Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: InternetStart

Julklapp till Kiva

Julklapp till Kiva

Hej!

Som julklapp i år skulle jag vilja bjuda in till www.kiva.org, en välgörenhetsorganisation där man med små medel, sk mikrolån ($25 och uppåt) kan hjälpa behövande personer i utvecklingsländer att komma igång med deras företag. På Kivas sajt får man en presentation av entreprenörerna, deras idéer samt kapitalbehov för att komma igång med deras idé. Hittar man någon man vill stödja kan man enkelt genom ett par klick låna ut pengar till dem.

Lånehanteringen hanteras av mikrolånsinstitut som finns på plats fysiskt och efter ett tag när entreprenörerna kommit igång börjar de betala tillbaka på lånen. Man får då pengarna tillbaka som man sen kan låna ut på nytt. Konceptet fick mycket uppmärksamhet när Grameen Bank fick Nobels fredspris 2006.

Jag har själv varit med i Kiva sedan 26 augusti och av mina 8 stödprojekt har hittills 31% återbetalats. Ni kan se min "lenders page"-sida här: www.kiva.org/lender/lovquist

Jag tycker Kiva har löst låneprocessen mot mig och personen på ett smart sätt och skulle därför vilja rekommendera den till andra. Det är redan många som använder Kiva men fler behöver känna till den.

Jag skänker härmed bort 5 lån á $25 (av mina privata pengar) till er som vill komma igång.

Säg till här om ni är intresserade så skickar jag inbjudan!
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Någon som vill testa att komma igång?
Det är ju på Engelska,så det blir svårt att tolka detta för oss gamlingar!!

Det fodra ju bra Engelska för att förstå!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiva_Microfunds
Annons
Hej Daniel,

vad händer om jag lånar ut 100% till en låntagare och lånet inte återbetalas, finns det då papper på att jag kan överta företaget??

Hur lång tid löper återbetalningen ?
Finns det dead-line?

Kan man göra business på detta??

Kanske nåt för Leiake att satsa på. Från träsk till savann.
alberto

Glöm detta med business! Detta är ett sätt att hjälpa andra människor att komma på fötterna. Och det är gott nog!

Du kan bara hoppas på att pengarna kommer tillbaka! Utan ränta!

Får du tillbaka pengarna kan du låna ut dom till någon annan.

Man hjälper folk i nöd!
Kanske man skulle anmäla sig som sökande i nöd.

> Alberto, vill starta upp en ny sida för allmännheten kallad GOTOIT

(go to internet)

Behöver låna 2.597.000:- Sek för att anställa datakunniga afrikaner,
samt för att marknadsföra sidan.

All sponsring som kommer till GOTOIT´s sida återgår som avbetalning på
lånet. (måste bli vin & p-länkar)

Good idea, eller hur!!!

Felice Navidad

Alberto
alberto!

Du tvingar mig att svara. He,he!

Jag är emot allt understöd. Men den dagen då man själv behöver det. Då är det bra. Konstigt!

Daniel! Bra grej. Men jag kom nyss hem från "bykrogen".
Snacka om elände. Det finns överallt.

Men jag tror på din grej.
Gott Nytt på Dig Leiake!!

Alberto
Kiva handlar om välgörenhet och inte något man gör business på Man hjälper till med är att ställa upp med räntefria mikrolån vilket en vanlig bank inte skulle göra. Ser bara en win win om man vill hjälpa till lite de som är ambitiösa och vill komma igång själva.

Leiake vill du ha en inbjudan så kan du testa?

Nån annan som är nyfiken? Kostar inget, och jag bjuder på $25 som är allt som behövs för att komma igång.
Ja, jag vill gärna pröva. Mikrolån är i mitt tycke det allra bästa biståndet. Funkar det bra ska jag låna ut mera. Av egna skattade pengar.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem