Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Män och kvinnor

Män och kvinnor

Nu sticker jag ut hakan!
Jag undrar varför vi kvinnor alltid ska se till att det finns lagad mat, mjölk, fil, lök, potatis m m, d v s grunden för olika maträtter i skafferiet, att det är städat, tvättat, struket o s v, barnen hämtade från dagis och att "vara kärleksfull" när helst Din partner vill det.

Känner Du igen Dig? Eller har Du lyckats med att få Din partner att vara delaktig i hemarbetet.

Det är nu 2007 och för mig känns det som om inget hänt sedan jag var ung, kär och galen på 60-talet. Och det är ju mycket, mycket länge sedan.
Hör av Er, berätta hur det är i dag, är det jämlikt eller?
Givetvis är jag intresserad av åsikter även från Er "jämnåriga".
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4

Poppo:

Hemma hos oss hjälps vi åt. Min man förväntar sig inte att maten står på bordet när han kommer hem. Vi lagar maten tillsammans, handlar tillsammans en gång i veckan. Sköter tvätt av bil och kläder tillsammans.
Däremot så brukar han stå för dammsugningen.
Och jag pysslar med det lite lättare...som dammning och se till så att blommorna får vatten..o.s.v.
Ja, jag tror jag har det ganska bra om man hör hur andra har det.
Ni som hjälps åt har det bra.
Men vad jag menar är: varför ska vi kvinnor behöva tjata om att vi ska dela på sysslorna? Jag anser fortfarande att det inte alltid borde vara kvinnan som ska se till att det finns smör, mjölk, ägg m m i kylen och att det städas, dammas m m.
Min gubbe och jag har tjatat om detta i snart 47 år!
Men det är fortfarande jag som handlar och fyller på förråden och städar och tvättar.

Vi har två barn, numera 40 och 38 år med egna familjer. De kan bekräfta att det mesta jobbet hemma har jag utfört.

Va 17 gör jag för fel? Och vad är det för fel på Er som är unga? Ska Ni ha det så här Ni också? Sköta yrkeslivet, hemmet, barnen, matlagning, handling m m och passa upp på mannen som arbetar sig trött! Ni/Du är ju också trött efter en lång arbetsdag. Eller hur?
Jösses kvinnor! Jag undrar hur det är med jämställdheten!
Poppo:

Egentligen ska man sätta upp såna mål på en gång när man blir i hop och inte låta sånt dra ut på tiden..

Nu kanske jag låter grym, men DITT fel var att INTE sätta upp såna mål/krav på en gång i början av erat förhållande!

Och märker man att mannen inte vill bidra med lika mycket och man tycker man får dra hela lasset själv, så säger man tack och ajöss i början av förhållandet innan man hamnar i fällan!

PS: Jag har då aldrig haft nån tjej som stannat om hon får göra allt ensam..

Dom brukar dra ganska fort..

Däremot brukar dom ha en himla förmåga att FÖRSÖKA ta kommandot direkt över mitt hem och göra allt vilket jag inte gillar alls!

Vad det beror på vet jag inte faktiskt..

Mitt hem är min borg och den sköter jag själv helst!

Så det där med att vi ungdomar skall ha det likadant tror jag inte längre stämmer..

Men som förgående talare sade så är det nog så att om tjejen/kvinnan inte tar över allt ansvar på en gång så löser det sig nog..
Annons
På den tiden, då Du inte ens var påtänkt, fanns inte sådana tankar. Det var helt enkelt så att det var kvinnan som skulle sköta allt. Mannen var en gudomlig företeelse som man inte fick störa med världsliga ting.
Det var då det, men frågan kvarstår, varför har ingenting hänt sedan dess? För Du vill väl inte påstå att kvinnor och män är jämställda år 2007?
Poppo:

Jaaa..varför har ingenting hänt?

Kan det bero på det att kvinnan känner ett STÖRRE ansvar för själva hemmet?

Vad vet jag?

Men OFTA är det så att tjejen/kvinnan DIREKT tar kommandot över allting och då försoffas mannen!
Mycket har jag hört, men Du tar priset, i vilken värld lever Du?

Om det är som Du skriver att "kvinnan känner ett STÖRRE ansvar för själva hemmet", då är det något som är fel i Ditt sätt att tänka!
På vilka grunder ska då ett gemensamt hem kunna byggas? Bortsett från de "värdegrunder" som fanns på 60-talet?
Jag anser att i ett förhållande ska båda parter vara delaktiga i det arbete som krävs i ett hem. Oavsett om där finns barn eller inte. Idag förvärvsarbetar ju för det mesta såväl kvinna som man.
Och varför ska då de flesta husliga arbetsuppgifterna vara kvinnans ansvar
Det är ju dessutom numera ofta så att kvinnan har det mest kvalificerade arbetet.

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem