Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur kopplar jag dessa kablar?

Hur kopplar jag dessa kablar?

Hej! har ett chassi med några "konstiga kablar". kablarna kommer från framfronten, men man kan inte koppla de till moderkortet, var ska man koppla dessa till? En usb-kabel, en firewire, och 2 för ljudet.

Bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/6568/kablar

Tacksam för hjälp!
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

ja då har vi kommit fram till att det blir överblivna kablar istället.
tar du bort frontdelen av det så kan du ju använda hålet till något annat.
jag hade tänkt mig ett liknande kontrollkort, men istället för att koppla det på det här viset hade jag tänkt mig koppla det direkt till moderkortet som man kopplar vanliga usb-portar. (7-8 pins). har för mig att något sånt finns, någon som vet var? och om storleken är standard eller är det olika?
Kan du inte köpa en sån här och sedan montera bort metallplattan till PCI-porten med en stjärnmejsel? Då får du ju två interna USB-portar (Typ A hona) som kopplas till moderkortet:
[ www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=5918 ]

Tror även att denna kopplas mellan moderkort och ger en intern hona. Inte helt säker dock:
[ http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06c/A1-329290-64265-306938-306938-3230
665-3230667.html ]

(Kopiera och klistra in)

Har du lyckats koppla in ljudet och FireWire?
Annons
Fajjer; stort tack, det var fina grejjer där. Jag kan göra som du har skrivit i första alternativet, montera bort pci-porten och använda 2 usb till istället.

Men andra alternativet var bättre tycker jag, då jag får usb-portarna på frontpanelen att fungera (har egentligen inte brist på usb-portar, vill bara att de som finns ska fungera).

Har tyvärr inte löst problemet med firewire och ljudet än, tror du att det finns något liknande till de med?
Jag menade att du skulle montera bort kontakterna från metallplattan på bilden jag skickade. Fast den sladden blir ju lite klumpigare, samt att du får en ledig intern USB-port i onödan, så håller med om att andra länken jag skickade är bättre..

Det finns liknande kablar till FireWire med, men den måste du ju koppla från moderkortets utgång för FireWire, eventuellt ditt FireWire-korts interna utgång:

[ http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=12262 ]
Den kabeln var iof rätt ful och klumpig. (Den ska nog monteras i något, av skruvarna att döma.) Skulle jag ha en sidoruta på mitt chassi så skulle jag köpa denna kabel, som dock har en hane i ena änden, samt köpt till en hona till hona-adapter. Jag tror det blir finare.

[ http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=36_98_462&products_id
=6612 ]
USB; jasså, nu förstår jag hur du menade med första alternativet, det var ju också smart, men som du säger, får en ledig usb-port och det kan även se lite fult ut. Men andra alternativet var samtidigt betydligt dyrt för en kabel.

Firewire; här har jag också två alternativ. På det första så ser det ut som att det passar med min kabel, men är tveksam angående andra alternativet, tror det är samma kön på kablarna. eller har jag fel?

Tack än en gång Fajjer
Saken är den att jag tycker att du har konstiga kablar ifrån ditt chassi internt. Varför en massa kabelanslutningar som man egentligen använder till extern anslutning? Hur har det varit kopplat som standard?

Ja, den första FireWire-anslutningen passar till din dator.
Det andra alternativet passar precis som du säger inte om du inte skaffar dig en hona till-hona-adapter, precis som jag skrev..

Att anslutningarna är så pass dyra ändå beror att det äre väldigt ovanligt att man behöver sådana kablar i datorn.
Ja, det tycker jag med, visste inte att kablarna var så. Först så trodde jag att det bara fanns extra externa kablar i chassit, sen när jag väl öppnade sidofönstret och drog i kablarna så såg jag att de var kopplade till frontpanelen, blev förvånad och började direkt tänka på hur jag skulle koppla det till moderkortet då det inte går att koppla den sortens kablar till ett moderkort. Detta är alltså standard, konstigt nog.

jag tror jag ska köpa denna till usbn: www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=5918

Eftersom den först och främt är smalare och smidigare och självklart mycket billigare. den andra var rätt tjock, och jag tror inte den får plats i chassit på det sättet som jag har tänkt mig för att dölja dem så mycket som möjligt.

och denna till firewire: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=12262

eftersom det är enda alternativet, det hade varit bättre om jag kunde få tag i en smalare kabel istället för det tjocka huvudet.



Har du någon lösning för ljudproblemet? finns det liknande kablar/adapterer för det också?

En annan fråga är: hur kan du hitta sånna kablar så snabbt då de inte är så vanliga? söker du på något speciellt eller vet du på ett ungefär var de finns?

Fajjer du har varit till stor hjälp! tusen taaack
Om du köper den dubbelkabel som du vill ha till USB:n, så vet du att du kan meka bort dom stift ur kontakten som hör till den ena USB-kontakten, alternativt fimpa av tråden så långt ner som det bara går mot kontakten som ska sitta i moderkortet, så slipper du ha en lös kabel hängande. För du behöver ju bara en USB-kontakt invändigt.

Om du inte vill köpa den smala FireWire-kabeln som jag hittade och kompencera med en (hona till hona-adapter) så får du nog stå ut med den tjocka klumpiga varianten. Det var iaf dom enda två alternativen jag kunde hitta.

Kanske någon på IS kan hitta en bättre smidigare kabel, med anslutning till moderkort från ena änden till FireWire (stor hona) i andra änden?

Jag har utgång för ljud och mick på mitt chassi med, men jag har det inte inkopplat på grund av platsbrits på ljudkortets externa del.
Mina ljudkablar från chassit går inte till moderkortet eller ljudkortet internt, utan till ett PCI-kort.
Utanpå PCI-kortet så finns två stycken 3.5 mm honkontakter. En för mick och en för ljud. Jag kopplar alltså in två korta kablar på baksidan av datorn mellan PCI-platsen för chassits ljuddel och till ljudkortet. Detta är också orginal.

Vill du koppla in dina ljudkontakter på ditt chassi så får du nog ta fram lödkolven, för jag kan lova dig att du inte kan hitta något annat alternativ när det inte ens finns som orginal.

Skulle jag vara som dig så skulle jag ta en vanlig PCI-täcklucka, borra två hål och montera dit två 3.5 mm phono-honor på täckluckan och sedan löda fast två honor internt som du sen kopplar in ljudkablarna från ditt chassi till.

Det är rätt simpelt. Allt man behöver finns på Elfa för en billig slant.. :P


Jag tycker att det är rätt lätt att söka på speciella kablar, (eller speciella saker över huvud taget), för jag har mina knep.
Använd google, sök så kortfattat som möjligt, och framförallt, välj att söka på bilder. (För då kan du överblicka sökresultatet)

När jag sökte efter USB-kabeln så sökte jag enbart på "intern USB" och valde att söka på bilder. Du får upp en massa bilder och du ser direkt på bilderna om det du sökt på verkar korrekt eller ej.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem