Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mijailovic.....

Mijailovic.....


*Hmmmmm*

Nu kom Högsta domstolens dom till sist.....

Jag vet inte vad alla tycker om det här, men själv så känner jag en strimma av hopp....

En bra markering om vad vi tycker om kallblodiga mördare...

Det kommer att bli en bra dag idag!

Vi får inte glömma det här... någonsin...

Om 20 år när vakterna kommer till denna mördare så är det viktigt att dom i alla aspekter beter sig på ett sätt som markerar att man inte har glömt det fasansfulla brott han har begått!

-Fy fan, vilket svin, hoppas han får riktigt ont någonstans och självdör! På ett mycket utdraget och plågsamt sätt!

Världens absolut lägst stående människa är väl den som tar en annan människas liv ?

Men idag känns det lite bättre.......
Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Kiitos Janne R, det där värmde faktiskt! Om du eller andra har frågor och så, så maila gärna, mailadress finns!
Idag lever jag sedan 20 år tillbaka med en lycklig familj som vi gemensamt skapat, allt funkar! Och detta i lapp-riket, hehehe!
Reality:
Grymt bra av dig.

Men mitt inlägg var inte riktat mot kriminella, verken före detta, eller pågående.

Jag retar mig på att folk klankar ner på fel grupp. Folk i gemen klagar i högan sky på polisens arbete, allra helst om de själva råkar ut för en cykelstöld eller sommarstugeinbrott - sådant som polisen i praktiken direkt stämplar "brist på bevis" och lägger till handlingarna.
I många på senare tid i media uppmärksammade brott så skriker och gapar folk på att straffen som utdöms inte står i proportion med brottet.
Redan innan höstens rymningsvåg så pratades det i stugorna cyniskt om vilken "semester" svenska fängelser är. Och nu vill man praktiskt taget införa saltgruvor.

Kvällstidningarna försökte sätta dit Bodström på det och krävde avgång i något nummer, mer än så vart det inte.

Jag tror absolut inte att allt hade blivit bättre om Bodström avgått, självklart inte. Men folk måste förstå att ALLT i Sverige skapas av regeringen. Och är man missnöjd med sakernas tillstånd i för många aspekter så BÖR man byta regering.

__

Vad tycker du som före detta intern? Är straffskalorna i Sverige rimliga? Är fängelse över huvud taget en beaktansvärd påföljd? Finns det alternativ?
Själv har jag ofta föreställt mig att elektronisk fotboja borde räcka som straff ganska högt upp i straffregistret.
Los Lovos
med viss fog måsste man iallafall få klaga på att poliserna inte vill prioritera stölder. mot tex parkerings bot. och fortkörning. det är iallafall störe risk att åka dit på någon av de senaste än att de får fast en av de 10st tjuvar som stal våra nya cyklar i låsta rum vid olika tillfällen. eller de tre villainbrott som våra nära har råkat ut för. eller Lägenhetsinrott 5 våningar upp i ett höghus där de länsade nästan allt. Där släktklenoder, kapitalvaror och minnen bara försvinner för alltid. Eller den förstörda helgen i Stockholm med sönderslagen NY 5månader gammal Bil.

Det är våra politiker som styr, men det är inte ett parti som regerar ensamt. Så oavsätt hur vi röstar så vet man inte hur det blir i de olika koalitioner som bildas när de skall rösta fram nya regler och lagar.

Och då är det bara polisen kvar att klaga på, eftersom det är dit vi skall anmäla brott.
Vill de då inte göra något åt det. så klart att man blir arg på dem.

mvh // göcke

Annons
Los Lovos: -jag hajjar din frågeställning! Snuten får ta däng för folks allmäna frustration, tyvärr, det är ju det de har betalt för tycks en del j-a lagstiftande lagförsamlingar inbillat sig! Själv tycker jag snuten gör ett bra jobb utifrån de resurser de har faktiskt!
Straffskalorna i detta land är ju heltokiga i vissa avssenden! Egendomsbrott mot enskild egendom betraktas som typ "axelryckning" av åklagare, men ve den sate som begår skattebrott! Ajajajaj! Men historiskt sätt, inget nytt... Våldsbrotten? Tja, det beror lite på som sagt, hade den där Mihajlovic begått samma dåd mot en "vanlig" tjej så hade han nog suttit på rättsspsyk nu... HD dömde lite efter den allmäna och uppmärksammade oponionen denna gång är jag rädd...visst, killen SKA ha livstidsdom inget snack, men du hajjar greppet?
Det hade aldrig gått så långt som till HD ifall han dragit stål i en vanlig brutta! Det där är snuskigt! Rättsmedvetandet i folk bygger ju på en gemensam plattform som domstolar ska beakta, men det är ju bara utopi...
Straffsatser? Tja, mord = livstid, med möjlighet till villkorligt efter 8 år med särskild prövning...allt ska vara klippt o klart utanför med övervakare o annat!
Grov misshandel = 5-8 år, samma princip som ovan!
"Vanlig misshandel" slag på käften typ... 3 mån - 2 år (beroende på skada) tycker jag, men då ska det oxå innehålla obligatorisk kontakt med offer och kontraktsvård med sjyssta psykenheter ifall du är förstagångare!
Knark = nääe, ingen pardon, in med skiten på 8-10 år! Satans as som ska tjäna penkis på unga nyfikna "testa på-are" Bra den mentaliteten är ju för faan sjuk!
Njaää, det är inte lätt det här, jag har en allmän uppfattning som får beskriva alla detaljer sammantaget: -dagens domstolar o tolkningar tar alldeles för stor hänsyn till brottslingens väl o ve framför offret!
Tjaha, vad ställde jag till med då? Kan väl lika gärna berätta...
Jag drog ett baseball-trä i skallen på en polis så illa att skallbenet sprack, kisen blev aldrig fullt ut igen! (Handikappad i rullstol) Jag hade då inte protesterat ifall jag fått 5 år för skiten så här i efterhand...jag har träffat killen i efterhand och vi umgås som bra kompisar, hur nu det gick till? Men, antar att han har/hade en betydligt större insikt än vad jag hade då! Fridens Hasse (offret), du var/är en del till mitt nuvarande liv!
Hur hamnade du i en situation som gjorde att du var tvungen att spräcka skallen på en polis?

Idag tycker jag att repekten för polisen ifrån unga verkar ha minskat.De förstår inte att man faktiskt är tvungen att lyda Polismans uppmaning.Käftar emot,argumenterar m.m.
När Polisen har ett uppdrag och klara order om vad som skall göras hjälper inte argumentation ändå.De får man ta senare.
Typ upplopp,demonstrationer.

Ohörsamhet mot Polisman är ett brott!!!!!

Respekt för lärare har också minskat.
Visst, Respekt skall man förtjäna, det vet jag ju.
Fylla och ungdomlig omogenhet är två ingredienser! Polisen sa åt mig att sluta pissa på en fasad, jag skämdes o lovade "hämnas"! Senare:-detta på Roslagsbanans C-staion långt efter deras anmärkning, de dök upp där och så small säkringen för mig! Jag vevade vilt...tja, there you have it!

Hördu Janne R, i övrigt, det där med hörsamhet mot ordningsmakt, den existerar inte bland dagens ungdom vågar jag påstå, då föräldrar själva till denna generation inte är ett enda dugg bättre i många fall! På plugget fär du ständigt lära dig ifrågasättande, detta i kombination med den ungdomliga rebelliska inställninmgen gentemot vuxenvärld och ordning överhuvudtaget! Skillnad finns i vårt grannland Finland bl a ...
Här fostras ungarna till att veta respekt gentemot poliisi, noll tjafs! Norge: -här är föräldrar straffskyldiga för sina barns brott!
But Sweden...Yepp, zero respects!
Håller med, det är ett problem.
Har själv 3 barn i skolan. 10,12,14 år gamla.

Tycker emellanåt att skolan är lite flummig.
Till och med barnen själva efterlyser lite regler och ordning och reda.
Regler och normer ger trygghet.Alla barn klarar inte att lära under eget ansvar.
De sitter i grupper, de får fria tyglar att jobba i grupp,ta reda på själv.Lär er själva ungefär.
Det funkar inte på alla.
Det funkar relativt bra på mina 2 barn.
Men Pojken min klarar inte för fria tyglar.Han säger ju själv att
han tycker att det funkar bäst när läraren styr undervisningen.
När alla sitter framåtvänd mot läraren och lyssnar.
Man ber om tillstånd att gå ifrån.
Så som det antagligen har sett ut i våra skolgångar. (Jag är 40)

Jag känner inte igen mig i skolan idag.
Såg ett program på tv om en så kallad "problemskola".Eleverna själva efterlyste lite mer regler och disiplin.De nästan tiggde om det. Barn är inte dumma, de vet vad som är bäst för dem.
Så jag håller med.Det är inte barnens fel. Det är vårat fel.

Man kan ju undra vad det var som orsakade Reality's fall
var det dålig uppfostran eller skola eller vad för något.
Jag gillar att du har kommit igen. men tror inte på att skylla på
ungdom eller på fylla. det är ju ingredienser som har funnits i alla tider. och att skylla på skolan , har vi gjort lika länge som vi skällt på poliserna.
Så är det så enkelt som att vi som föräldrar inte uppfostrar våra egna barn ordentligt.
Göcke:

Nu är du ju där igen och skyller på polisen. Tror du att dom SKITER i era cyklar och villor?? Tror du att de sitter och fikar och rycker på axlarna??
Eller inser du att de inte har resurser att klara upp alla brott??
Kan det dessutom vara så att man från toppen, dvs politikerna, bestämmer vilka brott/förseelser som skall prioriteras.

Att psykvården är nedmonterad t.ex. beror ju för skjutton inte på läkarna som jobbade där, tror du att det var dem som bestämde?

Politikerna i Sverige är sällsamt dåliga på att ta sitt ansvar.


Förslag nr: 1

Skrota den meningslösa lekstugan kallad "försvaret" och ge pengarna till polisen, domstolarna och kriminalVÅRDEN så ska ni se att det blir andra bullar.
Los Lovos , det är vad dom gör, när det gällde bilen så stannade vi en van med 7 poliser i 2 meter från bilen och ingen hade tid med oss. De kunde inte ens lämna upplysning om var den närmsta polisstationen låg. De passerade oss sedan 3 gånger i samma bil efter det vi stannat dem.

När det gäller inbrotten så kom ingen och letade fingeravtryck eller knackade dörr eller för att binda bevis.

Det är prioteringsfrågor/organisationsfrågor med de anslag som fås som är det stora problemet.

Försvaret skrotas just nu om du har följt de politiska besluten och turerna så dit kommer inte mycket pengar att slussas.
Men de överblivna pengarna kommer inte att slussas vidare till
krimvården eller polisen.

Sen ger jag inte ett barr för den psykvård som vi har i dag. det är bara ett enda stort experiment med medicinering och frigång.
Oavsätt hur mycket pengar de kommer att få så kommer det inte att bli bättre. Snarare dyrare mediciner och högre löner åt direktörerna.
En prislapp på vad en intagen får kosta skulle vara bra, varken mer eller mindre skall avsättas för detta.
Återskapa närpolisen/kvarterspoliser och låt de sätta straffpåföljd för skitsaker
som småstölder/snatteri, klotter och annat alldagligt på plattsen.
Och ta bort all trafikövervakning där 90% av tiden bara sitts av.
Kan de inte under denna tiden även göra annat är det messta bortkasstade pengar.

Som sagt jag är inte emot polisen utan sättet de jobbar på.
Att det inte finns en granskningsnämnd med makt. som granskar vad vi i verkligheten får ut i valuta av våra myndigheter och politiker, och som redovisas offentligt är för mig en gåta.

och återskapa mindre stödklasser för de barn som behöver extra hjälp under uppväxten. Man vet ganska snart när ett barn ligger i risksonen för att hamna snett i utvecklingen. Avdramatisera den utvecklingen så kanske vi kan rädda fler barn att inte hamna snett i sin uppväxt.

Mijailovic är ju ett typexempel på hur vuxna och samhället kan misshandla ett barn och göra fel saker. Man får hoppas att vi lär oss något av detta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem