Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Övningskörning

Övningskörning

Skulle en bilförare som kör bil varje dag.. och till råga på allt ha det som yrke behöva särskild kurs för att få övningsköra med sina barn??? Ja så är det i dag.

Detta är ju trams,och ett sätt att kramar pengar av barnfamiljerna 500-600 kr tror jag det kosta att gå godkänd kurs. Var ska man hitta på härnäst??
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Det är bara att gilla läget vad gäller handledarfrågan. Både min fru o jag har kört med två söner 19 resp 20 år gamla utan speciell handledarutbildning. Nu är det vår 17 åriga dotter som står tur att övningsköra och då gick dottern, hustrun o jag en 3 timmars handledarkurs med priset 300 kr/person (900 kr). Vi fick en genomgång av vad som är pedagoskiskt viktigt när man lär ut konsten att köra bil av en bilskollärare med 34 års erfarenhet. En del var självklarheter men som helhet OK. Jag har haft KK A + B sedan 1962 och tycker handledningen har gett mig en hel del. Har också gjort Körkortprovet på dator flera ggr och brukar ha ca 55-57 p/65 så det är G. Det har ju tillkommit till nya bestämmelser och vägmärken så jag kan acceptera att enhanledarutbildning är obligatoriskt för alla hugade oavsett vad man har för valör på sitt KK.
Thomas2
Dels blir det en uppfräschning av trafikregler eftersom man kikar lite i deras teoribok och kanske också gör ett test men det är också pedagogik i hur man övningskör/lär ut kunskaper till sina barn/vänner vilket jag tycker är den viktigaste aspekten. Man får också lära sig om beteende och det är som bekant något helt annat än kunskap....
Hej!

Min systerdotter och hennes pappa har varit på
denna "kurs" och det pratades inte ett skit om hur
man kör, trafikregler eller skyltar!!!

De enda de upplystes om var att man inte
ska köra bil om man har tagit droger
eller druckit alkohol!!!

Och har man nåt innanför pannbenet
så vet man ju det ändå, utan att
gå nån j-a svindyr kurs!!

/Mi
Annons
Ja man får väl betala och för att dom kommer med den ena självklarheten efter den andra.
Du får se det som en investering i din dotters framtid.. lite positivt i all bedrövelse
Undrar hur många av Er som haft KK under lång tid som skulle klara ett körkortsprov och uppkörning. Har inte hittat några data över detta spörsmål på VV:s hemsida. Någon som tror sig veta? Själv får jag alltid konstruktiv kritik av mina söner som nyligen har fått KK när jag är ute och kör. Inser att jag har många brister, men dessa kompenseras sannolikt av min långa erfarenhet bakom ratten. Vågar ni IS:are utsätta Er för ett prov?
Är det så att myndigheterna vet alltid bäst när det gäller trafiksäkerhet.

Eller var tycker ni om det här??

30,40,50,60,70,80,90,100,110,120. Kamera på detta!!

Man får inte glömma att hålla ett öga på vägen i bland!
Tycker det är bra att man genomför nån sorts lägsta-nivå på handledare. Om det kostar en slant må väl vara hänt. Det är ju omöjligt för myndigheten att veta om handledaren är kompetent eller inte. Om det skulle testas skulle det ju ändå kosta en slant för testet. När det gäller yrkesförare så blir väl de hemmablinda som alla andra och trots att jag kört bil i över 25 år så missade jag några frågor när jag skulle ta BE häromåret och skulle säkert missa någon idag också.

Sen är det ju som påpekats skitt vilda saker att själv köra och att lära ut. För rent teoretiskt skulle min mor som aldrig körde bil ändå kunnat vara handledare när jag tog körkort och vem gör den kollen, att handledaren vet vad de pysslar med. Det finns många som överskattar sin förmåga i trafiken å det grövsta. Som med alla regler som gäller alla, så blir det några de blir lite löjliga för. Tror inte ens det räcker med att vara trafikpolis utan att genomgå handledarutbildningen för att övningsköra med barnen.
Jag tror att yrkesfolk som kör 8-10 timmar dagligen på våra vägar,inte kan tillföras några större kundskaper när det gäller att utbilda sina barn och barnbarn.

Däremot finns det ju dom som har kk men sällan eller aldrig kör bil,det är ju en annan sak dom borde säkert göra nytt körprov.

Är det inte så Thomas2 att det blir nya hastigheter (på prov).

Inte att man lägger till 40 60 80 osv.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem