Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Mijailovic.....

Mijailovic.....


*Hmmmmm*

Nu kom Högsta domstolens dom till sist.....

Jag vet inte vad alla tycker om det här, men själv så känner jag en strimma av hopp....

En bra markering om vad vi tycker om kallblodiga mördare...

Det kommer att bli en bra dag idag!

Vi får inte glömma det här... någonsin...

Om 20 år när vakterna kommer till denna mördare så är det viktigt att dom i alla aspekter beter sig på ett sätt som markerar att man inte har glömt det fasansfulla brott han har begått!

-Fy fan, vilket svin, hoppas han får riktigt ont någonstans och självdör! På ett mycket utdraget och plågsamt sätt!

Världens absolut lägst stående människa är väl den som tar en annan människas liv ?

Men idag känns det lite bättre.......
Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Till Göcke...

"it kommer inga stora pengar att slussas....."

Du har en märklig uppfattning om kapital och kapitalfördelning Göcke... Vad tror du kostar mest? Polis myndigheten eller försvaret ?

Även under denna "nedrustningstid" så är väl försvarets anslag åtminstonde 3 ggr så stora som polisens. Men det är klart, dom skall ju köpa loss 7 st JAS Gripen enligt det avtal som ligger med SAAB.... Men sen skall dom ställas i förvar! *asg*

Det här samhället är ju helt "upp o ner"
Minion IT , det spelar väl ingen roll vad det kostar om man tar bort pengar och använder till annat.
Polisen får ju pengar, men bara i år har de ju förbrukat ett antal miljoner på att jaga rymlingar. De hade nog kunnat användas till
andra saker. Om vi inte hade en fångvård där de har vårdare som smugglar in telefoner och knark mm och sätter sina arbetskamrater i knipa.
Nä allt är inte bara pengar.
men gör man fel saker så kostar det.
och då hjälper det knappast att skjuta till med mer kapital.
titta bara på hur många miljoner klotter och stölder kostar.
jag hade gladeligen skjutit till de pengarna som mina skjälvrisker
kostat mig om jag hade vetat att någon får sota för de brott som
de utsatte mig för. Bara jag, har lagt ut mer än 50tkr i självrisker. Och jag är säker på att det finns fler än jag som drabbats, Ta alla fönsterrutor för affärsidkare som krossas.

En skola kan börja en termin med att lägga ut ett par mille bara i klottersanering och glaskross, de pengarna borde ha används till skolgången istället.

Alltså så är det bara rundgång i systemet och vi kommer aldig att få rätsida på det.

Det ända sättet är att vi oavsätt politisk färg trycker på att så här vill vi inte ha det, så att de politiska besluten blir enhälliga och att
våra myndigheter vet vad som gäller.
Det skall vi göra mellan valperioderna också, det räcker inte med att bara välja och sedan klaga försynt. Det behövs en aktiv påverkan på våra folkvalda också mellan valen.
Göcke: -nej, jag skyller inte på fylla eller omoget ungdomsbeteende, det var bara en del ingredienser som medverkade till mitt hjärnsläpp den där gången. Min barndom var ju inte speciellt vacker om man säger så, inga naturliga vuxen-förebilder hade jag, bara tråkigheter med mycket alkohol o misshandel föräldrarna emellan... Skolan var jobbig, där lärde man ju sig inga riktigt bra ideal så här i backspegeln betraktat!
Tja, trots vistelsen på Härlanda, jag lärde mig mycket där trots allt j-a elände! Lägg till militärtjänsten (nyttigt) plus lite självdiciplin, tja, där har vi väl det som kallas Reality av idag...
Annons
Såg ett program på Discovery om en Sheriff i U.S.A.
Han har tydligen gjort sig känd som världens tuffaste sheriff.
Han gär till val på hårda tag mot brottslingar,han vädjar till hämndbegäret hos mäniskan,

Tydligen har sherifferna hand om fångvården också i USA.
Han införde klassiska randiga dräkter.Chaingangs, alltså de är ute och gör vägarbeten och dylikt,faskedjade och under vapenhot.
Väldigt prmitiva förhållanden i fängelset.
Straff skall vara ett kännbart straff säger han.
De skall inte vilja komma hit igen.
Han vinner val efter val.Det finns kritik mot honom, det finns även en motkandidat som är trött på att nämda Sheriff är helt maktfullkomlig och gör som han vill.Ingen kontroll finns.

Men det fungerar inte, han har lika många återfallsförbrytare som alla andra.
Det är ju svårt att föklara och återge hela programet.
Men kontentan av vad jag vill ha fram är att det verkar inte som om hårda straff med primitiva förhållanden sänker brottlsigheten ett dugg.
Skapar bara fler rymmningar och ökat motstånd när de åker fast.

Tiden i fängelse bör enligt mitt tycke ge möjlighet till arbete,vård,terapi. Utbilding.
Samtal med psykolog/terapeut regelbundet borde vara obligatorskt.

Sen vad det gäller de grövsta brotten typ sådana som Hörby mördaren Ulf Olsson tycker jag såhär.
Samhället behöver skyddas från den typen av psykfall.
Han bör aldrig komma ut igen. Man bör inse att man kan inte bota den typen.Psykiatrin är långt ifrån en exakt vetenskap,de bara gissar och tror. Vi har inte råd att chansa, har läkarna fel kan fler dö.Alltså tag det säkra före det osäkra,lås in eller vårda tills de dör.

Janne R
"Men det fungerar inte, han har lika många återfallsförbrytare som alla andra."
När någon utför ett brott räknar dom inte med att åka fast, då självklart bryr man sig inte om vad det ger för straff. Precis samma sak är det med dödsstraff. De säger att det är avskrämande och därmed minskar brotten, men så är det alltså inte.

För att minska kriminaliteten på sikt, så tycker jag att man ska prioritera de små brotten, tex klotter, misshandel, stöld, snatteri och liknande. Det är ju så det börjar. När unga gör små brott, tex snattar, och inget händer, vare sig de åker fast eller inte. Klart dom fortsätter. Och dom fortsätter inte bara med att snatta då, allt blir ju grövra och grövre. DÅ, till slut börjar polisen att bry sig, när det redan är för sent. De är redan (tungt?)kriminella!


Håller med dig Los Lovos; sluta med era nedskärningar socialdemokraterna! Ni är ett vänstar parti, men agerar som ett från högern.
Därmed tror jag inte det blir bättre med en högerkoalition, som skulle skära ner ännu mer. Kanske inte just på kriminalvården, men på allt annat som går, och därmed får vi ett större klassamhälle och alla får klara sig själva än mer.
Vem vet, kanske det går så långt att dom inte får sitta i fängelse om dom inte har råd att betala det själva!
Elias

Vad har du för belägg för att högern vill/tänker skära ner ytterligare ??

Det där är ju bara en trött gammal fördom, precis den räddsla som socialdemokraterna älskar att slå i sina väljare. "Akta er för moderaterna, de sänker skatterna för de rika och stänger skolor och sjukhus".

Högern och socialdemokraterna har i allt väsentligt samma målsättningar i vad gäller Sveriges framtid - alla ska ha det bra. Men de vill vandra olika vägar dit.
Los Lovos
Jag trodde det var allmänt känt att vänstern vill ha en stark offentlig sektor och att högern vill tvärt om, ha en mindre sådan.

Det behöver nödvändigtvis inte betyda att de stänger skolorna/sjukhusen, de kanske säljer dom så de blir privata och bara dom som har råd får ha sina ungar där och bara om man har en dyr köpt sjukförsäkring får man vård värd namnet.

Och självklart vill alla att det ska bli en bra framtid, men jag tror verkligen inte på deras idéer, även om det innebär att de satsar mer på kriminalvården.
orkar inte ens svara .. det du skriver är så dumt ..
bla bla .. borgarna e elaka och vill piska alla fattiga å stänga sjukhus utom för dem rika .. bla bla ..
Är det bra eller dåligt att Mijailovic kan få avtjäna sitt straff i serbien. Skall han inte avtjäna det i Sverige?
*Hmmmm*

Spelar det någon roll var han avtjänar straffet ?

Jag är tveksam till det.....

I Serbien kommer han att få ett "hårdare" fysiskt straff med lägre standard och hårdare klimat, men han själv kommer nog att psykiskt må bättre av att vara i Serbien.

Sen så kan man ju spekulera om det här hur länge som helst, man vet ju inte hur varken Serbien eller Sverige ställer sig till ett frigivande om 20 år ?

Jag tycker i alla fall att han skall förbli i Svensk ägo, jag tror att det är ett "värre" straff ur hans sett att se det, och då är det just det han skall ha....

Trots att jag hört andra synpunkter, så har jag svårt att tro att han kommer att hitta några direkta vänner på sin nya adress......

Någon kanske tar lager i egna händer på fängelset?

Det vore ju en moraliskt rättvis utgång... tand för tand.....


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem