Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Manssyndrom

Manssyndrom

Jag funderade länge under vilken Rubrik jag skulle lägga detta. Hem o Familj - nä. Hobby - kanske för vissa kvinnor. Nä det får bli under Övrigt - det är nog där männen ska inplaceras.
Joanna du skrev -"Birger skrev.
"Själv så har jag en välutvecklad funktion i örat - in genom det ena och ut genom det andra - filtrering kallas det. Blir ibland beskylld att jag inte hör upp ...... men då kommer man in på ett annat problem".
Detta trodde jag var ett typisk manssyndrom!
F´låt att jag spårade ur!!"
Visst förlåter jag att du spårade ur. Så här i efterhand så ser jag att jag inbjöd till det. Men vid närmare eftertanke så kom jag på att detta måste utvecklas.
Från Wikipedia -"Syndrom, flera samtidigt uppträdande symptom eller fenomen, vilka sammantagna ger en bild av ett bakomliggande förhållande eller förlopp. Ursprungligen använt framför allt inom medicin har uttrycket sedan överförts i åtskilliga andra sammanhang.

Inom medicinen betecknar syndrom en bestämd kombination av medfödda avvikelser eller symptom som tillsammans leder fram till ställandet av en viss diagnos."
Joanna - du har säkert större erfarenhet av män än jag så du bör ju rimligen veta detta.
Medfött - är detta en positiv eller negativ egenskap? Jag tycker att det är en positiv egenskap men det verkar som du har en annan uppfattning.
Denna egenskap kanske vi män måste värna om eller vad tror du Leiake? Jag måste troligen få stöd från dig du som är några år äldre/visare.
Kanske denna egenskap måste "läras ut" till det andra könet? Saknas den hos kvinnorna?
Är det här som den verkligt stora skillnaden ligger mellan män och kvinnor?
Jag har inte tänkt på detta förut.......Få se om någon vet bättre.
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Birger skrev och undrade.
"Medfött - är detta en positiv eller negativ egenskap? Jag tycker att det är en positiv egenskap men det verkar som du har en annan uppfattning."


Nog är det en positiv egenskap ........för den som har syndromet!!!! Oftast män!
Så stor erfarenhet har jag väl inte men nog verkar det som om jag har råkat ut för att både mitt X och min nuvarande har en släng av dålig hörsel!!! När det passar!! Märkligt fenomen!! Glömska verkar också vara ett typiskt manligt syndrom!!! Också när det passar!
Nu vill jag inte vara elak för jag älskar min "gubbe", men dessa olika symtom irriterar mej lite ibland.

Vi anser ni andra kvinnor? Moppan du brukar ju ha sunda åsikter!
"Männen lever på att glömma - kvinnorna lever på minnen."
Thomas Stearns Eliot
Det ligger en hel del i det!!
Annons
Ha,Ha!!

Ställ er framför spegeln så ser ni skillnaden på man och kvinna. Det är
utsidan. Hur ser det då inte ut på insidan. Vi är så olika och tänker på
helt olika sätt. Huga mig!!!

Jag vet inte om det är ett syndrom. Men jag har filtrerat mycket som har
gått genom mina öron. Har svårt att vara uppmärksam när kvinnor sätter
igång med sitt " pladdrande ". Jag har t.om. blivit tillsagd att jag inte
lyssnar när det gäller oväsentliga saker. Skall sanningen fram, så är det
nog sant. He,he!!

Gäller det ekonomin, så är jag " stendöv ". Typiskt manssyndrom!!
Kan inte fatta en kvinna som måste köpa en blus, när hon har 100 st. redan.
Jag har många män i min omgivning - son, svärson, make m fl - som alla har denna egenskap. Ingen av dem har fel på hörseln, men jag tror att det kanske kan bero på "hur" jag säger om "det hörs" eller inte.
Ber jag om hjälp med något kan svaret bli: "ja, jag ska göra det".
Utförs det ulovade arbetet? Ja, men tyvärr alltför sällan.
När jag påminner får jag svaret: "vad Du tjatar".
När jag påminner får jag höra: "det har Du aldrig sagt".

Om det inte är fel på hörseln, vad beror då beteendet på?
Joanna, jag tror som Du, beteendet måste betecknas som en medfödd manlig egenskap. Är det en selektering i hjärnan som pågår och som medverkar till att det som upplevs som ex vis "besvärligt, tråkigt, onödigt", inte går från ord till handling?

Visst är det irriterande, men "gubbarna" är goa ändå!
Vågar man sticka ut näsan och komma med ett inlägg här tro?
Jag upplever det ibland som så att kvinnor har en förmåga att "linda in" sitt budskap istället för att vara rakt på sak, tex om kaffet är slut så säger en kvinna till mannen:
- "Ojdå, nu är kaffet slut."
Senare samma dag så får mannen världens utskällning bara för att han inte köpt kaffe. Mannen har ju gjort helt rätt eftersom kvinnan uttryckligen inte bett honom köpa kaffe utan bara sagt att det är slut.
Kan det ligga nåt i det?
Lite rätt har Du allt, blueld1. Jag säger nog så jag också!

Men det jag skrev om handlade om när jag uttryckligen ber om hjälp med något. Och att jag måhända uttrycker mig fel, eftersom inget blir gjort. I mitt fall hör mina "gubbar" mycket bra - när dom vill höra, om jag säger så!
Hänger Du med i "svängarna"?

Moppan!!! Har du också märkt det? Att gubbsena hör det de vill höra.

blueId_1, när det gäller om det fattas mat i kyl eller skafferi, det beror helt och hållet på "gubben" det ligger på hans ansvar!
Fast visst är vi dåliga på att prata i klarspråk med männen.

Har man har delad ekonomi så behöver man inte tala om när man köper sin 101:e blus!! Rätt leiake, vi är olika både på ut och insidan, och sicken tur det är! Jag menar att det kryddar bara tillvaron lite om vi har lite smått att gnälla om. Varför vi kvinnor gör så och varför ni män gör så.
Tänk om hela världen vore full av enbart män...... som inte lyssnar!!!! Eller om världen vore full av enbart kvinnor......som bara tjatar!! Hemska tanke!!
Om man som man skall klara av att leva i ett förhållande med en kvinna så måste man redan från början "lära" sig att filtrera bort mycket av den informationen som i en strid ström nedfaller mot hörselorganen.

Det har att göra med kvinnans läggning att alltid dela med sig av sina åsikter och berätta om allehanda ting, då dom av naturen är mycket ivrigare lingvister.

Män, i allmänhet, har inte det större behovet av att kommunicera fullt så mycket, och många kan också uppfatta allt för ivrigt konvercerande som tröttsamt, då hjärnan inte är utformad för att hantera så pass mycket "onödig" information.

Kort Sammanfattning :

Kvinnan har ett behov av att släppa ut mycket av det som finns inom henne, ett behov av att samtala, dela med sig och av att diskutera. Ofta är detta ämnen som för mannen inte är så intressanta.

Män har en begränsad toleransnivå mot ointressant information, och lär sig därför att filtrera bort mycket av informationen, eller ibland bara lyssna efter nyckel ord, för att kunna ta beslutet om vidare lyssning är nödvändig.

Vi är alla olika, men jag tror att det sammanfattar lite av våra grundläggande egenskaper, då vi är mycket olika som individer, kvinnor och män.

// x
Jag håller med Dig helt och hållet. Efter snart 47 års äktenskap är det "samma lika". Jag har inte lyckats alls med "min" uppfostran!

Om vi "vänder på kuttingen": tänk om det inte fanns män, som inte gjorde som man bad dem om (eller försökte iaf) så trist det skulle bli. Och - vilka skulle vi då gnälla på?

Alla behövs med sina fel och brister. Vi kan ju gilla varandra ändå!



Det är skönt iaf att vi kvinnor är fullkomliga!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem