Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av datorn - eller inte?

Stänga av datorn - eller inte?

Det är kanske ett år sedan jag ställde den frågan förra gången.
Men, gubben och jag tjafsar fortfarande om datorn ska vara avstängd under natten eller inte. Jag, kvinnan i huset, förstår inte varför den måste stängas av.
Gubben i huset, anser att det är ett måste för att inte få in en massa skräp.
Och det är det där jag inte fattar - "inte få in en massa skräp"! Det komm...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag förstår inte tanken med att ha datorn påslagen under natten då den inte används. Dels drar den ju energi som kostar slantar, dels slits ju åtminsone de mekaniska komponenterna som fläktar o hårddiskar. En h-disk snurrar med 7200 varv i minuten, fläktar ca 1500-2500 v/min.
Ifall jag laddar ner nåt nattetid släcker jag skärmen, den behövs ju inte då. Den drar även en massa ström.
Har man datorn helt bortkopplad från nätet (både strömkabeln och modemet, Ja då e det bara kackerlackor och småmöss som kan ta sej in i din dator. Tillvidare kan nog inget virus ta sej genom luften, förutom förkylningsvirus då förståss !!
Jag stänger oxå av datorn till natten varför ska den stå på för ingen nytta och som några andra har påpekat det drar ström helt i onödan ..Så stäng av den tycker jag *L*
Moppan varför vill Du inte stänga datorn inför natten????

Stänger Du TV med fjärrkontrollen?

Låter Du fläkten till spisen vara på?

Låter Du ev. ute ljus vara på på hela natten? m.m.

Du slukar energi utan att vara i behov !

Stäng av allt när Du inte är i behov av det !!!
Annons
Vi som är under 60 stänger aldrig av, jag har haft dator med Internetuppkoppling sedan sent 90-tal och aldrig stängt av datorn över natten, har inte haft några större problem med det.

leiake skrev för en gångs skull något bra.

leiåke skrev:"Det är ett inbyggt beteende vi något äldre har. Det skall släckas och låsas.

Fast tjuven går in genom källarfönstret och viruset tar kanske samma väg."
Bill Gates har utryckt sig följande.

Om folk skall stänga av datorn så blir det inte som han har tänkt sig. Den skall stå på dygnet runt. Alltid startklar på en sekund eller två.

Många jag känner säger. Jag har det i datorn men jag orkar inte starta den.
Jag ringer dig i morgon i stället.

Framtiden är stäng aldrig av datorn.

Jag tror att hårddiskar och fläktar kan man få att stanna efter en timma i
vlioläge.

Jag stänger alltid av på natten. Men det är onödigt. Men det ger jag f-n i
för jag har svårt att somna då.

Tänk på bredbandsmodemen. Dom stänger ni inte av. Ha,ha!!
Jag brukar låta den stå på.
Visst det drar lite energi, men men.
Slitaget på datorn tror jag blir mindre genom att låta den gå, än att starta och stänga av. Det brukar ofta vara så. Ni har väl läst om långmilare bland bilarna.
Våra datorer på jobbet står alltid på och tekniskt så händer det nästan aldrig något med dem. Slöseri, jo visst.
PerAsk: Har du bilen igång i garaget under natten då du ligger och snarkar.
Alldeles säkert har du det med din filosofi; dom håller ju längre då (långmilare?)
skit i allt vad milötänkande heter. Elkraftverken som förser din dator med ström spyr ut en massa ohälsosamt, som du drar in i näsan. Det du !! änk lite efter före !!
> Pellet < jag är under 60 mycke under o jag stänger av för jag fattar inte varför den ska va på under natten eller när jag är borta i flera timmar så svårt är det ju inte att sätta på datorn ( o min är trög) det handlar ju om sekunder o sen ska man ju tänka på miljön , men hos mig är det så att allt stängs av när man inte behöver det så även advenljustaken/ stjärnan osv men det är ju sånt som är väldigt individuelt men ur miljösynen ska vi nog alla börja tänka efter vad vi gör ( min åsikt) men alla gör ju som dom vill hemma hos sig .
finns ju även ett läge som heter vila eller nåt liknande på alla op som jag vet iallafall. drar minimalt med ström å delarna i datorn arbetar oxå minimalt men sen när man behöver datorn så startar den på ett ganska stort kick.
Stänger sällan eller aldrig av min dator utan låter den vila för natten. elräkningen har varit i stort sett densamma. håller med PerAsk att slitaget på datorn blir mindre om man inte stänger av å sätter på hela tiden. händer väl att man måste starta om för datorn blir seg eller nåt annat händer. men en drifttid på 500 tim e ju inte ovanligt. (kolla aktivitetshanteraren)
Kram alla IS-are !!
Förut stängde jag oftast av datorn över natten men numera står den dels oftast på nedladdning men dels vill jag snabbt bara kolla mailen direkt på morgonen och ids inte vänta på att den ska starta. Den är inställd så att diskarna går ner efter en viss tid av inaktivitet om den inte skulle ladda ner.

Vi använder oss en hel del av skype och är datorn avstängd kan ingen hojta på oss :(

Visst om 9 miljoner datorer står på så drar det en mängd ström men vi har ännu ingen brist på den varan. Elkostnaden för den enskilde är försumbar, nationalekonomiskt går det väl på ett ut. Elföretagen skall ju överleva de också.

Vad gäller virus så tankar datorn inte ner några på egen hand, det har isf skett med användare bakom musen. Om det däremot finns virus i maskinen som lämnat dörrar öppna så kan naturligtvis datorn användas av obehöriga när man själv inte sitter vid den.

Slutsats: upp till ens eget samvete att ha datorn påslagen dygnet runt, brandrisken är mindre om man stänger av den.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem