Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av datorn - eller inte?

Stänga av datorn - eller inte?

Det är kanske ett år sedan jag ställde den frågan förra gången.
Men, gubben och jag tjafsar fortfarande om datorn ska vara avstängd under natten eller inte. Jag, kvinnan i huset, förstår inte varför den måste stängas av.
Gubben i huset, anser att det är ett måste för att inte få in en massa skräp.
Och det är det där jag inte fattar - "inte få in en massa skräp"! Det komm...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4

Stänga av dator på natten ja!?
Stationär dator med vanlig skärm med effekt i standby läge på 30 W räcker 1 kWh cirka 30 timmar med ett pris på 1 SEK per kWh det blir stålar på ett år. Många bäckar små är en stor å.
[ http://www.aeservice.nu/elspar/happforb.htm ]

[ www.telje.se/press/pressmeddelanden/2004/20041220_tusen_juleljus_TEF.htm ]

[ http://www.hig.se/aa/it/energiexempel.html ]
Bra Göcke
Annons
EN SAK TILL SOM OFTA BLIR GLÖMD " BRANDRISKEN"
z1010!!

Brandrisk!! Om du dammsuger din dator och TV varje midsommarafton så
brinner dom inte upp. Tro mig.!!

Men om du tänder stearinljus för att ha det mysigt i Juletid. Då är det nästan garanti på att huset brinner upp.

Dom skulle förbjuda levande stearinljus. Inför döda stearinljus.

Alla vara så glada när "elen" kom. Nu slipper vi alla nedbrunna kyrkor och städer tänkte dom. Jo. Pyttsan!!

Levande stearinljus är en samhällsfara. Döda dom med en sax.
Självklart stänger man av datorn om den inte används under några timmar - exempelvis om man sover.
Rörliga komponenter i datorn slits (fläktar) och kostar kanske inte så himla mycket att byta, men jag som föredrar att vara hälsosamt paranoid och skeptisk vad gäller internet och säkerhet tror också att de förhållandevis enkla säkerhets-system vi har i våra vanliga hem-pc inte förslår mycket mot någon kunnig som verkligen vill ta sig in.

Det finns de som hackar sig in hos stora organisationer som NASA, FBI och annat som rimligen borde ha avsevärt mycket bättre skydd än oss vanliga användare.
Varför skulle någon vara intresserad av lilla mig och min dator, frågar man sig kanske då?
För att tillfället gör tjuven. För att det är möjligt.

Jag tror mig minska risken för intrång om jag sitter vid datorn då den är på. Kanske har jag fel - jag skulle kanske aldrig märka om någon "attackerade" och tog sig in även om det skedde mitt framför näsan på mig.
Men om datorn är avstängd - då jag t.ex sover - kan jag vara 100% säker på att ingen försöker.

Jag har inget hemligt eller pinsamt på min dator som jag tror att någon skulle vara ens måttligt intresserad av.
Det som däremot vore otrevligt (för att uttrycka sig milt) vore om någon använde MIN dator för att lagra t.ex barnporr på, eller använde min dator som "mellanstation" (kamoflage) för olika illegala aktiviteter, vilket är fullt möjligt för den som kan sånt.

Men om man inte vill tro på sånt eller att risken finns för att bli utsatt så borde väl energi-aspekten räcka som argument?
Stäng av datorn och spara ström.

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem