Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: InternetStart

Julklapp till Kiva

Julklapp till Kiva

Hej!

Som julklapp i år skulle jag vilja bjuda in till www.kiva.org, en välgörenhetsorganisation där man med små medel, sk mikrolån ($25 och uppåt) kan hjälpa behövande personer i utvecklingsländer att komma igång med deras företag. På Kivas sajt får man en presentation av entreprenörerna, deras idéer samt kapitalbehov för att komma igång med deras id...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

@ingarm: Härligt att du vill deltaga! Har skickat dig inbjudan nu. Lycka till! och glöm inte att gå med i Team Internetstart.
www.kiva.org/community/viewTeam?team_id=3759

@tomasc: Trevliga projekt du hittade! Tyckte den ena grupp lät intressant så jag gick med där också, ska bli kul att följa hur det går.

@leiake: Uppskattar att du kämpade dig genom sajten och engelskan! Bra jobbat! Kvinnan i Kambodja blir säkert mkt glad för det.

Nu är mina $25 presentkort slut för denna gång. Om nån annan vill pröva kan jag ändå skicka en inbjudan, säg bara till så hjälper jag till att komma igång.

Daniel!

Jag skall hålla liv i denna tråden. Det lovar jag!!

Det är lite svårt att fatta grejen med microlån. Det är inte SMS-lån som många tror. 25 dollar =200:- . Det super dom upp direkt.
Den största ansökan jag sett om lån är ca $1000=8000:-

Men innerst inne så tror jag på kvinnorna. Männen är inte att lita på.Haha!

Jag hittade inte min skohandlare i Ghana med "Foppatoffeln". Tänk om det blir en grej.

Men hon med grisarna i Kambodja. Hon hette SO HO. Därför tror jag på henne.

Men om ni tror att ni får era pengar tillbaka. Glöm!
Det är ren välgörenhet men på ett mysigt sätt.

Rätt som det är kanske det dyker upp ett mail. SO HO har nu 50 grisar .
Hon tackar för förtroendet.

He,he!! Bara det.
Jo det vart lite "kvinnor kan" här med, men ska redovisa vilka jag har valt!
Daniels 25 $ skänkte jag till denna dam:

www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=about&id=80238

När vi var i Thailand och Vietnam förra året på denna tiden, var vi flera gånger och handlade i en liknande affär i DaNang som denna dam har, så hon har behov av stöd.

www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=about&id=80266


Inte är det torsk från Lofoten dom fiskar, men klart jag måste stödja dom!

www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=about&id=81334

Så kan jag endast hoppas att dom använder pengarna på bästa sätt!
Annons
Efter mycket om och men så har jag lånat ut Daniels presentkort till en
flicka i Ghana som heter Ester Addai.

Dom andra som jag nämnde hon med skorna och grisarna blev utan mitt bidrag denna gång. Men dom skall få mitt lån när jag fattar vad det handlar om.

Daniel har hjälpt henne med skorna(Foppatoffeln). Hon är tydligen redan på
fötter. Ha,ha

Denna site är inte lätt. Dessutom på engelska. Men jag ger mig aldrig.
Ett tips. För att komma vidare så säg"no thanks" till donation $2,50

[www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=about&id=82553] ..
Fel på länken. Fick ta bort http://

www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=about&id=82553

Nu fick hon sitt lån. $400.
Det var ett spöke som tog bort http://

Undrar om inte han bor nära Linköping. Ha,ha!!

Ester Addai. Ha,Ha

Det är en kvinna leiake!!

När ska du åka dit ???
Hej, jag fick precis en uppdatering från KIVA att jag hade fått tillbaka $46.97 på mina mikrolån! Pengarna ligger på mitt konto igen så nu kan jag välja att låna ut dem igen till någon annan, perfekt! :)

En har nu betalat tillbaka hela lånet, och de andra är också på god väg. För er som inte testat så kan man på detta sätt följa sina engagemang och det är riktigt roligt att se att det funkar! Så här ligger alla mina lån till just nu:

Chau Nguyen in Viet Nam, total repaid so far: $6.25 (25.00% of your loan)
Ibrahim Conteh's Group in Sierra Leone, total repaid so far: $7.50 (30.00% of your loan)
Van Kai in Cambodia (Activity: Tailoring), repaid so far:$4.16 (16.64% of your loan)
Lawerence Aishioko in Nigeria, repaid so far: $9.37 (37.48% of your loan)
Safargul Kurbonova in Tajikistan, repaid so far: $25.00 (100.00% of your loan)
San Francisco Group in Peru, repaid so far: $12.50 (50.00% of your loan)
Saida, Abigail y Rosa Group in Peru, repaid so far: $18.75 (75.00% of your loan)
Charlotte Mensah in Ghana, repaid so far: $9.37 (37.48% of your loan)

Som ni ser funkar det riktigt bra och det är roligt att se framstegen och att man faktiskt är med och hjälper till.
Hej Daniel,
Tänkte lägga till två lån till, men när jag kom på sidan fanns endast en som jag kom med på, den andra vart fulltecknat under tiden.
Får kolla senare om dom fyller på, är detta vanligt att efterfrågan är mindre än utbudet?
Ingarm, vad kul att du vill köra på!

De efterfrågade låneönskemålen uppfylls successivt och då försvinner de från listan men samtidigt dyker det kontinuerligt upp nya prospekts som fyller på listan underifrån. Du måste haft otur att den du ville låna till precis hann bli fulltecknad samtidigt som du ville.

Ang din fråga har jag inte sett någon som behöver fylla på sitt lån. Det kanske kan hända att någon kommer upp igen som behöver nytt kapital för att utöka affärerna men jag tror de försöker räkna ut det så bra som möjligt att de bara söker ett komma-igång-lån. Tanken är ju att de efter lånet ska klara sig på sin egen business.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem