Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Övningskörning

Övningskörning

Skulle en bilförare som kör bil varje dag.. och till råga på allt ha det som yrke behöva särskild kurs för att få övningsköra med sina barn??? Ja så är det i dag.

Detta är ju trams,och ett sätt att kramar pengar av barnfamiljerna 500-600 kr tror jag det kosta att gå godkänd kurs. Var ska man hitta på härnäst??
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

När du kör bil så gör du saker som för dig är självklara och du nte ens tänker på men utbildningen syftar till att friska upp minnet om alla moment och att du ska bli pedagogisk och kunna förklara på ett bra sätt..

Thomas2!

Du har nog inte tänk igenom detta spörsmål.

Om du kör buss lika dåligt som du sköter din dator. Då vill jag sitta längst bak i din buss. Med dubbla säkerhetsbälten. Ha,ha!!

No hard feelings
www.vv.se/templates/page3____230.aspx - 34k
Annons
Tillåt mig att tvivlar, kör man buss eller långtradare varje dag.. Så var har dom att lära mig??? Det skulle jag gärna villa veta.. Det är väl snarare vi som kunde tillföra kursläraren skulle ja tro. Mitt minne friskades upp varje timme när man körde... Tro mig.
Det finns gott om långtradarchaffisar som inte vet vad trafikregler är.

Det kan väl aldrig vara fel att betala några hundringar för att friska upp lite, även om inte alla behöver det (du tex Thomas2) så är det bra att kursen är obligatorisk.

Hur många skulle gå denna uppfriskningskurs om det inte var obligatoriskt?
Här är ett skräckexempel på övningskörning.

Min dotter och jag är ute och kör för första gången. Jag väljer ett skogsområde där en bil om året kör. För säkerhets skull.

Vi tuffar på i 20 km/tim. Hon sitter som en eldgaffel och håller att äta upp läderratten. Kvinnor vill gärna in i vindrutan med sin näsa.

Jag ber henne ta till vänster vid en sidoväg. Hon vrider i ratten. Vi svänger.
Men hon vrider inte tillbaka ratten när vi har kommit in på tvärvägen.

Rätt ut i skogen. Pang ! Repor i lacken på min nya Ferrari. Hon gråter. Jag frågar: Varför vred du inte tillbaka ratten.

-Jag fattade inte det pappa. Du sade inte till mig att man skall vrida tillbaka ratten när man har klarat svängen.

Detta är faktiskt sant. Man får inte ta för givet att folk kan allt man kan själv.
Så det där med pedagogik. Det är marigt.
Om fem år är det dags för mej att med darrande knän sätta mej bredvid min dotter när det är hennes tur att försöka.

Måste komma ihåg att be henne vrida tillbaks ratten efter sväng.

Kommer troligen svära över att jag måste gå en kurs för något jag redan kan
Ha,Ha
För säkerhets skull börja jag med mitt barbarn att köra på ett nedlagt flygfält

Det ska till mycket för att repa lacken på bilen. Där får hon den första utskällningen he,he Sedan kör vi vidare tills hon lärt sig hantera en bil.
pluppen!

Nu gjorde du bort dig! Direkt!!

Du nämner "något jag redan kan". Men din dotter kanske inte kan. Det är det du skall förvissa dig om.

Min dotter är hyperintelligent. Trodde jag. Tills hon inte kunde vrida i en ratt.

Detta är otroligt.

Kolla henne på min hemsida. Ser hon "korkad" ut.

www.123minsida.se/leffe

Nog ser hon lite korkad ut men det har hon nog efter far sin.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem