Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av datorn - eller inte?

Stänga av datorn - eller inte?

Det är kanske ett år sedan jag ställde den frågan förra gången.
Men, gubben och jag tjafsar fortfarande om datorn ska vara avstängd under natten eller inte. Jag, kvinnan i huset, förstår inte varför den måste stängas av.
Gubben i huset, anser att det är ett måste för att inte få in en massa skräp.
Och det är det där jag inte fattar - "inte få in en massa skräp"! Det komm...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

tydligen en ideologisk fråga detta mer än en teknisk.

vill ni ha användnig av datorn skall den vara på!
(justera datorn för energiläge och ta ned den i viloläge)


vill ni spara el , stäng av den. men stäng då av allt annat som finns runt omkring i er omgivning, så slipper ni ransaka er själva.


vi kan ju ta mobiltelefonerna som ref, stänger ni av dem under natten?
tar ni bort laddaren från 230V~ utaget.?
Göcke!

Frågan är spara man datorns hållbarhet genom att stänga av den på natten eller är det så att det förkorta datorns livslängd med att stänga av och på ?
Thomas2 , det är ju tekniska detaljer som är specifika för enskilda delar.

en strömbrytare som slås av och på , slits
en fläckt som går hela tiden, slits
en nätdel som slås av och på , får jobba lite extra, troligen kommer då
en kondensator eller fler att jobba ihjäl sig tidigare en annars.
en hårddisk , mår bra av att jobba i en jämn temperatur, alltså om den är i drifft för jämnan. stängs en sådan av , kan uppstartsproblem förekomma.

så här kan man rabbla för eller emot.
däremot så rasar ingenting före komponentens livscykel har klingat ut,
om den jobbar.

ligger datorn i vila . drar backupbatteriet ur.
ett byte av detta kommer förmodligen att ske tidigare i cykeln.

ett sådant byte brukar vi tekniker som varit med ett tag , kalla semestersjukan på elektroniken. eftersom problemen är anhopade i
anslutning till användarnas hemkomst från semestern, eller sommartugesjukan. en anhopning av fel som relaterar till elektronik
som har varit avstängd en längre tid, och sedan skall startas upp.
offtast med ett ljudligt poff, kundens sätt att beskriva felet.
Annons
Hej Moppan!
Så klart att datorn skall stängas av helt då man inte brukar den på en längre stund, p.g.a Brandrisk, och framförallt spara ström!!! som flera skrivit tidigare också är, att det går snabbt att starta datorn i alla fall.
"Tänk på miljön & plånboken" //Calle
Redigering av ett annat tidigare inlägg!
Visst! strömbrytare slits, men inte mycket, kondensatorer får jobba hårdare visst... Men Dator byts relativt ofta, skillnad är om man byter typ vart 10 år.
Nej, jag anser att den skall stängas av. Det finns som sagt verkstäder och tekniker som också behöver jobb... Stäng av den med gott samvete!
//Carl
Vi brukar stänga av, men det är ju inte alltid det går...

T.ex. vissa helger, för då kan det se ut så här:

Jag ska till jobbet fredag vid 0700, vaknar vi 0400 sätter på datorn innan jag åker. Vid 0630 går sambon upp tar över datorn och eftersom hon är spelvärd på en spelsida så sitter hon där hela dagen. Förrutom när hon skickar i väg barnen.

Jag åker efter jobbet och hämtar "min" dotter och åker hem, då vill hon sitta vid datorn ett tag. Sen kommer styvsonen hem och han vill sitta ett tag oxå, så de två turas om att sitta.

Sen sitter sambon ett tag och barnen turas om efter henne, så går kvällen och natten närmar sig... Då är det snart min tur igen, runt 0300 får jag chansen att få sitta ett tag, då sitter jag och håller på med min hemsida bl.a. sen lägger jag mig vid 0630. När sambon går upp och allt börjar om igen....

Ok då vet jag lite mer. Men är det inte så att under alla omständigheter, så bör man stänga av skärmen, det är väl den som tar ström??
som jag skrev, det är mer en ideologi som ni ser.
en del kommer med

självklart skall ni göra si och så osv

använd huvudet istället och gör det ni tycker känns komfortabelt
så fixar ni det på ert sätt.

är ni miljömedvetna så följ er innre röst.
av vad ni tror är rätt för er.
då mår ni bättre, men ta inte och missionera om hur andra skall göra.
för i denna fråga finns inget rätt eller fel.

bara en fråga hur ni vill att datorn skall fungera.

någon tog upp brandrisken som argument
isåfall får man rycka bort 230V~ strömkabeln till allt. för att säkra den delen
Bra svar Göcke!

Alltid när jag reser bort, drar jag ur alla sladdar från vägguttagen när det gäller TV, dator och kaffebryggaren.

Inte bara för eldfaran utan även för åskrisken under den årstiden.

Torvar.
Åfo skrev:
Låt datorn vara på,,, i vänteläge. Slitaget är minimalt. Energin likaså.
Slitaget är så litet att det håller datorns livslängd. Det slits värre om man startar och stannar datorn bl:a av värmen. Håll datorn i sin drifttemperatur så mår den bäst.
Från energisidan sett så är energi lika med värme. Den värme som datorn ger har man igen på att uppvärmningen av rummet som då blir mindre. Således är det frågan vilket konto man ser det ifrån.
Virusrisken är detsamma. Stänger man av datorn så hänger viruset eller spamen på låst vid nästa uppkoppling.

[ http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=62692 ]

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem