Hej på er matglada,
Nu behöver jag och kanske andra också, lite bra idéer på mat som går riktigt snabbt och enkelt att tillaga när man kommer hem på fredagskvällen, trött och inte särskilt upplagd att stå vid spisen mer än på sin höjd en kvart. Kolhydratsbomber som pizza, kebab och liknande går bort direkt.
En del restauranger har ju börjat med takeawaymenyer där man ringer in sin beställning under dagen och hämtar på vägen hem vilket ju är väldigt praktiskt men ofta lite för "pretto".
Enkelt och smidigt är ledorden. Hoppas på en lång och innehållsrik tråd.
Nu behöver jag och kanske andra också, lite bra idéer på mat som går riktigt snabbt och enkelt att tillaga när man kommer hem på fredagskvällen, trött och inte särskilt upplagd att stå vid spisen mer än på sin höjd en kvart. Kolhydratsbomber som pizza, kebab och liknande går bort direkt.
En del restauranger har ju börjat med takeawaymenyer där man ringer in sin beställning under dagen och hämtar på vägen hem vilket ju är väldigt praktiskt men ofta lite för "pretto".
Enkelt och smidigt är ledorden. Hoppas på en lång och innehållsrik tråd.
Antal svar på detta inlägg: 36
Jag är medveten om det Thommys
EZ
EZ
måste ni göra mig så hungrig bra recept tips ska nog pröva lite
Håller precis på med Boef Bourguignon . Skall precis till att tillsätta de små champinjonerna .
EZ
EZ
Annons
För mig är det verkligen snabba och enkla sättet att fixa en måltid att
koka upp ca. 2 dl vatten och lägg i ett ( eller två om man är fler ) paket med snabb-nudlar ( tror jag de kallas ). . De kostar bara ca. 2:- per påse.
Och det tar bara ca. 2 minuter tills nudlarna är klara.
Sedan kan man koka eller steka några korvar ( varmkorv eller knäpping-korv eller vad man nu gillar ). . Eller så steker man några bitar fläskkarre ( det är enklare än fläskkotlett där man måste skära bort benet ). . Man lägger nudlarna och korven i en mindre skål och själv brukar jag lägga dit några skedar bearnaise-sås.
Känner man för det så lägger man dit lite gurka eller andra grönsaker också.
Hela tillagningen tar bara 5-6 minuter.
Men givetvis är det mer proffsigt och ännu godare med de olika recept som ElectricZombie skrivit om. . Men samtidigt så är han ju också proffs inom detta område.
Mitt förslag handlar om en mycket enkel och supersnabb måltids-tillagning.
Tacka vet jag inbakt oxfile med champinjonstuvning o potatisgratäng..
Tack för komplimangen Axe. Några kommentarer.
Du anger bearnaisesås. Jag antar att du menar pulvervarianten?
Fläskkarré kan också ha ben, såvida man inte köper benfri fläskkarré .
Men visst, håller med om att fläskkarré kan många ggr vara saftigare och godare än kotletter .
EZ
Du anger bearnaisesås. Jag antar att du menar pulvervarianten?
Fläskkarré kan också ha ben, såvida man inte köper benfri fläskkarré .
Men visst, håller med om att fläskkarré kan många ggr vara saftigare och godare än kotletter .
EZ
foppa61: Problemet är att det tar minst 1 h att laga den rätten .
EZ
EZ
ElectricZombie: Visst tar det lite tid,,men det är värt att det tar lite tid,,,
EZ!! Du e´ för härlig! En mat- tråd med Dig kan bli som leiake´s " Tävling på IS". Stänga för att öppna ny på grund av att så många söker sig dit. Du är ju´helt outtömmlig, det finns bara mer och mer, fina recept,och råd.
pensionär, jag har verkligen bara skrapat på ytan
Bara för det så lämnar jag ut ett kanonrecept, som går väldigt fort.
Koka ca 6 normalstora potatisar, låt dem svalna och mosa dem med en gaffel. Inte för mycket dock, det är inte meningen att det skall vara puré. Salta och peppra samt rör in två ägg.
Köp en rökt koljefilé eller liknande, bryt den i 1,5 cm stora bitar och blanda försiktigt med potatisen.
Häll ca 2 dl sesamfrön i en djup tallrik, salta dem och addera sedan finhackad färsk persilja till sesamfröna. Blanda ihop ordentligt.
Forma ca 3-4 cm stora kroketter av potatis/fiskblandningen och doppa dem från alla sidor i sesamfröna så att de är täckta.
Hetta upp neutral olja i en stekpanna och fritera nu kroketterna på medelvärme tills de är gyllenbruna runt om.
Servera med tartarsås till. Funkar också med remouladsås.
EZ
Bara för det så lämnar jag ut ett kanonrecept, som går väldigt fort.
Koka ca 6 normalstora potatisar, låt dem svalna och mosa dem med en gaffel. Inte för mycket dock, det är inte meningen att det skall vara puré. Salta och peppra samt rör in två ägg.
Köp en rökt koljefilé eller liknande, bryt den i 1,5 cm stora bitar och blanda försiktigt med potatisen.
Häll ca 2 dl sesamfrön i en djup tallrik, salta dem och addera sedan finhackad färsk persilja till sesamfröna. Blanda ihop ordentligt.
Forma ca 3-4 cm stora kroketter av potatis/fiskblandningen och doppa dem från alla sidor i sesamfröna så att de är täckta.
Hetta upp neutral olja i en stekpanna och fritera nu kroketterna på medelvärme tills de är gyllenbruna runt om.
Servera med tartarsås till. Funkar också med remouladsås.
EZ
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem