Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Dödsstraff för eller emot

Dödsstraff för eller emot

En svår fråga det skall jag erkänna. Att i lagens namn avrätta en peron kan tyckas vidrigt och fel, men det finns ett brott som är värre än alla andra, det är våldtäkt på ett barn, som leder till att barnet avlider.

Vi läser med jämna mellanrum om sådana här fruktansvärda händelser, och försvaret mot dödsstraff är ofta att man måste tänka på den avrättades anhöriga, men det drabbade barnets familj, jag vet om någon hade begått ett sådant brott mot ett av mina barnbarn, så hade det bara funnits ett straff hårt nog.

Ett utmanande inlägg moderatorerna, går den över gränsen så tag bort den.
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Ja, vad jag tycker om dödsstraff vet Du ju Micke03!
Ett nog så allvarligt ämne. Känner mig alltid "moraliskt" kluven. När det är rätt att ta en annan människas liv? Stora knarklangare? Bestialiska mördare? Slavhandlare?

Kan inte låta bli att dra vad som sas när min dotter diskuterade detta med några kompisar då en av dom (helt allvarligt) sa "de enda som borde få dödsstaff är självmordsbombare"
Intressanta inlägg och problemställningen angående dödstraffets varande är minst sagt komplicerad. Det som är långt mindre komplicerat är de många gånger förekommande (obs alltså INTE alltid, men många gånger) självklara uttalandena om straffsatser och fängelsevistelsernas "kvalité" här i Sverige. "Daltande och semestervistelser" - hur många som uttalar sig kring detta har över huvud taget en aning om vad de pratar om? Drängstugesvammel...
Annons
Kanske ska säga som Britney Spears sa: "Det är bra med dödsstraff, för då lär dom sig till nästa gång"
Jag säger inte att man inte kan begå brott som gör att man förverkar rätten att leva - för det är jag övertygad om att man kan. Men jag är pga flera skäl emot dödsstraff:
- det är egentligen inget straff i sig; efter dödsögonblicket är det slut.

- jag anser inte att NÅGON äger rätten att ta en annan människas liv, vem det nu än vara månde.

- man kan inte skydda sig från att fel begås. Skall vi ha det som i USA där man enligt lag inte kan döma någon till döden felaktigt? Oavsett hur fel det än är så KAN det inte vara fel...

- man kan inte lita på människor. Någonsin. Det finns alltid människor som använder sig av lagar för egen vinning eller sitt eget höga nöjes skull. Dessa människor är farliga som de är, vi behöver inte ge dem fler medel att terrorisera andra med.

För ni tror väl inte att det inte finns ondska hos "vanliga" människor?

Det är väldigt lätt att snacka om att "om det vore mitt barn/min man/min kvinna/mina föräldrar som blev dödade så skulle jag minsann...", men när det kommer till kritan så är det inte så de flesta reagerar. Det finns visserligen lika många reaktioner som det finns drabbade, men att, efter initialhatet gått över, själv vilja döda är faktiskt väldigt ovanligt. Dödandet är inte något som vi människor finner lätt - hur konstigt det än verkar med tanke på allt våld i världen. Är man själv inte beredd att agera bödel, så förstår jag inte hur man kan begära det av någon annan.
Ja där ser man, inte fick man något medhåll i denna fråga, men jag står likväl för min åsikt, och respekterar narurligtvis alla andras.

Micke03!!

Personligen så skulle jag föredra dödsstraff om det gick galet. Hellre det än att sitta som hon gör i USA. Ni vet vem jag menar.
Ja Annika tror jag hon heter. Hon sitter på obestämd tid för att hennes boy-friend utförde ett mord där också hon fanns med i bilden. Tror hon sitter i ett kvinnofängelse i Sacramento California.
Detta handlar inte om dödsstraff!! Läste nyss om en "Svensk" som sitter fägslad för ett misstänkt självbombsattentat (förberedelse) .Han vill avtjäna resten av 8 års straff (6år) i Sverige brottet begått i Bosnien.Ska han få det tycker ni????
Egentligen är det väl så att allt levande är dömt till döden

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem