Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Snabbt och enkelt fredag kväll

Snabbt och enkelt fredag kväll

Hej på er matglada,

Nu behöver jag och kanske andra också, lite bra idéer på mat som går riktigt snabbt och enkelt att tillaga när man kommer hem på fredagskvällen, trött och inte särskilt upplagd att stå vid spisen mer än på sin höjd en kvart. Kolhydratsbomber som pizza, kebab och liknande går bort direkt.

En del restauranger har ju börjat med takeawaymenyer där man ringer in sin beställning under dagen och hämtar på vägen hem vilket ju är väldigt praktiskt men ofta lite för "pretto".

Enkelt och smidigt är ledorden. Hoppas på en lång och innehållsrik tråd.
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

OK, om jag har förstått det rätt så vill du göra på samma sätt som Mat-Niklas, dvs laga till en rätt som tar högst en kvart i anspråk.

1. Pasta med tomatsås och frikadeller
- Koka lättsaltat vatten i en kastrull
- Hacka under tiden 1 stor gul lök
- Blanda färs med en del av löken, kryddor, ägg och potatismjöl/maizena. Forma större kulor (frikadeller)
- Släng pasta och frikadeller i det kokande vattnet
- Under tiden det kokar så lagar du en enkel tomatsås av en burk hela, skalade tomater. Kör de i mixer eller mixerstav, salta, peppra och ta i en tsk socker. Fräs resten av löken i en annan panna samt tillsätt tomatkrosset. Krydda gärna med timjan.
- När pastan är färdig så är också frikadellerna det. Lägg upp, häll på sås och servera.
- Garnera gärna med färsk persilja

EZ
2. Rårakor med fläsk
- Riv skalad potatis, krama ur den något, salta, peppra, lägg i lite mejram och pressa i en vitlöksklyfta samt tillsätt lite mjöl och 1 ägg
- Hetta upp en stekpanna av större dimension samt skvätt i 1 msk matolja (ej oliv!)
- Lägg i en mindre slev med potatissmet, platta ut den något och stek samtidigt med fläsk på var sin sida av stekpannan
- Stek rårakan gyllenbrun på båda sidorna. När denna är färdig är också fläsket färdigt.
- Servera gärna med lingon i någon form (t ex rårörda )

EZ
3. Stekt kotlett med cous-cous
- Bena ur kotletten, skär av fettkanten, salta och peppra. Doppa den i vetemjöl
- Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull, lägg i cous-cousen och ställ undan
- Stek kotletterna gyllenbruna på normalvärme
- Servera alltsammans när kotletterna är färdiga
- Garnera gärna med lite tomater, persilja och en citronskiva

EZ
Annons
4. Omelett med örtkryddor och färskt bröd
- Vispa lätt några ägg, salta dem och peppra försiktigt
- Tillsätt färska hackade örtkryddor (timjan, oregano, koriander, basilika osv)
- Stek i neutral olja på medelvärme endast på ena sidan. Lägg på några paprikastrimlor och tomatskivor på omeletten efter en stund. Lägg på ett lock, slå av värmen och vänta tills äggen stelnat
- Servera med nybakat vitt bröd och gärna en grönsallat

EZ
Vet inte hur många recept du vill ha. Jag har hur många som helst på lager.

EZ

Klockrent, har du dessa och flera redan nedskrivna så kanske du kan göra en pdf-fil och lägga på någon server?

Jättebra recept. Problemet som jag upplever är ju att när man slutat jobbet på fredagskvällen och ska handla innan man åker hem så är inspirationen under noll. Man irrar planlöst runt i affären som en zombie och försöker desperat hitta på något. Det slutar med en påse djupfrysta skalade räkor, en tub majonnäs, en påse tekakor och en låda ägg. Gott visserligen men ack så trist i längden. Sen är det ju en fördel om det går att äta i TV-soffan. Jag tar tacksamt emot hur mycket som helst
EZ, Du verkar ha en många goda recept. Jag är intresserad av matlagning, men ibland går bara inte att hitta på något. Så jag ser fram emot fler tips.
Jag skulle kunna skapa en PDF-fil men tycker att det genast inte blir lika lättilgängligt för medlemmarna.

5. Potatisgulasch (4 portioner)

Ingredienser:
• 5 medelstora potatisar i tärningar på ca 1,5 cm
• 1 gul lök (finhackad)
• 1 msk rött paprikapulver
• 1 msk tomatpuré
• 4 dl vatten
• ca 300 g falukorv i lika stora tärningar som potatisen
• olja
• salt
• peppar

Arbetsgång:
Fräs lök i olja tills den är svagt gul, tillsätt därefter salt (inte för mycket! Korven kan nämligen ibland vara väldigt salt. Prova dig fram), peppar och korv. Fräs lite till så att korven släpper vatten och får lite färg. Tillsätt därefter tomatpurén och paprikapulvret samt fräs i en halvminut till under omröring.

Rör om häll på vattnet och. Låt alltsammans puttra på svag värme tills potatisen är mjuk. Salta eventuellt och peppra vid behov. Ät gärna vitt bröd till, t ex barkis eller baguette, samt grönsallat.

EZ
6. Svampröra (2 portioner)

Ingredienser:
• ca 5 dl blandsvamp eller Karl Johansvamp (helst)
• 1 gul lök
• 2 tsk krossad kummin (ej spiskummin!)
• 1 inlagd gurka i småbitar
• 2 skivor formfranska eller liknande vitt bröd i tärningar
• 1 msk hackad persilja
• salt
• sv peppar
• 2 ägg
• 75 g smör till stekning (obs, äkta smör!)

Arbetsgång:
Smält hälften av smöret i en stekpanna och lägg i svampen och löken, samt peppra, salta och krydda med kumminet. Använd helst en belagd panna. Stek i ca 15 minuter på svag värme.´

Under tiden så steker du brödet till krutonger i resten av smöret.
Efter de 15 minuterna så lägger man in gurkan, krutongerna samt knäcker i äggen, rör om ordentligt och toppar med persilja.

Servera med ett gott bröd till och gärna en öl

~Paul~
7. Svampsoppa (4 portioner)

Ingredienser:
- 400 g nyplockad blandsvamp av den fastare sorten
- 4 medelstora tärnade och kokta (!) potatisar
- 1 l kokande vatten
- 300 ml syrlig matlagninsgrädde
- 1 finhackad gul lök
- smör till stekning och redning
- vetemjöl till redning
- salt
- sv peppar
- hel kummin (ej spis)

Arbetsgång:
Fräs svamp och lök tillsammans med kumminet i smör. Häll på det kokande vattnet. Lägg i potatisen. Red av soppan med en toppredning och avsluta med att addera den syrliga grädden. Toppa gärna med färsk persilja.

Enkelt och väldigt gott.

~Paul~

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem