Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Min frys

Min frys

Hej!

Frostade av min frys i dag. Startade den sedan på nytt efter rengöring, kollade frystemperaturen efter ca 3 timmar och tempen var vid -40.

Är detta normalt? Letade runt lite grann, och fann att man skulle ha runt -18, och allt där under ökade förbrukningen med 3-5% per grad.

I så fall kanske min frys är trasig?

Tacksam för svar av någon fryskunnig!

//C
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Du skriver ju själv Fajjer.

Ju tätare materia exempel vatten destu större bärare av energi.

Tar du bort bäraren ??

Vatten --- Luft -- Vaccum ??

Du säger ju emot dej själv !!!
Det gör jag ju inte. Värme är energi. Kyla är motsatsen ju. Kylan är avsaknande av energi. När man (kyler ner) något, så krävs det inte energi för att uppnå kylan. Det krävs energi för att avlägna värmen.

Era frysar drar inte ström för att hålla era matvaror kalla. utan dom drar ström för att hålla värmen borta från era matvartor, enligt fysikens lagar.

Ju mindre lufttryck i en frys, ju mindre luft att hålla värmeenergin borta ifrån.
eller som reklamen säger
Snabbare nedfrysning utan frost som gör att varorna inte klumpar ihop sig = längre förvaringstid
man drar alltså ur den insläppta varma/fuktiga luften som bildar is på förpakningarna och väggar

så tolkar jag reklamen
Annons
Men varför pumpar du inte ut all luft. Och tar bort kompressorn ?

Dessutom ligger vi i olika energiområde. Vi är inte ens i närheten till absoluta nollpunkten. Så allt är värme, i olika nivåer.

Göcke skriver frost, helt rätt. isen är en issolator. Gullfiber med stilla luft lika så ingen värmetransport.
En vaccumtermos funkar lika bra på varma och kalla vätskor pga att du inte kan flytta energi mellan den kalla drycken och den varma ytterskalet.
Och givetvis absolut vaccum finns inte, därför kommer vätskan i termosen bli varm. Gör inte din frys till en termos genom att pumpa ut luft.

Ingen luft ingen värmeflyttning. Den nyinlaggda maten hade varit varm i vaccum längre ( endast strålningsvärme )
värme är molekyler i rörelse
olika temperatur är bara olika hastighet på denna rörelse
från absoluta nollpunkten till det allra varmaste som vi inte vet hur högt det kan bli.

allt vi känner till kan ha tre olika former fast,flytande och gasform

det är detta vi har som referns i just våra termometrar, där vi har vatten som referens. och noll grader celsius är fryspunkten för vatten och +100grader är kokpunkten på just detta vatten
men det är fortfarande molekyler i rörelse.
Citat Elekrtolux hemsida:

"Fläkten fördelar ut kylan jämt i hela skåpet. Detta gör att
nedfrysningen går snabbare och temperaturen under
förvaringstiden blir jämnare."
Göcke,
diskussionen är om fläkten i Fajjers frys skapar ett undertryck för att infrysningen ska ske snabbare.

Jag påstår att undertryck är mindre mängd luftatomer som kan överföra den varma matens värme till kylelementen. Jag påstår att fläkten gör infrysning snabbare pga cirkulation inte tryck.

Fajjer påstår att vaccum påskyndar infrysningen, därför är ett litet undertryck fördelaktigt, enligt Fajjers granne och elektolux manual.
jag tror att de suger ur den varma luft som kommer in när man öppnar/stänger dörren, skulle de göra tvärt om , blåsa in varm och fuktig uteluft ,
så skulle det bli mer is i kylen.
det handlar altså inte om vakuum i detta fall
Göckes inlägg var nog det mest martaste inlägg man fått på sin fråga, utan att få hela relativitetsteorin inblandad.

Hidden: Nu gör du dig bara till. För det första så skulle du inte ens orka öppna frysdörren om det var totalvakum.

Sen fattar jag inte vad du menar med att vi inte ligger i närheten av den absoluta nollpunkten när det bara rör sig om en tiotusendels grad av vad man absolut kan uppnå? Det beror väl på vad man jämför med?

Att innehållet i en thermos är varmt, beror på att värmen inte kan fly genom vakum. Slulle du kunna skapa en totalt tät thermos så skulle innehållet hålla samma temperatur i all oändlighet.

Dessamma gäller med kyla.

Gäcke skriver mycket riktigt att IS är en isolator, men i en frys så är all extra is enbart en belastning. Frysen måste arbeta för att hålla värmen borta ifrån "isolatorn"
Jag tror inte att det finns en öppning ens. Hade varit vansinne att ha ett öppet hål. Tror att luften endast cirkulerar. Man vill ju inte skicka kall luft in i köket.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem