Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Övningskörning

Övningskörning

Skulle en bilförare som kör bil varje dag.. och till råga på allt ha det som yrke behöva särskild kurs för att få övningsköra med sina barn??? Ja så är det i dag.

Detta är ju trams,och ett sätt att kramar pengar av barnfamiljerna 500-600 kr tror jag det kosta att gå godkänd kurs. Var ska man hitta på härnäst??
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Thomas2!

Du är en envis smålänning. Minst sagt. He,he!!

Jag är faktiskt förvånad över att myndigheterna tillåter privat övningskörning. Det är ju knappt 30% som klarar uppkörningen. Då är det
konstigt att detta tillåts.

All övningskörning skall ske med dubbelkommando monterat samt dubbla backspeglar.

Som bilhandlare har jag åkt med många under provkörning. Man undrar hur vissa har fått sitt körkort. I julklapp av tomten.
Pluppen

Dessa hastigheter är på prov. Hur det blir sen vet jag inte. Men man har redan infört det på vissa platser. Jag körde och stötte på en hel del nya hastigheter redan nu, så det gäller att ha ögonen med sig.

Där man kör ofta vet man ju om vad det är för hastighet,helt plötsligt är det en annan hastighet!! Det gäller att ha ögonen med sig.Kamera dessutom.

Så blir inte folk lite förvirrade i bland??

Behöver vi så många olika hastigheter??
Ett av mina barn och måg med kk A BE,CE,DE ska gå på denna utbildning i kväll ,ska blir roligt att höra vad dom har tillfört sig efter denna kurs.
Annons
leiake!

Man ska inte ge sig ut på allmän väg förrän man lärt sig hantera en bil!!!

Därför börja jag med ett gammalt nedlagt flygfält.. När ja lärt mina barnbarn att göra en perfekt handbromsvändning... och en del annat.. Då kan vi börja tänka på landsväg.
Thomas2!

Du har tydligen kört rallybil.

Handbromsvändning är inte många som vet vad det är. Men det kunde du.

Jag provade som kartläsare i min ungdom så jag vet.
Leiake

Då kan man sitta bredvid och koppla av när dom övningskör,man vet att dom kan hantera bilen.

Sedan återstå en massa att lära sig,men det kommer så småningom. Men att börja med landsväg är ju livsfarligt. Ja undanber mig detta.
Handledarens moraliska ansvar som föredöme
Handledaren ska vara ett föredöme för eleven. Detta avsnitt ska hjälpa deltagarna att förstå vad det innebär.
En bra handledare bör vara lugn, ha tålamod, inte hetsa upp sig, vara erfaren, ha bra kunskap, vara bra på att lyssna, kunna förklara och diskutera, vara saklig, uppmärksam och försöka förstå de tankar som eleven har. Handledaren behöver också motiveras att själv uppdatera sina trafikkunskaper innan övningskörningen börjar. Bara för att man anser sig vara en bra förare, så är det inte säkert att man även är en bra handledare.

Ha,ha!!

Det verkar bara vara supermänniskor som passar till handledare.

Det är ju bara körkort som eleven skall klara.

Ingen universitetsutbildning i psykologi eller nationalekonomi.
Har pratat med min flicka och måg, som gick kursen i går. Lärde ni er något nytt??

Nä det var mest att sitta och FIKA!!!!

Så var det med den kursen,700kr!!! Det var en dyr FIKA,och 15 mil att köra.

Mimmi 61 Du hade nog rätt!!

Men nu är dom ju lagliga!!
Thomas2!

Jag har med förvåning följt din tråd med detta övningskörande.

Denna kurs för handledare a 700:- hittar jag inte. Man behöver ett handledarbevis för 170:- där det framgår att man bland annat inte har betalningsanmärkningar och är konkursfärdig eller är alkoholskadad.

Alkoholskadad. Det fattar jag. Ha,ha!!
Men det är ju bara då man vågar övningsköra med sina anhöriga. Ha,ha!!

Skämt åsido. Jag vet att det kostade 700:- för något intyg på min tid. Men ingen påtvingad kurs.

http://www.korkortsportalen.se/


Jag hittade instruktionskurs tillsammans med eleven. Kostar den 700:-.????

Ingår det kaffe och dopp. Eller.???

Var står denna prislista.

Jag börjar förstå dig Thomas2! Byråkratin kväver oss. Men vi får väl hoppas att den har någon mening.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem