Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Min frys

Min frys

Hej!

Frostade av min frys i dag. Startade den sedan på nytt efter rengöring, kollade frystemperaturen efter ca 3 timmar och tempen var vid -40.

Är detta normalt? Letade runt lite grann, och fann att man skulle ha runt -18, och allt där under ökade förbrukningen med 3-5% per grad.

I så fall kanske min frys är trasig?

Tacksam för svar av någon fryskunnig!

//C
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Det var en hejdundrandes frys om den kommer ned till -50°C.
Var det inte fel på termometern?
Nej då. Den är nog rätt ny, Elektrolux, vet dock inte vilken modell. Har en digital display överst som visar temperaturen. Har den på 20 grader nu, tyckte det var mer lagom. :P

Jag har inte instruktionsboken till den, men undrar över en knapp, med en fläktsymbol på? Vad kan det vara?
Det var nog en aningen varmt du ställt in din frys Fajjer

Själv så hade jag min frys på -20 grader
Annons
Fajjer:
Är det inte infrysningsläget?
andreas: Nej det tror jag inte. Knappen för infrysningsläge har symbolen av en iskristall och lyser med en röd lampa när den är igång.
Knappen med en flältsymbol lyser med grön lampa när den är igång och frysen börjar surra lite upptill, så den verkar inte ha nåt med kompressorn att göra.

Sen har jag en valknapp där man väljer om man vill ställan in klockan eller temperaturen med + och - knapparna.
Nu vet jag vad knappen är till för. Den styr en fläkt som skapar undertryck i frysen. Det går snabbare att kyla ner frysen och drar mindre energi när man använder nedfrysningsläget, då det inte är lika mycket luft att kyla av.

Frågade en granne.. :P
Måste bara lägga in lite Fysik.

Luften är bäraren av kylan ! Detta gör att ute i rymden är det endast stråling som kan leda värme. Man behöver luft för att frysa maten
Att skapa ett undertryck i en frys är därför mycket olämpligt. !!!
Detta är givetvis inte det som händer. Dessutom är det komplicerat att skapa ett undertryck som märks av en liten fläkt.

Slicka på armen och blås... Kylan indikerar att luft i rörele har en bättre kyleffekt !! Därför finns fläckten ! Cirkulation....

Om man öppnar och stänger frysen kommer varm luft in, (Varm luft tar större plats) när denna kyls ner kan det vara svårt att öppna dörren igen pga ett undertryck. Efter ett tag är det lättare igen när trycket är utjämnat av läckage.
Detta undertryck är endast ca 0,9997 Atm altså väldigt lite, ni som vet att sugklockor lätt kan lyfta metallplåtar vet att det behövs väldigt lite för att kännas.

Men att undertryck och kyla är relaterade i frysar är helt fel.
Så Fajjer snacka med grannen, detta är en skröna från 60talet när frysen kom in i hemmen.

/Hidden
Hidden: Du får nog vända dig till Elektrolux med dina klagomål.

Sen vill jag argumentera mot dig, med lite enkel barnfysik som man fick lära sig på lågstadiet.

Kyla är absolut ingenting. Kylan är avsaknaden av elektroner som vibrerar. I totalt vakum så uppnår man den absoluta nollpunkten. (Någonting som är absolut omöjligt i vårat universum då man inte kan uppnå totalvakum)

Man behöver inte någon form av bärare för att uppnå kyla, tvärtom, så krävs en bärare för att uppnå värme.
Fajjer

Gick du i lågstadiet på Harvard?
Om du slickar dig på armen, så känns det kallt ja. Ju tätare materia, ju mer av temeraturen känner du av. Jag tror nog att du föredrar att basta i en bastu som har temperaturen av 100 grader än att plaska runt i en kokande kastrull kastrull med samma temperatur..
Detsamma gäller med kyla. Jag tror nog du hellre springer runt naken tio minuter i nollgradig temperatur än vad du badar i nollgradigt vatten samma tid.

Emans: Gick du i skolan? ;)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem