Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Svensker forstår ikke norsk.. ?

Svensker forstår ikke norsk.. ?

I dag snakket jeg med et svensk firma på telefon. Jeg brukte ordet "kurs" som i datakurs.

Hun kunne ikke forstå hva jeg pratet om, så prøvde jeg å si "kurss" med kort u.

Aha, kursssser - ja det forsto hun.

Mens vi sier kuuurs.

Hallå, vi får börja prata engelska alla i hop...
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

i sverige så har vi fler betydelser för samma ord, beroende på i vilket sammanhang det kommer i.

datakurs = utbildning/lära sig något i data
men säger man endast ordet
kurs kan det vara riktning istället.
man tar kurs mot

så i ditt fall anniken måste vi veta i vilket sammanhang du sa ordet kurs i.


annars så tror jag att vi förstår varandra rätt bra iallafall.
Eller varför inte lära sig det språket

som används i det landet man lever i !!?

Nu var jag elak anniken !!

För egen del gillar jag norska språket, och har inte svårt att förstå det.
Göcke !!

Samtalen var i forbindelse med en avansert data software. Da er det naturlig å tenke seg kurs som datakurs, og ikke som retning.

Vi bruker ordet i de samme to betydninger på norsk!
Annons
pensionär!

Jeg kan jo norsk, og jeg lever i Norge. Selv om du kanskje trodde at jeg lever i Sverige, siden du sitter i Sverige og leser det jeg skriver... hehe - nå var jag elak jag med

Jeg prøver tom. å lære italiensk. Selv om jeg ikke bor der
anniken
då kan de ju inte svenska eller norska på det företaget.
ringde du ett calcenter kanske, utan att veta om det
och kom till indien eller något annat land.
Jag vet sedan tidigare att Du bor i Norge!

Det är jätte bra att lära sig olika språk!

Men jag kan förstå de som ska lära sig Svenska,

kan ha problem för vi har ett ganska så invecklat språk,

och stavningen skall vi inte tala om den är verkligen

besvärlig!!!
Göcke!

pensionär!

Då måste du ha god korttidshukommelse

Vel ..... jeg synes ikke svensk er så vanskelig (svårt). Ni har nogra ord som er spesielle, men det går da bra.

Jeg synes svensk er et litt aristokratisk språk, dere snakker litt høytidelig, og dere bruker ikke så mye slang. Iallfall artikulerer dere bra når dere snakker.

Bedre enn danskene iallfall
anniken!

Är det så att ni norrmän förstår danska bättre än vi svenskar gör? Det är vad jag har hört i alla fall. Själv fattar jag "nada" av danskan!

Norskan är ibland lättare att förstå, men inte alltid! Det beror väl på vilken dialekt förstås. (Har hört att norska från Bergen är svår)?

Jag pratar då och då med norrmän (genom mitt jobb) och för det mesta går det bra men ibland fattar jag ingenting...

Sen finns det dialekter i Sverige som är totalt obegripliga också
ullund..

Vi nordmenn forstår visst både dansk og svensk bedre enn noen andre. Det er kanskje ikke så rart. For det første er skriftspråket på dansk ikke så ulikt norsk. Så det er bare den der uttalen vi må slite med - typ varm potet i munnen..

For det andre, uttalen på svensk er ikke så vanskelig, i motsetning til dansk uttale. På den annen side, har dere en del ord som er ukjente, eller betyr noe annet enn på norsk. Eksempel: Rar = søt, og ikke 'konstig' slik vår betydning av ordet er. Og dere bygger setningene annerledes, men det er lett å forstå hva dere mener likevel.

Da Norge var under dansk herredømme, og også senere, var visst dansk det offisielle skriftspråket i Norge. Senere er dialekter kommet mer frem, og det er mange rare dialekter i Norge, men det går mest på intonasjon, tonelag.

Dessverre er det få som ser svensk TV nå, i motsetning til tidligere. Hvis vi alle tre landene kunne få sett det beste som lages, ville vi også bli flinkere til å forstå hverandres språk. Ikke sant? Ungdom forstår mindre nå, enn vi voksne, så de kommer vel til å snakke engelsk til hverandre, ....

Jeg kjenner en nordmann som har studert, vært gift, jobbet og bodd i Sverige mesteparten av det voksne livet. Svensker sier til ham: Din norska â så lätt att förstå. Selv mener han at han snakker helt svensk. haha...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem