Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mijailovic.....

Mijailovic.....


*Hmmmmm*

Nu kom Högsta domstolens dom till sist.....

Jag vet inte vad alla tycker om det här, men själv så känner jag en strimma av hopp....

En bra markering om vad vi tycker om kallblodiga mördare...

Det kommer att bli en bra dag idag!

Vi får inte glömma det här... någonsin...

Om 20 år när vakterna kommer till denna mördare så är det viktigt att dom i alla aspekter beter sig på ett sätt som markerar att man inte har glömt det fasansfulla brott han har begått!

-Fy fan, vilket svin, hoppas han får riktigt ont någonstans och självdör! På ett mycket utdraget och plågsamt sätt!

Världens absolut lägst stående människa är väl den som tar en annan människas liv ?

Men idag känns det lite bättre.......
Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Ibland får jag nästan rysningar av den svenska slappheten i domstolarna, särskilt i samband med mördare och annat löst pack..
Men som Minion säger, idag bli jag nästan lite "glad", sen så är ju inte livstid livstid i Sverige men det är en annan femma.

Tycker även Sverige skulle börja leasa en gammal rysk nedlagd saltgruva nånstans i Sibirien. Även om det inte är så roligt att vara frihetsberövad med allt vad det innebär så känns det som svenska fängelser är för j*vla slappa, en del kommer ju t.ex. hit istället för ett liv i rännstenen i nåt fattigare land än Sverige.

Läste en ganska intressant artikel för ett tag sedan där de jämförde en svensk students ekonomiska/sociala situation med en svensk interns.

Den svenska studenten får 2288 kr i månaden, detta skall räcka till hyra ( ca 3000 , mat, försäkringar, kläder, böcker, "nöjen" och mycket annat som jag inte kommer på nu. Vill man då inte gå back några tusen varje månad tvingas man att låna, sammanlagt kan man casha ut straxt under 7000 kr i månaden inkl. bidragsdelen. 7000 kr räcker för många, men det är ju pengar som man i ett senare skede skall betala tillbaka, iaf lånedelen.

Den svenska internen får mat 3-4 ggr om dagen, och inte vilken skitmat som helst. Studenten däremot äter (oftast) färre antal gånger och med en lägre kvalité på maten samt att den inte tillagar sig själv som den verkar göra i fängelsena. I fängelsena måste ju internerna ha nåt att göra, ingen kabelteve = kravaller och hungerstrejk, inget gym = kravaller och hungerstrejk...
Tycker det är en aning skumt att de skall "få" saker som vanliga människor får betala dyra pengar för?
Skulle sedan internen välja att förkovra sig under sin tid i fångenskap betalar staten samtlig litteratur, skulle det sedan krävas att internen (om den inte är för farlig) behöver vara i skolan och t.ex. tentera fixas "frigång" snabbare än snabbt. Här existerar inga lån, internen har ju redan allt fritt, mat , husrum, kläder, "nöjen"...

Utöver detta har ju varje intern lite lön varje var dag man är inne för att han skall kunna köpa tobak, tidningar, godis etc..

Ahh nu orkar jag inte skriva mer, min glada dag har övergått till en tråkig dag när jag börjar tänka på det här...
Instämmer med föregående talare,som helst vill införa dödsstraff
med omedelbar verkan.Det är billigt.

Snart är den här dåren ute på permis,och då kör han kanske
kniven i Godsägare Göran Perssons mage.(DÅ MÅSTE HAN HA
LÄNGRE KNIV)He,he.

Leif> Vet inte om du syftade på att jag vill införa dödsstraff?

Men om du menade det så skall jag dementera det, jag tycker bara att det inte skall vara en dans på rosor att sitta inne, vilket frihetsberövande kanske inte är men som det är just nu tycker jag inte de gör så mycket "nytta för pengarna".
Annons
Nåja...det ÄR ingen dans på rosorna att sitta på kåk, det kan jag själv intyga! Satt 2 år på Härlanda för länge sedan och DET var inget kul alls! OK, mat o annan service är det inget fel på, men man bryts ner snabbt mentalt och blir mer eller mindre en zombie. Ty kriminalvård handlar det inte om...endast förvaring med restriktioner beroende på vad du sitter för... En del blir självmordsbenägna, andra tar till droger (som det finns gott om på kåkarna). Så...nej, det är inget kul alls! Och ska inte vara det heller! Vad gör man där då? I regel har du arbetsplikt, själv spikade jag lastpallar åt SJ, eller sydde postsäckar, prestationskrav fanns det oxå! Och, diciplinen var sådan att minsta förseelse (typ kalla vakten för plitjävel) direkt till isoleringscell, bråkar du fysiskt, spännbandsläge på brits på samma isolering! Jaja, ville bara nyansera debatten lite...
Börjar bli en bra debatt, bra med Realitys verklighetskildring för oss som inte varit inne på andra sidan (än) *peppar peppar ta i trä*...

Jag har ju bara medias skildringar från det hela samt serien OZ:s bild av det hela..
När Reality berättar om sina minnen därifrån liknar svenska fängelsena till stor del OZ, dagligt arbete, droger och mer eller mindre farliga människor som hamnar i isolering mm... Bra serie med andra ord =)
När ska ni självgoda och ignoranta människor fatta att det INTE är fel på våra domstolar eller vår polismakt.

JA, polisen är allt för ineffektiv när det gäller att lösa brott, särskilt s.k. "mängdbrott". Detta beror dock INTE på korruption och eller inkompetens. Däremot på att mer än 2/3 av deras tid går åt till administration.
Vems fel är det?

JA, domstolarna handlägger ärenden för långsamt, ärenden staplas på hög och för varje månad så växer kön. Dessutom frikänner man allt möjligt avskum som det allmänna rättsmedvetandet vill se bakom lås och bom. Andra får "vård" i ett par år innan de släpps ut, och återvänder till att förgripa sig på barn eller råna banker - as the case may be.
Vems fel är det?

Vem bestämmer över polis och domstolar?

Vem förfogar över budgeten? Vem bestämmer hur mycket pengar som skall gå hit eller dit?

Vem sätter upp regler för hur vårt rättsväsende skall utföra sitt arbete?

Vem stiftar de lagar som polis och domstolar MÅSTE rätta sig efter?

Svaret är givetvis på samtliga plan: politikerna.

Vilket parti har i praktiken styrt Sverige de senaste 100 åren?

Svaret är: socialdemokraterna.

Summa summarum: Socialdemokratiska väljare har förverkat sin rätt att gnälla på polismakten, domstolarna, fängelserna och alla andra instanser där de anställda kämpar som dårar, i en socialdemokratisk motvind av stormartade proportioner, för att hålla kvalitén på arbetet någorlunda acceptabel.

Ingen VET om ett borgerligt alternativ kommer fungera bättre, men JAG tänker iaf prova och se. Ge borgarna 20-30 år vid makten.
Lugn lugn Los Lovos, bara lugn... Det du skriver om är arvet av sjuttiotalets "humaniseringsvåg" (flum) inom kriminalvården. Klart som korvspad att internen ska humaniseras på sin väg tillbaka i samhället, det var bara det att det aldrig funnits någon humaniseringsvård, bara vackra ord!
Själv blev jag "humaniserad" genom att komma till insikt och grabba tag i mig själv där jag satt...läsa lite vettig litteratur t ex...nobba kriminellt/självdestruktivt agerande umgänge o gå på egen väg! Det gick...om än jobbigt, jag knallade runt bland skolor bl a efter frigivningen o "predikade" men det gav faktiskt en hel del, jag växte rent mentalt! Och det här med att träffa o bekanta sig med sitt brottsoffer är faktiskt en höjdare, det hjälper en verkligen att inse sina gärningar, synd bara att det inte praktiseras mera! Givetvis, på offrets villkor... Jag har sonat mitt skit, kommit till insikt vilken idiotgrej jag gjorde, men kan idag gå rak i ryggen! Yep, sköt er nu...
Domen är väl en markering av vad som anses vara psykiskt sjuk eller inte. Men om jag har fattat det rätt så är det nu fullt möjligt att han kan flyttas till Serbien för avtjänandet av sitt straff.
Om det är bra eller dåligt vet inte jag.
Tycker du skall gå mycket rak i ryggen Los Lovos.
Det är inte alltid så lätt att vända sitt liv.Bra Jobbat.

Frihetsberövande är straff nog. Tänk själv.
Även om du bor på ett hotell,får bara vara på rummet och i matsalen + att gå till jobbet.Inte så kul dag in och dag ut.
Kommer ihåg när man hade beredspapstjänst i lumpen och inte fick lämna kasern på hela helgen.Skitjobbigt.Det var bara en Helg.

En del av vitsen med att vissa sitter i fängelse är ju att vi inte vill ha dem iblnd oss på gator och torg.De har förverkat den rätten att ingå i samhället genom sitt brott.
Sen skiter jag i om de har 5 kanaler mer än mig på tv:n eller gym och chans till utbildining.Desuutom så kan ju utbildning vara en väg ut ur kriminaliteten.Det viktiga för mig det är att Mijailovic inte går ute omkring och kan döda igen.
Börjar vi straffa för straffets skull, vatten och bröd,prygel m.m då tror jag inte att det blir bättre mäniskor den dagen de friges.
Nu finns ju åtmintone nån del som blir det.Inte alla sitter inne för Mord eller misshandel.

RÄTTELSE:
Jag blandade ihop namnen, det var ju Reality som jag menade skulle gå rak i ryggen.

Sorry Los lovos.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem