Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Dödsstraff för eller emot

Dödsstraff för eller emot

En svår fråga det skall jag erkänna. Att i lagens namn avrätta en peron kan tyckas vidrigt och fel, men det finns ett brott som är värre än alla andra, det är våldtäkt på ett barn, som leder till att barnet avlider.

Vi läser med jämna mellanrum om sådana här fruktansvärda händelser, och försvaret mot dödsstraff är ofta att man måste tänka på den avrättades anhöriga, men det drabbade barnets familj, jag vet om någon hade begått ett sådant brott mot ett av mina barnbarn, så hade det bara funnits ett straff hårt nog.

Ett utmanande inlägg moderatorerna, går den över gränsen så tag bort den.
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Tack XYZ och Leiake, det var mycket intressant läsning.
Vi har väl tveksamma fall i Sverige också om dom som blivit dömda verkligen var skyldiga Vi har ju t.ex. Olle Möller och en som jag tror hette Andersson ,hans fru hade ramlat i en å och hade några märken på halsen och det räckte för att han skulle bli dömd I USA finns det ju många som blivit oskyldigt dömda
EU har proklamerat att dödstraff ej är förenligt med en demokrati.
Det är alltså knappast troligt att vi över 50 får uppleva att
det kommer att svänga om i denna fråga. så länge som vi är
medlemmar av EU.
att vi har emotionella önskningar i detta är en helt annan sak.
och det är väl här som problemen ligger.
Annons
Vi hade väl en som hette Göran Johansson, som satte fyr lite här o var för många år sedan på Öland, det fanns många som hävdade att han var oskyldig.

Men i sådana fall som jag nämnde i början, om det finns ett erkännande och solklara bevis, det räcker för mig. Tänk på den lilla engelska flickan Madeleine, som rövades bort på semestern, om de hittar den som begick detta brott, och flickan hittas våldtagen och mördad, finns det något annat alternativ för en sådan människa?
Synd att dom inte bara kan djupfrysa grova brottslingar för då hade dom ju alltid haft möjlighet att tina upp dom som visade sig vara oskyldiga
Jag är oskyldigt dömd. Ett vittne påstår att jag kört på en kvinna på ett
övergångsställe i centrala Göteborg. Kört på så hon for i gatan. Då stannar
man ju. Annars är det smitning. För mig otänkbart.

Jag bad rättens ordförande titta på min bil som enligt vittnet var svart. Den stod utanför tingsrätten och var så vit som ett lakan. Men dom orkade inte
lyfta på "rumpan". Men jag räddade körkortet med en nådeansökan. Så jag vet hur det känns att bli oskyldigt dömd.

Därför är jag tveksam till dödsstraff. Det är så definitivt. Det är inte lätt att överklaga när man är iskall.

På tal om vit så sade Kålle till Osvald som hade shorts en varm dag.
-Jag trodde min nya skjorta var vit,tills jag fick se dina ben.!!
Vargo!!

Den dagen kommer. Var får du allt ifrån. He,he!!
Vi har ju Fryshuset. Jag vet inte var det ligger. Men tänk om " elen" pajar som den gjorde igår. Då kliver dom ju upp ur frysboxen och går ut på stá`n.
Det som är så synd är att de brotsslingar som göra hemska brott som tex våldäkter på barn så att de avlider. Får sitta ett tag i fängelse "semester" lr så får de vård.
Men de är snart ute igen och gör samma sak igen. Hur många chanser ska de få om de inte kan bättras?
Alla förtjänar en andra chans.. Den här frågan e så otroligt svår.. Men bygg fler fängelser och slutna vårdhem så får de sitta där länge.. Och inte som ett livstidsstraff som här i Sverige inte är så många år, utan längre!
Nu måste vi kolla" Uppdrag Granskning " kl 20:00. På tal om dödsstraff.
Jag tänker på socialförvaltningen i Vetlanda. Måste se hur detta hemska slutade. Hon hette ju Louise. Något av det mesta makabra har jag hört och sett.
Det är lika fel att döda som du jag eller regeringen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem