Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av datorn - eller inte?

Stänga av datorn - eller inte?

Det är kanske ett år sedan jag ställde den frågan förra gången.
Men, gubben och jag tjafsar fortfarande om datorn ska vara avstängd under natten eller inte. Jag, kvinnan i huset, förstår inte varför den måste stängas av.
Gubben i huset, anser att det är ett måste för att inte få in en massa skräp.
Och det är det där jag inte fattar - "inte få in en massa skräp"! Det kommer in ju lik för-b om vi stänger av eller inte. Dessutom har vi program som tar hand om skräpmejlen.
Då återstår frågan, på vilket sätt skadas datorn av att icke stängas av under nattens timmar?
Jag tror för min del att det är av "manliga" skäl (här är det jag som bestämmer) som datorn måste stängas av. Eller?
Jag ser fram emot Era synpunkter. Hur gör Ni och varför?
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Det lär nog inte komma in något bara för att den är igång på natten... om inte någon hjälper den (laddar ner). Den skadas väl inte direkt men den slits iaf mer än om du stänger ner den.
Däremot kan jag tycka att det är slöseri med energi att inte stänga ner om man inte använder den till något.
Det tar inte mer än 30 sekunder att stänga ner och starta upp så det kan inte vara något godtagbart skäl i mina ögon.



Jag stänger ner min dator om den inte används till nerladdning/uppladdning och jag är överrens med frugan om det
Jag stänger av den så den får kallna det handlar ju om många timmar
Vi, jag och min man har var sin, stänger av dem vid läggdags och sätter på dem på morgonen!
Annons
Det är ett inbyggt beteende vi något äldre har. Det skall släckas och låsas.

Fast tjuven går in genom källarfönstret och viruset tar kanske samma väg.

Om vi tände lite i stället och kopplade tjuvlarmet till datorn så blev ju en eventuell tjuv lite förbryllad. Minst sagt.
Så du vill med andra ord ha datorn på för att stoppa tjuvar leiake
Tanken bakom modemet jag fick av Telia idag lutade nog ett det hållet.

Där fanns 3 hål lediga för framtida bruk som det stod.
Kom igen nu, ska jag stänga av eller inte?
Ja, klart du ska... :P
Jag tycker du ska stänga av
Jag stänger av datorn på natten! så klart!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem