Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Min frys

Min frys

Hej!

Frostade av min frys i dag. Startade den sedan på nytt efter rengöring, kollade frystemperaturen efter ca 3 timmar och tempen var vid -40.

Är detta normalt? Letade runt lite grann, och fann att man skulle ha runt -18, och allt där under ökade förbrukningen med 3-5% per grad.

I så fall kanske min frys är trasig?

Tacksam för svar av någon fryskunnig!

//C
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

kan du inte reglera temperaturen menar du
det finns ju två lägen
snabb infrysning och reglerad temperatur,
snabbinfrysning , bör du ju koppla ifrån när du har frysit in i igen.
eftersom den aldrig reglerar kylan.

du borde finna ut hur du skall göra med just din frys, om du har manualen framme.
Funkar termometern som den ska?

Jag får nämna i samma tråd att våran senaste frys är självavfrostande och det är en bra uppfinning.

Det finns inte många saker som är tråkigare än att frosta av frys eller kyl.
Ha ha.. Kompressorn hade pajjat!!! Tog hem reparatörn...


//C
Annons
Hade du –40 grader C, med trasig kompressor ??
Låter inte särskilt troligt
Hur mätte du då temperaturen.
DET MÅSTE VÄL VARA TERMOSTATEN SOM INTE SLÅR IFRÅN VID CA: -20 GRADER.
BUDDY
eller så stod frysen på Freez, där slår aldrig kompressorn av
Det är ytterst få frysar som klarar av att komma ner till -40, även med kortsluten termostat.
Med litet gasläkage kan förångningstemp. gå ner mycket men då måste man mäta temp i början av kylslingan, alltså nära där gasen förångas.
Men framförallt så måste kompressorn vara i gott skick
nej de e inte normalt köp en ny..
Du har nog en juste frys.
Det är som göcke säger.
Kort sagt:
Du har 2 st strömbrytare till frysen.
Den ena slår du på frysen med och reglerar tempen via termostatvredet.
Om du dessutom trycker på den andra knappen så kopplas termostaten förbi. Det kallas Infrysningsläge. Tanken är att när du ska frysa in större mängder kött, fisk etc så trycker in den knappen ca 3-4 timmar i förväg och kompressorn går då i ett dvs kontinuerligt. Du får då max temp i frysen så att själva infrysningen av köttet går snabbt och att omgivande kött helst inte ska behöva få högre temp än -18 gr. När allt blivit infruset dvs du har lägre än -18 gr så slår du av Infrysningsknappen och frysen återgår till den temp du hade inställt tidigare..

Det här med 2 knappar är ju smart. Du slipper vrida upp termostaten för att få kallare, du trycker in extraknappen. Via extra knappen kommer du enkelt tillbaka till den temp du hade tidigare genom att "slå av den".

Kan vara en Gul lampa som indikerar om Infrysning är PÅ.
Vaddå svårt att komma ner till -40? Min frys stod på -50 när jag flyttade in. Men den var inställd på frysläge. Varfär den var lämnad så vet jag inte.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem