Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Dödsstraff för eller emot

Dödsstraff för eller emot

En svår fråga det skall jag erkänna. Att i lagens namn avrätta en peron kan tyckas vidrigt och fel, men det finns ett brott som är värre än alla andra, det är våldtäkt på ett barn, som leder till att barnet avlider.

Vi läser med jämna mellanrum om sådana här fruktansvärda händelser, och försvaret mot dödsstraff är ofta att man måste tänka på den avrättades anhöriga, men det drabbade barnets familj, jag vet om någon hade begått ett sådant brott mot ett av mina barnbarn, så hade det bara funnits ett straff hårt nog.

Ett utmanande inlägg moderatorerna, går den över gränsen så tag bort den.
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Tjena Micke03

ja det är en svår fråga det kan jag hålla med om men om man säger så här...och då försvarar jag ingen men ingen människa här rätt att ta en annans människas liv den som har fått dödstraff han har förmodligen gjort sig skyldig till nåt fruktansvärt brott och jag förstår dom drabbade offren som måste leva med det...men har staten,landet rätt att döda den skyldiga?
Då är ju vi som dömmer mördare oxå eller hur? Som jag sa innan att jag försvarar ingen men jag är nog emot dödstraff eftersom ingen människa förjänar att dö oavsett brott. Ett livstids straff är säkert ett kännbart straff oxå och då menar jag att ett livstids straff ska va livstid inte att dom kommer ut nån gång för att dom sköter sig eller nåt annat.. nää låt dom skaka galler och plågas av tanken att aldrig mer komma ut.
Ja, på sätt o vis håller jag med dig papillon, men å andra sidan sitta på livstid i ett svenskt fängelse är nog mer uthärdligt än för föräldrarna, som fått sina liv för alltid fördärvade.

Kanske jag kunde hålla med dig om förövarna hade sänts till straffarbete i Sibirien på livstid.
Detta är en av de absolut svåraste frågorna vår civilisation brottas med. Den som säger sig vara tvärsäker på det ena eller andra i det här ämnet har nog inte riktigt tänkt färdigt.

Tänkvärt att människan är en av väldigt få arter som hela tiden har ihjäl varandra...varje dag.
Annons
Om samhället avrättar en person och det visar sig efter en tid att personen var oskyldig,då har ju ett mord begåtts och någon bör ju i så fall avrättas för det mordet
ja jag håller med om att i Sverige är det ju nästan semester för dom i fängelse det är alldeles för mycket dalltande hit och dit med dom skulle va hårt och som du säger straff arbete som är kännbart.
Förstår precis vad du menar att det är outhärdligt för föräldrarna och kanske rent av svårt att leva vidare.
Ja vi får se om det finns nånmer som har nåt att säga om detta....kul att diskutera och kanske kunna lösa "världsproblem"
Utan något juridiskt kunnande så tycker jag att många brott får för milda domar. Men att gå så långt som till dödsstraff vet jag inte om jag vill sträcka mig,fast som ni sagt ska det vara livstid,och även den utdömda lägden på andra straff, inte dömd till 5 år ut efter 1,5 år.
Det är ju bara tiden fram till avrättningen som straffet är kännbart efter avrättningen är ju den dömde inte medveten om någon ting, så i mitt tycke är ju ett livstids straff mera kännbart än döds straffet.
Jag förstår fullständigt hur ni tänker, men hade ni tänkt likadant om det gällt ett eget barn eller barnbarn.

Detta har diskuterats och kan diskuteras i all oändlighet, jag säger inte att varken för eller emot är rätt, tror inte man riktigt vet om man själv har blivit drabbad.

Finns det någon som helst tvivel, så håller inte mitt resonemang, läste för några år sedan ett par böcker om en amerikansk fånge som satt många år i dödscell i USA innan han avrättades, tror han hette Caryll Chessman. Det var en gripande läsning. Efter hans avrättning är det många som tror han var oskyldig.
Här finns lite läsning om Chessman.

http://user.tninet.se/~jll006w/chessman.htm
Är det 47 år sedan han avrättades. Undra på att jag börjar känna mig gammal. Känns som det var 10 år sedan. Hans oskuld är svår att tro på med den bakgrunden. Eller vad tror ni.......????

http://user.tninet.se/~jll006w/chessman.htm - 18k

Där var jag sent ute!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem