Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: InternetStart

Julklapp till Kiva

Julklapp till Kiva

Hej!

Som julklapp i år skulle jag vilja bjuda in till www.kiva.org, en välgörenhetsorganisation där man med små medel, sk mikrolån ($25 och uppåt) kan hjälpa behövande personer i utvecklingsländer att komma igång med deras företag. På Kivas sajt får man en presentation av entreprenörerna, deras idéer samt kapitalbehov för att komma igång med deras id...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Jag har lånat ut pengar till fem olika personer/grupper nu och har tänkt lägga till ett sjätte. Denna gång har jag tänkt låna ut pengarna till något som ligger mig mycket varmt om hjärtat och letar efter just ett sådant prospekt.

Har därför varit in på Kiva varje dag sedan en dryg vecka tillbaka. I fredags började det hända saker:

Folk är så otroligt villiga att låna ut sina pengar så de få man har kunnat låna ut pengar till har fått sina lån fullständiga på bara några minuter. Långa perioder har det inte funnits någon att låna till. Så har det varit hela helgen och hela denna dag. I skrivande stund har det lugnat ner sig något, det finns kanske ett tiotal entreprenörer på listan men de har fulla lån på nolltid.

Jag tycker det är roligt att så många är så villiga att låna ut sina pengar. Det negativa är bara att jag inte hinner med själv
Grattis Daniel, till din medverkan i senaste numret av Kivas Newsletter
Ingarm, det måste vara något jag missat. Var hittar jag det nyhetsbrevet?
Annons
Kom som e-post idag. Letade efter en länk för att läsa det på nätet, men hittade ingen.
Ta kontakt, mitt anv.namn här snabel a gmail.com så får du det.
Jag kollade Sveriges regeringens så kallade undsättningslån.

Där får företag låna miljoner. Men dom skall betalas tillbaka på 6 månader.
Ingen har sökt dessa lån verkar det som. Alla är tydligen inte "helkorkade"

Det är som att köpa ett hus med lån på 2 milj. Men du måste betala tillbaka på 6 månader. Det finns ingen köpare till sådant.

Jag skickade iväg "Daniels" pengar till en kvinna som köpte grisar och födde upp nya. Det verkade ju vettigt.

Jag vet inte hur hennes "grisaffär" har fortskridit. Men hon kanske har käkat upp dom själv. Då var det ju lite mening.

Min tilltro till mikrolån!! Det är en omöjlig affär. Men det kanske är bättre än
att inte göra något.

leiake.
Värkar som du har bättre koll på regeringens undsättningslån, än på ditt microlån.
Om du kollar på dom olika låntagare, värkar det som alla betalar tillbaka sina lån: http://www.kiva.org/community/viewTeamMembers/?team_id=3759

Så hon har nog inte käkat upp några grisar!
Jag har inte haft några problem med dom jag har lånat till!
Ingarm.!

Jag vill inte säga att jag hatar dina inlägg.

Tvärtom. Jag älskar dom.

Bara så att du vet!!
Men detta med microlån. Det verkar som SMS-lån.




Prova att låna ut 25 dollar utan att det kostar er något. Passa på innan det tar slut: http://www.kiva.org/invitedby/tomas5692
Detta KIVA liknar SMS-lån. Låna 3000:- betala om 30 dagar. Är någon i tillfällig
knipa så är det ju ett bra sätt att slippa kronofogden. Men annars är det ju dyrt
och beroendeframkallande. I mina ögon rent av "ocker".

Om någon i Asien får låna 200 $ för att köpa en gris så måste det vara en sugga
så att man kan avla fram små söta grisar som man kan sälja när dom växt till sig.
Man måste behålla några själv så att firman växer. Den dagen när man har flera suggor och en galt. Då är man rik. Men räcker det med 200 $. Knappast.

En svensk grisodlare hade ingen egen galt så han körde sin sugga till grannens galt i en skottkärra. Detta tyckte suggan om.

Bondens fru ropade en dag:

-Nu vill suggan till galten igen.
- Hur f-n vet du det. Hon var ju nyss där.
- Hon har klivit upp i skottkärran.
Leiake.

Ser ut för att Esther som du lånade $ 25,- till, använde dom väl i sin tygaffär i Ghana och betalade dom åter till din konto.
Finns nog endast dom 25 på kontot ditt, tror inte hon har betalt någon "ocker" ränta.

Så här står det om dig, på internetstarts Kiva sida.

Leif's Loans

1 loan
Esther
Clothing Sales
Ghana

Paid back

100% repaid

Inget om någon sugga, varken i Asien eller här.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem