Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Svensker forstår ikke norsk.. ?

Svensker forstår ikke norsk.. ?

I dag snakket jeg med et svensk firma på telefon. Jeg brukte ordet "kurs" som i datakurs.

Hun kunne ikke forstå hva jeg pratet om, så prøvde jeg å si "kurss" med kort u.

Aha, kursssser - ja det forsto hun.

Mens vi sier kuuurs.

Hallå, vi får börja prata engelska alla i hop...
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

anniken....."Limamål" är ett "språk" som man pratar i Lima som ligger mellan Malung och Sälen, det ligger i västra Dalarna här i Sverige

/Mimmi
Det finns en man med signatur "pensionär" som har svarat på den här tråden.

Jag vill inte bli kallad pensionär eftersom pensionääär låter som något som för närmare döden, vilket det visserligen också gör.

Jag har varit mycket i Norge och norrmännen har ett underbart ord som heter pensionist.

Smaka på det ordet. Det låter positivt, glatt och med framtidstro.

Tack Norge
Anton!

Den var morsom. Ja her blir vi pensjonister, og når vi ikke lenger jobber, kan vi begynne å ha det moro hele dagen. Det er slett ikke nærmere døden, det er den tredje ungdom. (Den andre ungdom begynner når barna flytter ut av hjemmet

Takk selv !
Annons
hej jo jag förstår varenda ord du säger!
Fel Anton det är faktiskt en liten gumma, ingen man,

som stolt använder sig av "nicket" pensionär.

Inte känner jag mig mer nära döden än tidigare,

den lurar lite varstans, för både ung och gammal.

Precis som anniken säger då är man fri att leva sitt liv.
Hei Anniken

jeg kann ikke forstå varför vissa svensker ikke kann förstå det norske språket for di att vi er ju granner her i Norden Ikke sant? Jeg kan förstå Norsk men ikke skrive på norsk kann dere sige noen norske ord så vi kann tale sån norsk da? Var i Norge er du? Er dere i Oslo eller i Trondheim? för vhis du är fra trondheim kann det vare litt svårt okså! Jeg tror at Dere kan lese dette inlegget. Har i vart fall forsökt at skrive på norsk! Selv er jag i sverige.
Syns dette er en morsom tråd vis det heter på Dataspråk Ha Ha
Vi kanske kan starta en kurs i Norska Vad sägs om det?
är inte så svårt att förstå , har många trevliga norska kompisar
de e svårt att först en del svenskar också .
Jag tycker i alla fall att Norska är ett Charmigt språk. och troligen många med mig! Norska borde vara andraspråk i skolan eftersom sverige ändå varit med i unionen så det skulle vara ett självklart val. tycker jag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem