedan jag var ung, kär och galen på 60-talet. Och det är ju mycket, mycket länge sedan.
Hör av Er, berätta hur det är i dag, är det jämlikt eller?
Givetvis är jag intresserad av åsikter även från Er "jämnåriga".
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Ett litet roligt test kan ju att vara att helt och hållet i 1 (vecka/månad) byta roller för skojs skull..

I vår familj har jag för det mesta skött hemmets vardagliga sysslor, främst för att jag har varit hemma o tagit hand om barnen o att mannen har jobbat.
Hade vi båda jobbat ute så hade vi delat på sysslorna på ett annat sätt.

Nu tycker jag om att laga mat mannen har inte dem talangerna kanske för att han inte tycker det är kul o att jag har gjort det genom åren. Han kan om han måste men jag föredrar att göra det själv.
Diska tycker jag är avkopplande nu för tiden värre var det när barnen var små,usch tråkigt.
Andra saker som att måla, tapetsera, renovera möbler mm gör vi tillsammans nu för tiden, det är faktiskt jag som lärt honom att måla bl.a.
Att koppla ihop elektriska grejer gör mannen men det är jag som installerar te.x tv-kanaler mm.
Borra o andra tyngre saker får han sköta mest för att mina händer inte klarar detta.

Men visst är vi olika man o kvinna o tur är väl det. Vi har olika fysiska kapaciteter o intressen.
Vi har i alla fall lika värde oavsett kön o det är mer än kvinnor har i många andra länder.
Lika i mycket men ändå väldigt olika är vi människor, man som kvinna.

Vad vi gör el inte som man el kvinna i hemmet har väl ingen betydelse så länge vi själva är nöjda o trivs med det. Är vi inte detta får man väl säga ifrån o göra ändringar.
MistyArrow!

Vilken färg hade du tänkt på till gardinerna i köket. Vilken klänning skall
du ha på lördag, när ni är bortbjudna på 30 års kalas. He,he

Det blir inte lätt att byta sida.
Annons
Hos mig är det så att jag ofta får frågan: "Varför har Du inte köpt ....? det är ju slut på...?
Jösses så trött jag blir, varför ska jag alltid se och handla det som behövs?
Vi bor så bra så att vi har Hemköp en trappa ner. Varför måste alltid jag tänka till och svara för inköp? När jag var cancersjuk var jag fortfarande "ansvarig". Men nu när han gjort en by-pass, jisses så dålig han är! Orkar/vill inte, varken det ena eller andra. Kan Du köpa/göra det och det .....
Min rubrik handlade också om vad som hänt under åren som gått.
Måste det fortfarande vara så att vi kvinnor måste ta allt ansvar för barn, hus och hem? Jag ser ju att det inte hänt särskilt mycket sedan jag var ung mamma i radhus. Mönstret nu är detsamma. Trött och ledsen blir jag när jag ser mina barn ha samma krav på sig sig som de jag hade. Det är ändå 2007! Inget har hänt! Kvinnorna tar fortfarande ansvar för hem och barn och man/karl/gubbe! Det handlar inte om inne- och ute-jobb utan hela ansvaret! Stå på Er tjejer, se till att karlarna tar sitt ansvar för familjen!
leiake:

Gardinerna skall vara röda på julen och vita/ljusa på sommaren..he,he

Sen tänkte jag mig en sommrig/blommig klänning med vit blus eller kjol till sommaren och långbyxor till vintern med blommig stickad tröja...he,he..

På 30-års festen skall det vara festblåsa..he,he

Skämt å sido..män kan väl också dammsuga, skura, laga mat, handla, tvätta, ta hand om barn, m.m..

Jag klarar det alldeles utmärkt och jag får sköta allt helt själv..he,he..

För mig är det här inget "skoj" utan allvarligt menat. Jag blir ledsen av "tramsiga" svar
Ledsen "av tramsiga svar" var väl kanske inte rätt ord, jag menar orolig och bekymrad.
Är det så som jag beskrivit det, som kvinnor år 2007 vill ha det?
Jag är inte ensam om mina åsikter, det är jag övertygad om.
Och kvinnor och tjejer, vad ska vi göra för att få en förändring någon gång i framtiden?

Det är väl klart alla männen kan sköta hemmet själva, varför gör dem inte detta då?
Man kan undra varför utvecklingen står stilla på denna front. Det finns visserligen män som verkligen tar sitt ansvar i familjen. Tror att det kanske kommer mer o mer av dagens ungdomar när dessa ska bilda familj.

Som du skriver Poppo så är mannen VERKLIGEN sjuk när han är sjuk oj oj vad sjuk han är mens vi kvinnor ska fixa allt ändå, så sjuk vad är det!

Kanske är det så att vi får skylla oss själva, har vi skämt bort männen el är det en inlärningsgrej från våra föräldrar, inte vet jag. Det jag vet är att jag inte ville ha det så o ställde krav redan från början men någonstans på vägen rann det ut i sanden o jag stod där med ansvaret med mannen i bakgrunden.

Så var ligger felet??? Hos mig el honom, ja det kan man undra tror att vi båda är ansvariga för att det blev som det blev. Men nu har det blivet lite bättre men så är barnen oxå vuxna med egna liv alltså är där inte så mycket att ha ansvar för längre.

Hoppas bara att barnen inte tar på sig ansvaret ensam men av vad jag sett så hjälper dotterns sambo till lika mycket som hon. Samma med den äldsta sonen. Den minsta har inget samboförhållande ännu så där vet jag inte.
Poppo:

Det var inte meningen att såra dig..Förlåt!

Personligen brukar jag tänka 50/50, m.a.o att man ska dela på allt man gör i hemmet.

Jag tror det handlar om att ta ett större ansvar från männens sida och självmant hjälpa till med det som behövs.

Inköpslistor och rutiner tror jag är bra..och att var och en får ett ansvarsområde..

Om män ska ta större ansvar för det dagliga hushållsarbetet så krävs det helt enkelt att kvinnan slutar vara en möjliggörare. Genom att ta på sig ansvaret och se till att saker blir gjorda får det effekten att mannen ser att det ordnas ändå, utan hans inblandning. Genom att sluta göra det möjligt för mannen att lata sig så tvingas han ta sitt ansvar och göra sakerna själv. Svårare är det inte.

Man kan aldrig ändra någon annan, bara sig själv. Genom att förändra sig själv kan man "tvinga" fram en förändring hos andra, och om inte det går så får man ta sin mats ur skolan och flytta. Be inte om en förändring hos nån annan, förändra dig själv så får du en förändring hos den andre. Ett bra sätt att få saker att INTE fungera är att tjata om dem.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem