Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Min frys

Min frys

Hej!

Frostade av min frys i dag. Startade den sedan på nytt efter rengöring, kollade frystemperaturen efter ca 3 timmar och tempen var vid -40.

Är detta normalt? Letade runt lite grann, och fann att man skulle ha runt -18, och allt där under ökade förbrukningen med 3-5% per grad.

I så fall kanske min frys är trasig?

Tacksam för svar av någon fryskunnig!

//C
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4

Släpper denna tråd. Känner visst påhopp utan belägg. Vill dock avsluta med lite klassiska citat från Fajjer.

-- I totalt vakum så uppnår man den absoluta nollpunkten.
!! Temperatur är vibrationer av atomer och atomdelar, i totalt vacuum finns inga atomer heller ingen temperatur.... En matbit i detta tomrum kan dock ha en temperatur.

-- Man behöver inte någon form av bärare för att uppnå kyla, tvärtom, så krävs en bärare för att uppnå värme.
!! Bäraren har en temperatur, oberoende om det är varmare eller kallare. Abs0 undantaget.

-- Någonting som är absolut omöjligt i vårat universum då man inte kan uppnå totalvakum.
!! Hur stort är universum.... Hur vet du att det inte är så ?

Tack för mej.
Japp, och den matbiten kommer aldrig nå den absoluta nollpunkten eftersom att elektronerna aldrig kan stå helt stilla.

Så länge teorin om Big Bang stämmer så är universum fylld av kosmisk strålning. Strålning har en materia, med andra ord så är det inte vakum i rymden, utan bara ett väldigt högt undertryck.


"Jag tror inte att det finns en öppning ens. Hade varit vansinne att ha ett öppet hål. Tror att luften endast cirkulerar. Man vill ju inte skicka kall luft in i köket."

Fläkten skapar ett visst undertryck. men den kan ju inte suga ut mer luft än vad den har kapacitet för. när fläkten har uppnått ett vist undertryck så sugs ingen kalluft ut längre, utan ett konstant undertryck hålls kvar.


Tack och hej för mig med..

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem